امور زیربناییراه و ساختمان

برنامه مسکنی «تام‌کاد» امروز به رییس‌جمهوری تحویل شد/ کارگران و خبرنگاران هم در برنامه مسکن کارکنان سهیم می‌شوند / جزییات برنامه دولت برای بازار اجاره

معاون وزیر راه وشهرسازی جزییات برنامه‌های دولت برای بخش مسکن را تشریح کرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، مازیار حسینی در نشست خبری امروز درباره جزییات برنامه‌های دولت برای بخش مسکن اظهار داشت: امروز وزیر راه و شهرسازی برنامه «تام کاد» به معنای برنامه تامین مسکن کارکنان دولت را به رییس جمهوری ارایه داد. جزییات این برنامه به رییس جمهوری ارایه شده و با تصویب رییس جمهور به اجرا خواهد رسید .

وی با اشاره به عملکرد وزارت راه و شهرسازی در سال‌های گذشته گفت: هرچند برنامه مختلفی از جمله مسکن اجتماعی و حمایتی را مطرح کردند اما حتی یک برنامه با جزییاتش روی میز نگذاشتند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع تامین مسکن کارکنان دولت باید پخته شود و بعد درباره جزییات آن اطلاع رسانی کنیم، گفت: واقعیت این است که منابع مالی کشور کفاف نمی‌دهد و باید طرح‌ها را به صورت مشارکتی اجرا رساند.

معاون مسکن و امور ساختمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اولویت‌بندی دولت برای تامین مسکن اقشار مختلف و  اینکه چرا مسکن کارگران در اولویت برنامه‌های دولت قرار نگرفته، گفت: قرار بر این است که اراضی دولتی در اختیار سازندگان خوش‌نام قرار بگیرد و به ازای اراضی که در اختیار بخش‌خصوصی قرار می‌دهیم واحدهایی را دریافت کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

حسینی تاکید کرد: واحدهایی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد به صندوق پس‌انداز یکم متصل می‌شود و فقط به خانه اولی‌ها واگذار خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش‌خصوصی واحدهای در اختیار خود را در بازار آزاد به فروش می‌رساند اما با قیمت کارشناسی و به همین دلیل اجازه افزایش قیمت‌ها را نخواهیم داد و این واحدها با قیمت واقعی به دست مردم می رسد.

وی تاکید کرد: کارگران هم در طرح تام کاد سهیم می شوند و اساس هر دستگاهی که بتواند صندوق پس انداز مسکن راه راندازی کند می تواند در این طرح سهیم باشد و ذینفعان خود را صاحب مسکن کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط واگذاری این واحدها گفت: تنها خانه اولی‌ها صاحب این واحدها می‌شوند و استخدام رسمی بودن شرط واگذاری این اراضی نیست و اگر کارمندان استخدام رسمی هم نباشند می‌توانند از این واحدها سهم داشته باشند.

حسینی با تاکید بر اینکه سیاست ما این  است که نظام پس‌انداز برای خرید خانه را راه‌اندازی کنیم، گفت: سرریز این واحدها در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد که می‌توانند قشر کارگران باشند. در این طرح قیمت روز مسکن را در طول ۲۵ سال از کارمندان و کارگران دریافت خواهیم کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید مسیر ویژه‌ای ایجاد شود تا بتوانیم در حداکثر زمان اجرای این طرح  را آغاز کنیم، گفت: شهرداری‌ها باید مجوزهای مورد نیاز را در حداقل زمان به سازندگان ارایه دهند و حداقل پیش جواز به تولید کنندگان مسکن بدهند و پول عوارض را در یک قسط بندی از سازندگان دریافت کنند تا فشاری به این قشر وارد نشود.

وی ادامه داد: موضوع مهم توجه به ذخیره زمین است که برای آیندگان هم زمین در اختیار داشته باشیم.

حسینی با اشاره به برنامه تکمیل مسکن‌مهر گفت: این‌مدت کوتاه با تغییر مدیریت در وزارت راه و شهرسازی ۸۰ هزار واحد مسکونی به مردم تحویل داده شده و به‌صورت جدی تکمیل این طرح را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به تعیین و تکلیف تعاونی‌های مسکن گفت: تعاونی‌ها دیگر وارد ساخت‌وساز نخواهند شد و فقط در جمع‌آوری متقاضیان مسکن می‌توانند ورود کنند

حسینی همچنین با اشاره به برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی برای ساماندهی بازار اجاز گفت: اولین برنامه ما اجرای تبصره ۱۱ذیل ماده ۵۳ قانون مالیات مستقیم است مبنی بر اینکه اگر موجران قراردادهای خود را دو ساله تنظیم کنند معاف از پرداخت مالیات می شوند که این شامل حال خانه های تا سقف ۱۵۰ متر در تهران و ۲۰۰ متر در سایر شهرها می شود.

وی افزود: دومین برنامه ما ایجاد موسسات استیجاری است. همچنین ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار اجاره از دیگر برنامه‌های ما است.

حسینی گفت: همچنین افزایش تولید مسکن در این مدت برنامه چهارم وزارت راه و شهرسازی برای بازار اجاره است همچنین دنبال افزایش دیتاها از ثبت معاملات مسکن هستیم که بتوانیم این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های استارتاپی قرار دهیم تا منبع موثقی برای اعلام قیمت‌ها باشند.

حسنی تاکید کرد: به‌دنبال دخالت در بازار اجاره نیستیم و قرار بر این نیست که سقف نرخ اجاره تعیین کنیم و سیاست‌های دستوری در این حوزه داشته باشیم.

وی همچنین درباره اظهارات امروز وزیر ارشاد مبنی بر مسکن خبرنگاران گفت: تمام نهادها و موسسات که صندوق پس‌انداز مسکن تشکیل دهند می‌توانند از این برنامه استفاده کنند و در تولید مسکن سهم داشته باشند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا