بورسبورس کالا

سازوکار بورس کالا، پادزهر قاچاق محصولات از ایران به افغانستان

حسین سلیمی بیان کرد:

حسین سلیمی، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بزرگترین مشکل مبادلات تجاری میان دو کشور، بحث قاچاق است که وجود بستری همچون بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند و نقش پادزهر قاچاق کالا از ایران به افغانستان را ایفا کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین سلیمی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بازار افغانستان به محصولات ایرانی نیاز دارد و باید از این پتانسیل استفاده شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بزرگترین مشکل در این میان بحث قاچاق است که وجود بستری همچون بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند و نقش پادزهر قاچاق کالا از ایران به افغانستان را ایفا کند.

سلیمی درپاسخ به این پرسش که باتوجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم ها، اتاق ایران و افغانستان برای بهترشدن صادرات کالاهای ایرانی چه اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است اظهار کرد:زمانی که کشورها تحریم هستند، یکی از بهترین روش‌های تجارت، مراوده با کشورهای همسایه است. خرید و فروش کالاهای غیر تحریمی مجاز است و بهترین راه برای ما این است که تبادلات تجاری خودمان را با کشورهای همسایه بیشتر کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ممکن است ما برای حمل و نقل کالاهای خود هم مشکل داشته باشیم، مثلاً کشتیرانی ما نیز درگیر تحریم باشد، اما ما با افغانستان مرز خاکی داریم و همین باعث می‌شود به راحتی با آن‌ها کار کنیم. ما باید با کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان نشست‌های اقتصادی مستمر داشته باشیم تا به جای آنکه کالاهای خود را با مشکلات زیاد به کشورهای دیگر صادر کنیم حجم تجارت با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: توسعه تجارت با کشورهای همسایه یکی از راهکارهای موثر است که ایران باید از آن حداکثر استفاده را داشته باشد. ما نیز به دنبال آن هستیم و خرید وفروش به صورت کالایی بین ما و افغانستان مطرح شده است. ساختار آن هم که به چه صورت مبادلات ارزی صورت بگیرد به بانک مرکزی پیشنهاد شده است و ما با کشورهای همسایه در حال پیدا کردن راهکاری هستیم تا بتوانیم به صورت کالا به کالا، افزایش صادرات و واردات داشته باشیم. این شیوه برای افغان‌ها هم مناسب است، چون دیگر مجبور نیستند از راه‌های دور کالا وارد کنند و البته همین هم زبان بودن هم کمک خیلی بزرگی برای هر دو کشور است.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه آیا می توان از ظرفیت بورس کالا برای افزایش سهم بازار و توسعه تجارت ایران و عراق بهره برد یا خیر افزود: بله، کالاهایی که افغانستان از ایران خریداری می‌کند مانند انواع محصولات پتروشیمی اکنون در بورس کالای ایران عرضه و معامله می‌شود و اتفاقا در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده است. در این حوزه مطمئن باشید آن‌ها خریدار خیلی از کالاهای ایران هستند چراکه کالاهای ما نسبت به ترکیه ارزان‌تر و به سلیقه افغان‌ها نیز نزدیکتر است.

وی افزود: نکته منفی که در این میان وجود دارد بحث قاچاق کالا است که با قرار گرفتن کالاها روی تابلوی بورس کالا و آغاز مبادلات دو کشور در این پلت فرم، قطعاً مشکلات قاچاق نیز حل خواهد شد.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که برای حضور بورس کالای ایران در بازار افغانستان با چه نهادهایی رایزنی شده است افزود: برای شروع کار ما در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم که اگر کالایی را در بورس کالا عرضه کردند و افعانستان خریدار آن بود، بتوانیم در مورد بسته بندی و حمل و نقل به تفاهم برسیم و بعد کالا به افغانستان صادر شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به استقبال افغان ها از بورس کالا گفت: آن‌ها به فولاد نیاز دارند که ما انواع محصولات فولادی باکیفیت داریم و در حوزه کرایه حمل و نقل هم برای افغانستان مناسب است که از ما خرید کند تا برای مثال از ترکیه. البته افغانستان الان هم از ما فولاد خرید می‌کند، اما حجم آن خیلی کم است که در صورت توافق بر عرضه و معامله محصول از مسیر بورس کالا، شاهد افزایش حجم صادرات خواهیم بود و اگر هم تاکنون این شیوه‌ها عملیاتی نشده باید گفت که کم کاری از ما بوده و باید روند فعالیت مان را سریع‌تر و عمیق‌تر کنیم.

سلیمی با تاکید بر اینکه برای آغاز صادرات کالاهای ایرانی از طریق بورس کالا چه اقداماتی در دستور است تصریح کرد: دنبال این هستیم که در ابتدا ساختار کار را درست کنیم و بعد به این موضوع برای مبادلات کالا ورود کنیم. امکان صادرات و واردات میان دو کشور از طریق بورس کالا وجود دارد، در نشستی که با سفیر افغانستان داشتیم به وی اعلام شد که ما می‌توانیم انواع کالاهای مورد نیاز کشورتان را تامین کنیم به طوریکه آن‌ها هم اکنون تشنه محصولات ما مثل پتروشیمی، فولاد و خودرو هستند و ما باید از طریق شیوه‌هایی مثل بورس کالا، سهم خود را در بازار این کشور افزایش دهیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا