انرژی

برق‌آبی‌ها میدان را خالی نکردند/ ۶۰ میلیون دلار ارزش افزوده در تولید انرژی

امسال نیز مانند سال قبل برق آبی‌ها میدان را خالی نکردند و با تولید تولید انرژی بالغ بر ۱۴۳۰ میلیون کیلووات ساعت در پاییز امسال ۶۰ میلیون دلار ارزش افزوده به دلیل عدم مصرف سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های برق‌آبی همراه داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نیروگاه‌های برق‌آبی، انرژی مورد نیاز خود را برای تولید برق از جریان آب رودخانه‌ها با کانال‌های انتقال آب تامین می‌کنند که در حال حاضر ۱۶۲ واحد نیروگاهی در قالب ۵۹ نیروگاه برق‌آبی در ایران وجود دارد که بخش عمده آن از جریان آب و یا انرژی پتانسیل آب پشت سدها و آب بندهاست.

همچنین بخوانید

ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور ۱۲ هزار مگاوات است و با توجه به این توان، نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۱۵ درصد کل ظرفیت تولید برق کشور را تولید می‌کنند. نیروگاه‌های برق‌آبی سهم ۱۱ درصدی در تولید انرژی پیک تابستان سال جاری داشتند، تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در شش ماهه اول امسال به میزان ۴۷۵۰ گیگاوات ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۸۰ درصدی داشته و ۳ درصد نیز بیشتر از کل تولید سال گذشته بوده است.

در این میان می‌توان به افزایش بیش از دو برابری تولید انرژی در نیروگاه‌های گتوند و داریان و افزایش ۵۰ درصدی در نیروگاه کارون۴ اشاره کرد. همچنین نیروگاه سیمره که در سال گذشته به دلیل خشکسالی تولید نداشته در این مدت به میزان ۹۰ گیگاوات ساعت تولید انرژی داشته است.

همچنین طبق آخرین اعلام از سوی وزارت نیرو نیروگاه‌های احداث شده در پاییز امسال با تولید انرژی بالغ بر ۱۴۳۰ میلیون کیلووات ساعت ضمن کمک به پایداری شبکه سراسری برق کشور، به دلیل عدم مصرف سوخت‌های فسیلی در تولید انرژی و به دنبال آن عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای، نزدیک به ۶۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته‌اند. با این میزان منابع ارزی امکان احداث یک نیروگاه برق‌آبی ۸۰ مگاواتی وجود دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا