افزایش خسارت بیمه با وجود کاهش پرونده‌ها

آمار بیمه مرکزی از عملکرد صنعت بیمه و ۲۵شرکت فعال بیمه در یک سال منتهی به بهمن ۹۵ نشان می‌دهد، رشد حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۱.۹درصد و ۲۵.۴درصد است و بیانگر این نکته مهم است که رشد خسارت‌ها بیش از رشد حق بیمه تولیدی بوده و می‌تواند هشداری برای صنعت بیمه باشد که باید متناسب با رشد خسارت‌ها نسبت به درآمدزایی و تامین منابع و سرمایه‌گذاری‌ها اقدام کند.

در سال ۱۳۹۵ شرکت بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه ۲۲شرکت بیمه غیردولتی تا تاریخ تهیه این گزارش آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو و زندگی خاورمیانه در سرزمین اصلی و ۶ شرکت بیمه غیردولتی امید، حافظ، ایران معین، متقابل کیش، آسماری و متقابل اطمینان متحد قشم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز ۲شرکت بیمه اتکایی امین و اتکایی ایرانیان نیز در بازار بیمه فعالیت می‌کنند. بدین‌ترتیب تعداد کل شرکت‌های بیمه در کشور به ۳۱شرکت بیمه می‌رسد. اما با توجه به توضیحات ارائه شده از سوی بیمه مرکزی، بررسی آمار عملکرد صنعت بیمه در ۱۱ماهه ابتدایی سال جاری برای ۲۵شرکت بیمه امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تعادل ، حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲۱.۹درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲۴هزار و ۳۰۰میلیارد تومان رسید که تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با حدود ۱۶.۲درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۱.۳ میلیون فقره بود.

۳۹درصد حق بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت و ۲۴.۲درصد از حق بیمه‌های تولیدی مرتبط با بیمه درمان بود همچنین سهم بیمه زندگی به میزان ۱۳.۴درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید.

تنها ۱۰شرکت بیمه ایران، آسیا، دانا، البرز، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، معلم، کارآفرین و رازی هر یک دارای سهم بیشتر یا مساوی ۳درصد در مجموع ۸۵.۷ درصد از حق بیمه تولیدی بازار را به خود اختصاص داده‌اند و ۱۴.۳درصد مابقی حق بیمه توسط ۱۵شرکت بیمه دیگر تولید شده است.

شرکت‌های بیمه حدود ۱۵هزار و۲۰۰میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵.۴درصد رشد نشان می‌دهد. شرکت‌های بیمه بالغ بر ۲۹میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۰.۲درصد رشد داشته است.

۴۱.۷درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه شخص ثالث و مازاد اختصاص داشت. حدود ۳۳.۴درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه درمان پرداخت شده است که سهم بیمه زندگی نیز به حدود ۷.۱درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه رسید.

نسبت خسارت در صنعت بیمه که حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی بر حسب درصد است و در محاسبه آن مبالغ خسارت‌های معوق، ذخایر حق بیمه، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری عمومی دخالت داده نمی‌شود، نشان می‌دهد که نسبت خسارت صنعت بیمه در این مدت معادل ۶۲ درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۸واحد افزایش نشان داد.

همچنین نسبت خسارت ۹شرکت بیمه میهن(۱۶۴درصد)، سینا(۷۴درصد)، ملت(۷۳درصد)، ایران(۷۰درصد)، دانا(۶۹درصد)، البرز(۶۷درصد)، حافظ(۶۷درصد)، آرمان(۶۶درصد) و آسیا(۶۴درصد) بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است. پس از شرکت‌های بیمه نام برده نسبت خسارت شرکت‌های بیمه کوثر و نوین(به ترتیب با ۶۲ و۶۱.۹درصد) تقریبا در سطح بازار بیمه قرار دارد.

 4رشته بیمه درمان، حوادث راننده، شخص ثالث و مازاد و بدنه اتومبیل(به ترتیب با ۸۶، ۷۳، ۶۷ و۶۵ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند. پس از رشته‌های نام برده، بیمه‌های کشتی و مسوولیت(به ترتیب با ۵۲ و ۵۰ درصد) نسبت خسارتی بالاتر از سایر رشته‌ها داشته اما از نسبت خسارت بازار بیمه پایین‌تر هستند.  سهم بخش غیردولتی از کل حق بیمه تولیدی صنعت به ۶۱ درصد رسید و ۳۸درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد. در این مدت ۵۷ درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران و ۴۲درصد دیگر توسط بیمه ایران پرداخت شد.

بر این اساس طی دوره مورد بررسی نسبت خسارت بخش غیردولتی حدود ۵۸ درصد بوده که نزدیک ۰.۶واحد از مدت مشابه در سال گذشته بیشتر است. در این بازه زمانی یک ساله، شرکت‌های بیمه حدود ۱۷هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین شرکت‌های بیمه تعداد ۳۱میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با ۱۲ماهه منتهی به دی ۱۳۹۴ معادل ۳۰درصد رشد داشته و ۴۳درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.

همچنین ۳۱درصد از خسارت‌های پرداختی به بیمه درمان اختصاص داشت و بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب ۶ و ۵ درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند.  طی این مدت نسبت خسارت بازار بیمه معادل ۶۵درصد بود و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۶واحد افزایش نشان داد و ۳رشته بیمه درمان، شخص ثالث و مازاد و حوادث راننده به ترتیب با حدود ۹۰، ۷۲و ۶۹درصد نسبت خسارتی بالاتر از بازار بیمه داشتند.

نسبت خسارت رشته بدنه اتومبیل(با ۶۳درصد) تقریبا نزدیک به این میزان در بازار بیمه قرار دارد. پس از رشته‌های نام برده نسبت خسارت رشته‌های مسوولیت و حوادث (به ترتیب با ۵۷ و ۴۲درصد) بالاتر از این نسبت در سایر رشته‌های بیمه بوده اما پایین‌تر از نسبت خسارت بازار بیمه قرار دارند. رشد نسبت خسارت در صنعت بیمه نشان می‌دهد که نه تنها رشد خسارت از رشد درآمد حق بیمه بیشتر بوده بلکه با وجود کاهش تعداد پرونده‌های دریافت خسارت، مبلغ کل خسارت بیمه افزایش داشته و متوسط هر پرونده خسارت نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته است

منبع:اقتصاد.آنلاین
خروج از نسخه موبایل