ایجاد شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق

دبیر کمیته رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی از ایجاد شهرک های صنعتی مشترک مرزی بین ایران و عراق خبر داد و گفت: این شهرک ها یک رابطه برد – برد برای دو کشور ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد رضازاده در گفتگو با برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد افزود: ایجاد شهرک های صنعتی مشترک جهت تولید مشترک ویژه بازار عراق از چند منظر برای هر دو کشور سودمند است.

وی ضمن اشاره به اینکه کالاهای تولید شده در شهرک های صنعتی مدنظر برای ایران صادرات محور خواهد بود، اظهارداشت: همچنین تولید در این شهرک ها در بازار داخلی تاثیر منفی نخواهد داشت چرا که تولیدات صادرات محور است.

دبیر کمیته رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بازاریابی ها از طریق شرکای مستقر در شهرک های صنعتی مشترک صورت می گیرد که با تحقق این مهم ریسک فروش و بازگشت سرمایه برای سرمایه گذاران داخلی به حداقل می رسد.

وی با تاکید بر اینکه تولید در شهرک های صنعتی مشترک بازار بادوام و مستمری برای ایران ایجاد می کند، گفت: مهمتر از همه اینست که با استفاده از موافقت نامه تجارت آزاد می توان کالاهای تولید شده در شهرک های مورد نظر را به کشورهای عربی صادر کرد.

رضازاده با اعلام این مطلب که اکثر کالاهای مورد صدور به عراق تولید داخلی است، افزود: کالاهای مورد نظر دارای ارزش افزوده بالایی بوده که از مهمترین این اقلام مواد غذایی آماده مصرف، محصولات لبنی، مصالح ساختمانی و غیره است.

وی ضمن اشاره به اینکه عراق ۹۵ درصد از نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند، اظهارداشت: بیشترین میزان ارزش افزوده از طریق صادرات کالا به عراق نصیب کشور می شود.

دبیر کمیته رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سه منطقه برای ساخت شهرک صنعتی مشترک با عراق در نظر گرفته شده است، ادامه داد: نخستین منطقه بین کردستان عراق و شمال غربی ایران قرار دارد.

وی ضمن اشاره به اینکه میانه و جنوب کشور دو منطقه دیگری هستند که از سوی ایران به عنوان مکان ساخت شهرک های صنعتی مشترک با عراق تعیین شده است، گفت: این سه منطقه به عنوان مناطق آزاد و صنعتی مشترک معرفی و مکان یابی از سوی ایران انجام شده اما باید به تائید عراقی ها نیز برسد.

رضا زاده با بیان اینکه هر دو کشور از ایجاد شهرک های صنعتی مشترک سود می برند، افزود: رب گوجه فرنگی، محصولات کشاورزی و لبنیات، بستی، تیرآهن، میلگرد، کاشی و سرامیک و کولر آبی در میان کالاهای صادراتی دیگر ایران به عراق بیشترین سهم را دارند.

 

خروج از نسخه موبایل