امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

طرح مالچ ریگی در گرمسار موفق عمل کرده است/ اجرای مالچ‌های طبیعی

گرمسار – معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر لزوم روی‌آوری به مالچ‌های طبیعی در راستای حفاظت از محیط زیست، گفت: طرح مالچ ریگی در گرمسار موفق عمل کرده است.

خلیل آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طرح مالچ ریگی به‌عنوان یک پروژه آزمایشی به ایده پروفسور کردوانی در استان سمنان اجرایی می‌شود، اظهار داشت: بررسی‌های اولیه نشان داد امکانات اجرای این پروژه در استان سمنان و شهرستان گرمسار وجود دارد و تاکنون این اجرای آن موفق بوده است و به بخش عمده‌ای از اهداف موردنظر در این راستا دست‌یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه در مقایسه با اجرای انواع پروژه‌های مالچ پاشی‌هایی که در سطح کشور صورت گرفته است اجرای طرح مالچ ریگی به‌مراتب هزینه پایین‌تری داشت، تصریح کرد: پوشش گیاهی و فعالیت‌های مکانیکی در مناطقی که به‌شدت تحت تأثیر فرسایش بادی قرار دارند نتیجه مطلوبی نداشته است.

رئیس سازمان مراتع و جنگل‌های کشور با اشاره به اینکه در نخستین مرحله این پروژه به‌صورت آزمایشی در ۵۰ هکتار از اراضی اطراف آزادراه شرقی قم – گرمسار اجرا شد، بیان کرد: عملیات اجرایی آن با شیوه‌های مختلف در دست اقدام است و دانشجویان، متخصصان و صاحب‌نظران در این عرصه می‌توانند برای اجرای بهتر و بدون نقص این طرح کمک کنند و ایده‌های به‌روز خود را در این راستا اعلام کنند.

نقاط قوت و ضعف پروژه مالچ ریگی احصا می‌شود

وی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری و هم‌فکری دانشمندان و متفکران برای شناسایی نقاط قوت و ضعف این پروژه افزود: باید با رفع معایب این طرح و قوت بخشی به مزایای آن بتوانیم شیوه جدیدی را در سطح کشور برای حفظ پوشش گیاهی به‌کارگیری کنیم.

آقایی با بیان اینکه در مناطقی که سنگلاخ و ریگ وجود دارد هیچ‌گونه گردوغباری در هوا مشاهده نمی‌شود، تأکید کرد: در این منطقه نیز خاک بسیار نرم و ریزی وجود داشت که با اجرای آن از فرسایش بادی به‌خوبی می‌توانیم جلوگیری کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اجرای پروژه‌های مالچ نفتی سابقه بیش از ۵۰ ساله دارد و اگر شیوه جدید و پدیده‌ای جدید را کشف و ایجاد کنیم و به‌جای استفاده از مالچ نفتی به مالچ‌های طبیعی روی آوریم از این ایده‌ها استفاده خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا