رفع صف‌های ۸ ساعته ترانزیت با افتتاح پل سرخس/ تسهیل ارتباط ترانزیتی ایران و ترکمنستان تا یک ماه دیگر

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از افتتاح پل جدید سرخس، راه ارتباطی میان مرز ایران و ترکمنستان در خرداد ماه خبر داد و گفت: با افتتاح پل جدید صف ۸ ساعته کامیون های ترانزیتی در مرز رفع می شود.

محمدرضا کدخدازاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان این که یکی از مرزهای مشترک ایران و ترکمنستان پل سرخس است گفت: پل جدید سرخس؛ مسیر اتصال ایران و ترکمنستان، خرداد ماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی با بیان این که عرض کم  پل قدیم میان ترکمنستان و ایران باعث ایجاد صف طولانی کامیون‌های ترانزیتی شده بود، اظهار داشت:  به دلیل عرض کم این پل  تنها یک خودرو امکان عبور از آن را داشت و سایر کامیون‌ها باید در صف می‌مانند تا ترددهای مسیر رفت انجام شود و بعد نوبت به ترددهای مسیر برگشت می‌رسید.  

کدخدازاده با اشاره به ایجاد صف های بیش از ۸ ساعت برای عبور از پل قدیم سرخس گفت: با افتتاح پل جدید توقف‌های طولانی در این مسیر، رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که پل سرخس برای انجام ترانزیت کالا بین این دو کشور بسیار حائز اهمیت است و کشورهای آسیای میانه هم برای اتصال به آب‌های گرم خلیج فارس از ترکمنستان و بعد ایران عبور می‌کنند و این پل می‌تواند نقش بسیار مهم در ترانزیت کالا داشته باشد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل با تاکید بر این که افغانستان کشور امنی برای ترانزیت نیست و به همین دلیل توجه کشورهای همسایه به ایران جلب می‌شود، گفت: پل جدید سرخس می‌تواند ترانزیت ترکمنستان و کشورهای همسایه ترکمنستان از ایران تسهیل کند.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه ساخت این پل یک سال و دو ماه گذشته بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسید گفت: طول این پل ۹۶  و عرض آن ۱۵ متر است و امروز در مراحل ساخت پایانی پل هستیم.

کدخدازاده با تاکید بر اینکه پل سرخس توسط پیمانکاران ایرانی ساخته شده است گفت: هزینه ساخت این پل به صورت مساوی بین دو کشور مشترک بوده و کل اعتبارات برای ساخت پل سرخس ۱۲ میلیارد تومان بوده که ۶ میلیارد آن توسط ایران تامین شده است.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل از افتتاح این پل در ۱۳ خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: با افتتاح این پل و افزایش ترانزیت کالا درآمدهای حاصل از ترانزیت افزایش خواهد یافت و سایر کشورها هم با اتصال به ترکمنستان می‌تواند از مسیر ایران به خلیج‌فارس متصل شود.

منبع:ایلنا
خروج از نسخه موبایل