کانال های آبی استاندارد مانع بروز سیلاب به مزارع می شوند

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور کانال های آبی استاندارد را یکی از موانع بروز سیلاب در مزارع دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  دکتر مهدی مین باشی معینی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در برنامه خوشه چین گفت: کانال های آبی مسئول انتقال آب را به مزارع کشاورزی بر عهده دارند و دارای دبی مشخص هستند که باید به گونه ای طراحی شوند که در شرایط پر آبی و بارندگی شدید قادر به انتقال آب و جلوگیری از وقوع سیلاب شوند.

وی در خصوص مدیریت آبهای پشت سد در هنگام بارندگی شدید و جلوگیری از سرریز شدن گفت: به منظور مدیریت آب های سر ریزی سدهای بزرگ و مدیریت سیلاب سدهای کوچک خاکی طراحی و ایجاد می‌شوند که به عنوان واسطه عمل کرده و آب های اضافی را حفظ و نگهداری می کنند.

مهدی مین باشی یکی از راههای مدیریت آب ها در مزارع کشاورزی را احداث آب بند دانست و گفت: آب بندها در مناطقی که محصولات شالیزاری همچون برنج که نیاز آبی زیاد برای پرورش ریشه دارند احداث می شوند که ابعاد آنها به تناسب زمین‌های کشاورزی متغیر است.

وی افزود: همچنین از از کاربردهای آب بندها مدیریت آب و سیلاب تاسیس است که به همین منظور بهره‌برداری بهتر باید به صورت ۳سال یک بار لایروبی شوند.

وی نقش قنات ها را در جلوگیری از بروز سیل یک راهکار دانست و افزود: وقوع بارندگی‌های فراوان برای قناتها فرصت‌ تلقی می‌شود ولی لازم است هدایت آب به منظور ذخیره به درستی صورت گیرد
وی لایروبی قنات ها را یکی از الزامات دانست و گفت: وزارت نیرو به عنوان متولی امر باید آب هایی را که با خود به همراه دارد و ته نشین می شوند را لایروبی کند تا آب قنات ها بهتر مورد استفاده قرار گیرند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در پایان در خصوص نقش سطح های شیب دار در انتقال و یا جلوگیری از بروز سیلاب گفت: وزارت جهاد کشاورزی در قالب دستورالعمل های کاربردی، اصول فنی کشت های زراعی و باغی را به کشاورزان به منظور جلوگیری از سیلاب قرار داده است که می‌توان به مباحث کشت در خطوط تراز، حفظ کلیه منابع طبیعی در مزارع شیبدار، حفظ پوشش گیاهی و غیره اشاره کرد.

برنامه “خوشه چین” کاری از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی مهدی شیار شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۳:۳۰ به مدت ۳۰ دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.

 

خروج از نسخه موبایل