آسیب تحریم های داخلی بر رونق تولید

عضو اتاق بازرگانی ایران آسیب تحریم های داخلی را بر بدنه تولید بیشتر از تحریم های خارجی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با برنامه نود و هشتی ها گفت: علیرغم فشارهای تحریم های خارجی، بخش تولید و خصوصی در حال تلاش در تحقق توسعه و اشتغال کشور است اما بسیاری از موانع منجمله قوانین و بخشنامه ها و مالیات همچون سدی در برابر آنها محسوب می‌شوند.

شکوری از مالیات بر ارزش افزوده تولید به عنوان یک مشکل یاد کرد و افزود: تولید کنندگان می بایست در ازای هر ۳ ماه تولید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت کنند و این در حالی که بسیاری از تولیدات با انعقاد قرارداد چند ماهه به فروش می رسند و به همین منظور هیچ دریافتی به سوی تولیدکنندگان برگشت نخورده است و و اصل پول را دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اکثر تولید کنندگان ما با سرمایه اولیه خود و بدون دریافت تسهیلات و حمایت دولتی و مشارکت سرمایه گذاری خارجی مبادرت به راه‌اندازی واحدهای تولیدی کرده‌اند و در گام های اولیه که در صدد خرید مواد اولیه خدمات فنی و مهندسی و غیر هستند و هنوز به برگشت سرمایه دست پیدا نکرده اند، دولت آنها را ملزم به پرداخت مالیات می نماید که گاهاً این ارقام بسیار سنگین می باشند.

شکوری افزود اگر دولت با تغییر قوانین به تولیدکننده فرصت دهد بعد از سود آوری و فروش کالا مالیات معوقه را پرداخت نماید کمک بزرگی به رونق تولید کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص نقش مالیات در درآمدهای دولت گفت: متاسفانه دولت بسیار بزرگ است و ۹۰ درصد از سهم هزینه‌های جاری را به خود اختصاص می دهد.

وی افزود: طبق اصل ۴۴ بند ج با مطرح شدن طرح خصوصی‌سازی مقرر گردید که دولت چابک و کوچک شود ولی متاسفانه بعد از ابلاغ چند سال از این اصل دولت نه تنها چابک ‌سازی نشده بلکه بسیار بزرگ تر شده است و این در حالی است که حتی با فروش نفت نیز نمی تواند مشکلات را حل کند.

وی خاطرنشان کرد دولت می بایست به جای بالا بردن مالیات و آسیب به تولید و اشتغال هزینه‌های خود را کم نماید.

بهرام شکوری با اشاره به کم شدن حجم نقدینگی مردم در چند سال اخیر به علت کاهش ارزش پول ملی گفت: حجم نقدینگی مردم از ۴۰۰ میلیارد دلار به ۱۵۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده و اگر اعتماد سازی مردم به بخش تولید انجام شود ، بسیاری از این سرمایه ها از بازار دلار و طلا و ارز به سوی تولید سوق داده می شود.

 

خروج از نسخه موبایل