بانکراه و ساختمان

دریافت وام مسکن چقدر هزینه دارد؟

در حالی که رشد قیمت مسکن، اثرگذاری تسهیلات اعطایی بانک ها در خرید خانه را به حداقل رسانده است، گزارش ها از قوت گرفتن بررسی افزایش سقف تسهیلات حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از  خبرانلاین، تسهیلات مسکن حالا نقش اندکی در تقویت قدرت خرید خانوار به جا می گذارد چرا که متوسط قیمت مسکن در تهران از یازده میلیون تومان، بنا بر امارهای رسمی فرتر رفته است و این بدان معنی است که تسهیلاتی هشتاد میلیون تومانی به طور متوسط تنها هزینه خرید هشت متر واحد مسکونی در منطقع متعارفی از تهران را پوشش می دهد.

 رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش از صد در صد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.

نکته اینجاست که دریافت تسهیلات مسکن نیز خود مستلزم پرداخت هزینه ای جداگانه است. برای دریافت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن، وام گیرنده باید هزینه قابل توجهی را پرداخت کند.

در حال حاضر هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس ایران در حدود ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود. نوسان اندک بازار این اوراق ریشه در کرود بازار مسکن دارد چرا که تقاضا برای خرید و فروش را به حداقل رسانده است.

ایسنا نیز در گزارشی نوشته است: در آخرین روز کاری فرابورس ایران در این هفته امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت ماه ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان بود؛ در صورتیکه قیمت تسه فروردین امسال حدود ۵۲ هزار تومان تعیین شده بود.

گفتنی است، قیمت اکثر اوراق منتشر شده در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به طور میانگین ۵۰ هزار تومان اعلام و داد و ستد شده است.

به این ترتیب زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۰ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ ها کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، دو میلیون تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون تومان صرف شود. به این ترتیب به طور متوسط برای دریافت هزینه خرید نزدیک به ۱۲ متر واحد مسکونی باید، از پول خرید یک متر مربع در تهران صرف نظر کرد.

همچنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند و با این حساب باید هشت میلیون تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون تومان بابت خرید اوراق بپردازند. هم‌چنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی هشت میلیون تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.

هزینه وام برای مجردها

مجردهای تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجردهای تهرانی باید برای خرید این اوراق شش میلیون تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ پنج میلیون تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون تومان پرداخت کنند.

البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون تومان دیگر هم بپردازند. اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، قیمت متفاوتی دارد.

در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا