بانک و بیمهطلا و ارز

کاهش بهای دلار با ایجاد بازار متشکل/ معاملات کف خیابان رقیب بازار متشکل نیست

یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، کاهش بهای دلار را یکی از نتایج مهم بازار متشکل ارزی دانست و گفت: سازوکار این بازار به گونه‌ای است که باعث عرضه بیشتر ارز و در نتیجه کاهش نرخ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی بر اساس وعده‌های داده شده، قرار است بازار متشکل به عنوان بازار سامان‌دهنده معاملات ارز تا پایان خرداد ماه راه‌اندازی شود. از این رو عباس آرگون  درباره جزییات این بازار اظهار کرد: نحوه عملکرد بازار متشکل به این صورت است که افراد حقیقی نمی توانند در آن خرید و فروش انجام دهند و این افراد برای تامین نیاز ارزی خود باید مانند گذشته به صرافی ها مراجعه کنند.

 او ادامه داد: تنها بانک ها و صرافی های مجاز قادر به اخذ کد و خرید و فروش در این بازار هستند و شنیده‌ها حاکی از این است که در ابتدا معاملات با دو یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج سایر ارز‌ها نیز به آن اضافه شود.

آرگون با اشاره به تفاوت بازار متشکل با سامانه نیما توضیح داد: بازار متشکل ارز با سامانه نیما تفاوت اساسی دارند، به این صورت که در بازار متشکل، اسکناس ارز و در سامانه نیما حواله ارز عرضه می شود؛ بنابراین با توجه به اینکه در بازار متشکل فقط قرار است اسکناس خرید و فروش شود برنامه‌ای برای جایگزینی با سامانه نیما وجود ندارد، البته شاید در آینده در صورت تثبیت جایگاه بازار متشکل، معاملات حواله های ارزی نیز در آن آغاز شود.

وی به حضور بانک مرکزی در این بازار اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی فعالیت ها را رصد می کند و در صورت لزوم برای ایجاد تعادل در بازار دخالت خواهد کرد اما این دخالت به گونه‌ای نیست که بازار را مختل کند.

عضو اتاق تهران خاطرنشان کرد: همچنین بازار متشکل تهران جایگزین دبی و سلیمانیه می شود و بدین ترتیب تاثیر نوسانات نرخ این بازار‌ها در بازار داخلی کاهش پیدا خواهد کرد.

آرگون ادامه داد: هم اکنون برای تعیین نرخ ارز بیشتر توجهات به سوی دبی امارات و سلیمانیه عراق است به طوری که این بازارها نقش اصلی در تعیین قیمت دلار و سایر ارزها دارند، اما با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی نرخ تعیین در ابتدای معاملات این بازار به عنوان نرخ مرجع منتشر می‌شود که قادر خواهد بود به تدریج بازارهای رقیب که خارج از کشور قرار دادند را به حاشیه براند.

آرگون با اشاره  به دامنه نوسان  در بازار متشکل اظهار کرد: اکنون پیشنهادات مختلفی برای دامنه نوسان روزانه نرخ ارز در این بازار مطرح شده که مهم ترین پیشنهاد دامنه نوسان ۵ تا ۱۰ درصدی است و با توجه به این که دستورالعمل این بازار هنوز نهایی نشده، احتمال تغییر دامنه نوسان اعلام شده وجود دارد.

او اضافه کرد: در صورت وقوع تحولات سیاسی و اقتصادی مهم که معمولا باعث افزایش یا کاهش شدید تقاضا برای ارز می شود امکان دارد که روند معاملات قفل شده و به قول فعالان اقتصادی، صف خرید و یا صف فروش شکل بگیرد. برای مقابله با این وضعیت، پیش بینی شده که با تصمیم هیات مدیره، دامنه نوسان افزایش یافته و با مشارکت بانک ها قفل معاملات باز شود.

آرگون تاکید کرد: از نگرانی‌هایی که درباره راه‌اندازی این بازار وجود دارد امنیت معاملات آن است، به طوری که برخی تردید دارند که در صورت ثبت خرید و فروش، طرفین حاضر به نهایی کردن و پرداخت وجه نباشند اما با ساز و کار تعبیه شده در این بازار، نگرانی در این باره وجود ندارد.

وی افزود: همه خریداران و فروشندگان و بازیگران این بازار موظف هستند دو حساب ریالی و ارزی را به مدیریت بازار متشکل ارزی معرفی کنند و به محض اینکه سفارش‌ها ثبت شد، معادل ارزی و ریالی سفارش ثبت شده از حساب های طرفین مسدود می شود تا معاملات تسویه شود؛ همچنین همه صرافی‌هایی که قصد ورود به بازار متشکل ارزی را دارند باید با مدیریت این بازار، قراردادی را امضا کرده و اسناد مورد نیاز را ارائه کنند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این که نگرانی برای کمبود اسکناس عرضه شده در این بازار وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: پس از آزاد شدن ورود ارز به کشور، عرضه اسکناس در کشور افزایش یافته به طوری که گاهی صرافی ها از خرید همه اسکناس های عرضه شده باز می‌مانند و اگر عرضه ارز بیش از تقاضا و نیاز بازار باشد، بانک ها وارد شده و آن را جمع آوری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین معاملات اسکناس دلار و سایر ارزها در بازار کف خیابان نمی تواند رقیب معاملات اسکناس بازار متشکل باشد چراکه به گفته برخی مسوولان ذیربط، تنها حدود دو درصد معاملات ارز به صورت دستی در خیابان منوچهری و کف خیابان انجام می شود که ادعا شده نمی تواند در مقابل بازار متشکل، عرض اندام کند و به تدریج به حاشیه رانده می شود.

آرگون به نرخ ارز بازار متشکل نیز اشاره کرد و افزود: بهای ارز معامله شده در بازار متشکل به نرخ بازار آزاد یعنی حدود ۱۳ هزار تومان خواهد بود که تفاوت چند هزار تومانی با نرخ حواله ارز در سامانه نیما که حدود ۱۰هزار تومان است، دارد.

او در پایان گفت: این موضوع باعث خواهد شد که صادرکنندگان و دارندگان ارز تشویق شوند به جای عرضه حواله در سامانه نیما به سراغ تبدیل آن به اسکناس برای عرضه در بازار متشکل بروند تا بدین طریق سود بیشتری را کسب کنند و در نتیجه این روند باعث می شود تا عرضه اسکناس ارز در بازار بیشتر شده و در نهایت قیمت انواع ارز در بازار به تدریج روند کاهشی پیدا کند و به نرخ سامانه نیما نزدیک شود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا