فعالیت ۵ کارخانه تولید شیر خشک در ایران

 

یک فعال در صنعت تولید شیر خشک از فعالیت پنج کارخانه تولیدی شیر خشک در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  امیر صراف زاده در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی شیر خشک به دو صورت یعنی برای مصرف نوزاد و استفاده صنعتی تولید می شود.

وی اظهارداشت: شیر خشک صنعتی فقط از تبخیر آب شیر گاو حاصل و برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این فعال در صنعت تولید شیر خشک ضمن اشاره به اینکه ماده اصلی شیرخشک نوزاد «شیرگاو» است، گفت: شیر خشک های مختص نوزادان به دو صورت نرمال و رژیمی تولید می شود که شیر خشک های نرمال برای بچه های معمولی بدون عارضه استفاده می شود و شیرخشک های رژیمی برای نوزادانی مورد استفاده قرار می گیرد که در طول رشد سال اول با مشکلاتی همچون گواشی و متابولیک مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: بهترین شیر برای نوزاد شیر مادر است و شکی در این قضیه نیست.

صراف زاده اظهارداشت: گلدن استاندارد تمامی واحدهای تولید کننده شیر خشک تولید شیری شبیه شیر مادر است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت شیر خشک تولید داخل همان کیفیت شیر مادر را دارد، یادآورشد: همه در تلاشند شیر خشکی نزدیک به کیفیت شیر مادر تولید کنند اما به قدری ترکیبات خاص در شیر مادر وجود دارد که تاکنون هیچ کسی در دنیا نتوانسته مساوی شیر مادر تولید کند.

حسین کزازی از دیگر تولید کنندگان شیر خشک در برنامه «کالای ایرانی» گفت: شیر خام در ایران تولید می شود منتها شیر خامی که استانداردهای لازم برای تولید شیر خشک نوزاد را داشته باشد متاسفانه در کشور وجود ندارد.

وی افزود: مواد اولیه مورد نیاز تولید این محصول از کشورهای معتبر اروپایی مانند هلند، سوئیس و غیره تهیه می شود.

کزازی در پاسخ به این پرسش که آیا از طعم دهنده ها در شیر خشک ها استفاده می شود یا خیر، اظهارداشت: استفاده از طعم دهنده ها در شیر خشک نوزاد یا Infant formula به هیچ وجه مجاز نیست.

این تولید کننده شیر خشک در پاسخ به پرسش یکی از شنوندگان که چرا شیر های خشک ایرانی تبلیغ نمی شود، تصریح کرد: تبلیغات شیر خشک نوزاد طبق مصوبه وزارت بهداشت ممنوع است چون اعتقاد همه بر اینکه بهترین غذا برای نوزاد شیر مادر است.

مانی تحویل زاده از تولیدکنندگان دیگر شیرخشک در ایران نیز گفت: شیر خشک نوزاد در کشور هم اکنون بیش از نیاز مصرف داخلی تولید می شود از اینرو واحدهای تولید کننده بخشی از محصولات خود را سالانه روی ریل صادرات قرار می دهند.

وی در ادامه افزود: شیر خشک نوزاد تولید ایران به کشورهای همسایه از قبیل عراق، افغانستان، سوریه و غیره صادر می شود.

تحویل زاد همچنین ضمن اشاره به اینکه صنعت شیر خشک مثل هر صنعت دیگری نیاز به سرمایه گذاری دارد، یادآورشد: سرمایه گذاری در صنعت مزبور بسیار سنگین است چون ماشین آلات واحدهای تولید کننده محصول شیر خشک همه اروپایی است.

 

خروج از نسخه موبایل