توسعه صادرات غیر نفتی ضرورت اقتصاد کشور

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه صادرات در حوزه های غیرنفتی یکی از الزامات و محوری‌ترین مولفه‌ها در رشد و شکوفایی اقتصادی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ظرفیتی خیلی مهم پس از تغییرات نرخ ارز برای بحث صادرات غیر نفتی در کشور پیش آمده است.

وی همچنین اظهارداشت: طبق معمول در دنیا این ظرفیت با اتخاذ سیاست هایی از سوی دولت ها ایجاد می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد این ظرفیت در ایران بواسطه شرایطی که براقتصاد تحمیل شده است.

وی در ادامه افزود: یکی از فرصت های مهمی که دراثر کاهش ارزش پول ملی علی رغم آثار منفی برای اقتصاد کشور فراهم شده اینکه صادرات غیر نفتی به شدت افزایش پیدا کند.

پورابراهیمی اظهارداشت: متاسفانه تجربه سال ۹۷ بیانگر اینکه ظرفیت مزبور نتوانسته به نحو باید و شاید خودی در اقتصاد کشور نشان دهد.

وی گفت: انتظار این بود سال گذشته به خصوص نیمه دوم سال با تغییرات نرخ ارز حجم صادرات غیر نفتی کشور به شدت افزایش پیدا کند چون مبنای قیمت محاسبه صادرات بر اساس ریال با نرخ ارزی است بنابراین صادرات هرگونه کالا مقرون به صرفه خواهد بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: ناگفته نماند منظور از صادرات کالاهای اساسی وارداتی با نرخ ارز ترجیحی نیست بلکه منظور صادرات رسمی که بر اساس بهای تمام شده کالای تولید داخل در کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حجم صادرات غیر نفتی با تغییرات نرخ ارز در سال ۹۷ به نحو باید و شاید افزایش پیدا نکرد، اظهارداشت: این موضوع ریشه در چالش ها و مشکلات زیادی از جمله نبود ثبات در سیاست های ارزی و دستور العمل ها ی حوزه صادراتی، عدم تعیین و تکلیف برای نرخ تسویه صادرات، تمرکز بر حوزه صادرات غیر نفتی در اقلام خاص و کشورهای خاص، عدم تمرکز دولت در خارج از کشور و نبود تشکل های صادراتی داشت.

پور ابراهیمی گفت: سال گذشته بیش از ۳۰ تا ۴۰ بخشنامه پشت سر هم صادر شد که هر بخشنامه تصمیم قبلی را نقض، تکمیل یا تغییر می داد.

وی افزود: صدور بخشنامه های خلق الساعه و پشت سر هم بدون شک موجب سردگمی صادرکنندگان و تولید کنندگان خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: نخستین موضوع در سیاست های صادراتی ایجاد ثبات است که دولت باید این زمینه را برای صادرکنندگان به بهترین وجه ممکن فراهم کند.

وی همچنین در خصوص موضوع تمرکز بر حوزه صادرات غیر نفتی در اقلام خاص و کشورهای خاص به رادیو اقتصاد گفت: نکته قابل توجه اینکه اقلام خاص ریسک صادرات غیر نفتی را افزایش می دهد بنابراین ایجاد تنوع در اقلام صادراتی باید یکی از ماموریت های مهم در این حوزه باشد.

پور ابراهیمی در ادامه ضمن اشاره به اینکه رایزنان بازرگانی از مهمترین عوامل تاثیرگذار توسعه صادرات غیر نفتی در خارج از کشور هستند بر ضرورت ساماندهی بازرگانی خارجی و استفاده از ظرفیت رایزنان برای رشد و توسعه صادرات در جامعه تاکید کرد.

وی یادآورشد: در حال حاضر بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت ساماندهی خوبی ندارد و همینطور رایزنان بازرگانی که باید متولی صادرات و حمایت از صادرکنندگان در خارج از کشور باشند متاسفانه کمترین اثر و نقش آفرینی را در این ارتباط دارند.

 

خروج از نسخه موبایل