انرژی

نیروگاه برق‌آبی سردشت به‌زودی وارد مدار می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: در راستای کمک به پایداری شبکه برق کشور نیروگاه برق‌آبی سردشت به‌زودی وارد مدار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، بهروز مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه ” در راستای کمک به پایداری شبکه برق کشور نیروگاه برق‌آبی سردشت به‌زودی وارد مدار می‌شود”، افزود: با اتمام عملیات اجرایی خط انتقال برق، یکی از پیش‌نیازهای راه‌اندازی نیروگاه طرح سد سردشت به بهره‌برداری رسید و امکان اتصال نیروگاه سردشت به شبکه برق سراسری کشور در آینده‌ای نزدیک میسر شد.

مرادی اظهار داشت: ظرفیت نصب نیروگاه برق‌آبی سردشت ۱۵۰ مگاوات (سه واحد ۵۰ مگاواتی) بوده و توان تولید ۴۲۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد که پیش‌بینی می‌شود اولین واحد این نیروگاه در زمان پیک مصرف برق(پایان تیرماه) وارد مدار شده و دو واحد دیگر نیز پس از آن به بهره‌برداری برسد.

وی در خصوص سایر طرح‌های شرکت آب نیرو گفت: عملیات اجرایی سد سرنی و تصفیه‌خانه در استان هرمزگان که در شرایط تحریم به صورتی مؤثر از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی تأمین مالی می‌شود، رو به اتمام است و ان‌شاءالله به‌زودی شاهد آبگیری این سد و افتتاح تصفیه‌خانه جهت تأمین آب شرب منطقه خواهیم بود. این طرح از آن رو حائز اهمیت است که به واسطه  نظارت دقیق، یکی از کمترین انحراف‌ها را از برنامه زمان‌بندی تعیین شده دارد.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت آب و نیرو در خصوص دیگر اقدامات انجام‌شده با بیان اینکه از ابتدای سال جاری بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های توسعه منابع آب و خاک در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، بیان داشت: این طرح‌ها که در قالب ۶۱ طرح و ۱۲۰ پروژه در ۱۲ استان کشور در حال اجراست، چشم‌انداز مناسبی را برای توسعه اقتصادی ایجاد نموده و نقش مهمی در ارتقای معیشت و فقرزدایی، تأمین آب شرب و صنعت، بهبود استانداردهای زندگی مردم و توزیع درآمد مناسب ایفا خواهد کرد.

وی افزود: در راستای اجرایی شدن اولین گام این بخش، طرح‌های شرکت آب و نیرو در این حوزه، شامل تونل نوسود و قطعه اول سامانه گرمسیری، سد ازگله، سد و نیروگاه داریان، سد هیروی در استان کرمانشاه و سد سردشت و تصفیه‌خانه‌های مربوطه در استان آذربایجان غربی در ابتدای سال جاری همگی توسط رییس جمهور به بهره‌برداری رسیدند.

مرادی در خصوص سایر اقدامات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اضافه کرد: همچنین بهره‌برداری از خط ۲۳۰ کیلوولت دو مداره «سیمره آبدانان» به دهلران، آمادگی جهت بهره‌برداری از پل سه بلوطک، تعمیر اساسی واحد دوم نیروگاه لوارک، اخذ مجوز شورای اقتصاد برای طرح‌های بختیاری، چمشیر، خرسان۳، تلمبه ذخیره‌ای رودبار و نیز گشایش اعتبار اسنادی افزایش ۲۵ درصد طرح چمشیر از دیگر اقدامات شرکت آب و نیروست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آستانه ورود به نهمین سال بهره‌برداری از طرح گتوند هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه در تمامی سال‌های پس از آبگیری سد گتوند، میزان کشت محصولات کشاورزی در تمامی اراضی آبیاری شده از محل این سد رشد داشته که نشان از مکان‌یابی مناسب این طرح بزرگ ملی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا