انرژی

توییت‌های بی‌وقفه ترامپ، عامل سردرگمی بازار جهانی نفت

بازارهای جهانی نفت تا حدودی ناچارند با یک عامل جدید دست و پنجه نرم کنند که عبارت است از پیام‌های توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد موضوعات مختلف از جمله فشار بر اوپک برای افزایش تولید و پایین آوردن قیمت‌های نفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فناوری فرکینگ در آمریکا به تولید میلیون‌ها بشکه نفت منجر شد که پیش از این تولید غیرسودآوری داشتند و به این ترتیب بازار آمریکا را لبریز از عرضه کرد و با اشباع عرضه‌ای که به راه انداخت باعث شد قیمت‌های نفت از سطح بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۴ به پایین ۳۰ دلار در ژانویه سال ۲۰۱۶ سقوط کند و بدترین ریزش معاصر قیمت نفت را رقم بزند.
با این حال از آن زمان واقعیت شکل دیگری پیدا کرد. عربستان سعودی تولیدکنندگان غیراوپک شامل روسیه را مجاب کرد از طریق گروه تولیدکنندگان معروف به اوپک پلاس، کنترل بازارهای جهانی نفت را به دست بگیرند. همکاری این گروه و محدودیت ۱.۲ میلیون بشکه در روز از میزان عرضه آنها از ابتدای ژانویه، رشد حدود ۴۰ درصدی قیمت‌های نفت در سال میلادی جاری را به همراه داشته است.
اظهارات هفته جاری معاون وزیر خارجه کویت که نسبت به تهدید بسته شدن تنگه هرمز ابراز نگرانی کرد، یادآور این است که نفت خاورمیانه همچنان بر بازار حکمفرمایی می‌کند. تهدید بسته شدن تنگه هرمز یک روز پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تمدید معافیت ۱۸۰ روزه برای مشتریان بزرگ نفت ایران مطرح شد. اما روز چهارشنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به این غائله واکنش نشان داد و گفت: ما بر این باوریم که ایران به فروش نفت خود و استفاده از تنگه هرمز ادامه خواهد داد، اما اگر آمریکا برای جلوگیری از فروش نفت ما اقدامات نامعقولی در پیش بگیرد، در این صورت باید آماده تبعات آن باشد.
با وجود این که ایران در سال‌های اخیر به دفعات تهدید کرده است به اقدامات خصمانه آمریکا واکنش نشان خواهد داد، با این حال به پیچیدگی ژئوپلیتیکی منطقه که اکثر اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی در آن حضور دارند، اشاره کرده است. حدود یک سوم از نفت دریابرد جهان هر روز از تنگه هرمز عبور می‌کند که این محل را به شاهرگ استراتژیک تولیدکنندگان خاورمیانه برای بازارهای مهم در آسیا اقیانوسیه، اروپا، آمریکای شمالی و فراتر از آن تبدیل کرده است.
توییت های بی وقفه ترامپ
البته بازارهای جهانی نفت تا حدودی ناچارند با یک عامل جدید دست و پنجه نرم کنند که عبارت است از پیام‌های توییت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد موضوعات مختلف از جمله فشار بر اوپک برای افزایش تولید و پایین آوردن قیمت‌های نفت.
قیمت‌های نفت در معاملات هفته جاری پس از این که ترامپ اوپک را برای افزایش قیمت تحت فشار قرار داد، روند کاهشی پیدا کرد. وی اظهار کرد با مقامات عربستان سعودی تماس گرفته و از آنها خواسته است تولیدشان را افزایش دهند. قیمت‌ها جمعه گذشته بلافاصله پس از این اظهارات حدود سه درصد سقوط کردند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، علاوه بر شیوه غیرمرسوم ترامپ برای تماس با دیگران در داخل و خارج از آمریکا، این حقیقت نیز وجود دارد که آمریکا اکنون بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است و در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. با این حال رئیس جمهور آمریکا همچنان به تاکتیک‌هایی متوسل می‌شود تا تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را وادار کند برای کنترل قیمت‌ها کمک کنند. این  دو راهی‌ بوده که همه رؤسای جمهور آمریکا با آن روبه‌رو بودند.
انتهای پیام

همچنین بخوانید
منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا