تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

۱۱.۵ میلیارد دلار صادرات در سه ماهه امسال

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ارزش صادرات کشور طی سه ماهه نخست سال جاری۱۱.۵ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ارزش صادرات در مدت مشابه سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا مودودی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ارزش واردات کشور نیز در این بازه زمانی ۱۰.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

وی اظهارداشت: تراز تجاری ایران با این تفاسیر در سه ماهه نخست سال جاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بهبود یافته است.

همچنین بخوانید

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اگر بر اساس ارزش دلاری بخواهید تراز تجاری کشور را بررسی کنید ارزش دلار که تغییری نکرده آنچه تغییر یافته بحث ریال در برابر دلار بوده که دچار نوساناتی شده است.

وی در ادامه افزود: مهمتر از «ارزش صادرات » مسئله «وزن صادرات » در سه ماهه نخست سال جاری که جهش قابل توجهی داشته است.

مودودی تصریح کرد: بطورکلی میزان صادرات کشور در سه ماهه نخست سال گذشته ۲۸ میلیون تن بوده که این عدد در سه ماهه نخست سال جاری به ۴۰ میلیون تن رسیده است یعنی ۴۵ درصد تغییر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال قبل که این آمار و اطلاعات نشان می دهد حجم صادرات کشور در سه ماهه امسال افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: حال سئوال اینکه چرا ۱۲.۵ میلیون تن افزایش صادرات تاثیر خود را روی ارزش دلاری صادرات نگذاشته باید در پاسخ به پرسش مورد نظر گفت این بحث بیشتر ناشی از اصلاح قیمت هایی که در بخش پایه گمرکی صورت گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران یادآورشد: اعتراضاتی که از طرف بخش خصوصی وجود داشت مبنی بر غیر واقعی بودن قیمت ارزش پایه گمرکی برای همین در سال گذشته به خصوص اواخر سال بحث مزبور بصورت جدی دنبال شد و بسیاری از اقلام صادراتی موفق به اصلاح نرخ پایه گمرکی خود شدند که اختلاف شدید بین قیمت و وزن صادرات ناشی از اصلاح قیمت هاست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا