زاویه دید جدید بورس بازان / شاخص ۲۸ صنعت بورس سبز شد

در جریان معاملات امروز بورس تهران ثبت شد:

 

معاملات امروز بورس تهران گویای یک وجه متفاوت نسبت به روز های گذشته است. چینش زمین دادو ستدهای روزانه از توجه سهامداران به صنایع بزرگ بورسی حکایت می کرد. موج تقاضای سهامداران در این گروه ها در نهایت شاخص کل را با رشد بیش از هزار واحدی همراه ساخت.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر همین اساس غلبه عرضه بر تقاضای سهام باعث شد تا شاخص کل بیش از یک هزار و ۴۰۰ واحد رشد کند و به نیمه های کانال ۱۶۴ هزار واحد برسد. شاخص هم وزن نیز امروز رشد خوبی داشت و توانست بعد از مدت ها وارد کانال ۳۱ هزار واحدی شود.

امروز رشد همگن اکثر صنایع بورسی در رفتار معاملاتی بازیگران بازار به خوبی مشخص بود. این روند از صنایع کوچکی مانند مواد غذایی و لاستیک و پلاستیک آغاز و در ادامه به معدنی – فلزی ها رسید.

در همین رابطه امروز “فملی” با رشد ۳.۵ درصدی بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشت. در سمت خرید این نماد، حدود ۶۰ درصد از سهم تقاضا به بازیگران خرد اختصاص داشت و حقوقی ها در سمت عرضه تحرک بیشتری داشتند.

دومین نماد موثر بر رشد شاخص “فولاد” بود و نمادهای “مبین”، کگل” و “کجاد” با عملکردی مثبت در رده های بعدی اثرگذارترین نمادها بر شاخص کل قرار گرفتند.

ارزش معاملات روزانه بورس تهران در روز یکشنبه فراتر از ۶۰۰ میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به میانگین هفتگی تغییر چندانی نداشت. حجم معاملات نیز با فاصله اندکی نسبت به روز کاری قبل ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون سهم ثبت شد.

چرخش نگاه حقیقی ها به سمت خرید سهام منجر به تغیر جهت مالکیت بورس تهران شد.  با وجود اینکه طی روزهای معاملاتی اخیر حقوقی ها چتر حمایتی خود را بر سر بازار کشیده بودند، امروز حقیقی ها با تقاضای بیشتر مالکیت روزانه را به نام خود رقم زدند. ارزش تغییر مالکیت روزانه در روز یکشنبه به بیش از ۱۴ میلیارد تومان رسید و حاصل دست به دست شدن سهام از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی بود.

“امین یکم” امروز بیشترین تقاضا را از سوی بازیگران خرد بازار داشت، این گروه امروز حدود ۴۰ میلیارد ریال از سهام این نماد را خریداری کردند. دومین نماد پرتقاضا مربوط بانک صادرات بود که ارزش خرید این گروه ۳۳ میلیارد ریال ثبت شد.

در میان نمادهای تحت حمایت حقوقی ها، امروز “شپنا” در رتبه نخست بود و بعد از آن دو نماد “سپ” و “وتجارت” قرار گرفتند.

از ۴۰ صنعت بورسی، امروز ۲۸ صنعت سبزپوش شدند و با رشد قیمتی به کار خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی روزانه مربوط به گروه تامین آب، برق، گاز بود و بعد از آن گروه عذایی به جز قند بود.

با این حال از حیث ارزش معاملات، برترین گروه بازار بانک ها بودند که توانستند بیش از ۷۶ میلیارد تومان معامله به ثبت برسانند. فلزات اساسی و شیمیایی ها در رده های بعدی قرار گرفتند و بیشترین حجم و ارزش روزانه را رقم زدند.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل