ارتباط استراتژیکی میان ایران و عراق

 

یک کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: ارتباط میان ایران و عراق یک ارتباط استراتژیک است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد حسین بابالو در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: دورنمای اقتصادی ایران با عراق باید به گونه ای تنظیم شود تا اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر باشد.

وی اظهارداشت: ایران در مسائل اقتصادی بعد از چین بزرگترین شریک اقتصادی عراق در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: در تحریم های قبلی بخشی از مبادلات مالی ایران و سایر کشورها از کانال امارات متحده عربی عبور می کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون پتانسیل انتقال کانال مالی از امارات و یا حتی از ترکیه به عراق وجود دارد، گفت: علاوه براین بزرگترین مرز زمینی را عراق با ایران دارد همین مسئله سبب شده ارتباطات اقتصادی دو کشور زیاد باشد.

بابالو افزود: بیشترین مبادلات اقتصادی ایران با عراق در بخش گاز طبیعی، برق، مبادلات تجاری بخش خصوصی ایران با بخش خصوصی عراق و خدمات فنی و مهندسی است.

وی با اعلام این مطلب که هر روز بر میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق افزوده می شود، اظهارداشت: عراق جزء ایران هیچ منبع قابل استنادی برای تامین گاز طبیعی مورد نیاز خود ندارد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه هر روز بر میزان صادرات گاز طبیعی ایران به عراق افزوده می شود، ادامه داد: گاز طبیعی ایران در نیروگاه های عراق به مصرف می رسد که در اولویت دوم هم به شهرهای این کشور گازرسانی خواهد شد.

وی صادرات برق به عراق را دومین اولویت در مبادلات تجاری ایران با این کشور عنوان کرد و گفت: سال گذشته به دلیل تنش های آبی حجم صادرات برق به عراق کاهش یافت.

بابالو ضمن اشاره به اینکه اقتصاد عراق در رابطه با برق به دلیل وجود گرمای زیاد به ویژه در نیمه جنوبی این کشور شکننده است، افزود: چنین مسائلی سبب می شود امکانی جهت جایگزین کردن برق و گاز ایران برای عراق وجود نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه عراق نمی تواند در مسائل کلان اقتصادی خود ایران را کنار بگذارد، اظهارداشت: تجارت میان بخش خصوصی دو کشور سومین اولویت در مبادلات تجاری ایران با عراق است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل ادامه داد: مواد غذایی، مصالح ساختمانی و محصولات نهایی مهمترین کالاهایی هستند که در روابط تجاری میان بخش خصوصی ایران با عراق مبادله می شود.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: صادرات خدمات فنی و مهندسی به دلیل اختلاف در نرخ ارز، رکود نسبی در کشور و بیکاری بسیاری از پیمانکاران سبب شده پیمانکاران ایرانی در مناقصه های عمرانی و پروژه های ساختمانی و کوچک عراق حضور بیشتری یابند.

خروج از نسخه موبایل