قیمت بهای نان متناسب با نرخ تورم نیست

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: قیمت بهای نان واقعی نیست و هزینه ها بر روی کیفیت نان تاثیر منفی می گذارد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   بیژن نوروز مقدم آب کنار رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران در گفتگو با برنامه نود و هشتی های رادیو اقتصاد  گفت: از سال ۹۳ تاکنون قیمت نان به تناسب نرخ تورم همانند کالاهای دیگر افزایش نیافته و کسبه با توجه به افزایش هزینه ها بالاجبار از کارگران بی تجربه را استخدام میکنند که همین امر موجب کاهش کیفیت نان می شود.

وی ادامه داد: از آنجا که دستمزد کارگران حرفه ای بالا رفته بسیاری از واحد های پخت نان به دستگاه های مکانیزه روی آوردند و این در حالی است که شونه گیری نان بوسیله نیروی انسانی تاثیر به سزایی در کیفیت نان دارد.

وی در خصوص افزایش قیمت در برخی از نانوایی ها گفت: ۱۶ درصد از واحد های نانوایی بصورت آزاد پز هستند که آرد را بصورت آزاد تهیه و از شیوه نرخ گذاری دولتی خارج هستند و ۸۴ در صد مابقی واحدهای نانوایی، بصورت یارانه ای آرد را تهیه می نمایند و قیمت گذاری توسط اتحادیه صورت می گیرد و در چند سال گذشته نیز این نرخ ثابت مانده است.

بیژن نوروز مقدم آب کنار ادامه داد: اگر قیمت نان بر اساس نرخ تورم افزایش می یافت ضمن افزایش کیفیت ، قیمت هر عدد نان در حدود ۴۰۰ تومان بود.

وی همچنین پایین بودن کیفیت نان را در خارج از نانوایی ها، وابسته به عوامل مختلف دانست و افزود: نانوایی آخرین حلقه کار در آماده سازی نان است و عواملی همچون نوع خاک، بذر، کود،شیوه آبیاری،محل کشت، حمل، نحوه نگهداری، اختلاط گندم، میزان رطوبت و گلوتن بستگی دارد که وزارت جهاد کشاورزی، شرکت گندم و آرد و اداره بازرگانی دولتی متولیان این امر محسوب می شوند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران عدم انتخاب نوع آرد را توسط واحد های نانوایی یکی دیگر از آسیب ها ی این صنف دانست و افزود: تعداد کارخانه های تولید آرد مرغوب بسیار کم است و همین مقدار بعنوان سهمیه در سایت واحد های صنفی قرارداده می شود که به سرعت به فروش می رسد و مابقی نانوایان مجبورند سهمیه خود را از آردهای بی کیفیت سایر کارخانجات تهیه نمایند که همین امر سبب پخت نان های بی کیفیت می شود.

 

خروج از نسخه موبایل