اقتصاد کلان

چگونه۳۶ هزار میلیارد تومان برای سیاست‌های غلط اقتصادی هدر رفت؟

فرشاد مومنی اعتقاد دارد:تداوم سیاست‌های اقتصادی دهه های گذشته همچنان اقتصاد کشور را آسیب‌پذیرتر از قبل می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، بسیاری از طرح های اقتصادی دولتی طی دهه های گذشته ممنجر به شکست شده و نتیجه ای که طراحان پیش ازاجرا برای آن برنامه متصور بودند نه تنها محقق نشد بلکه در مرحله اجرا اشکالات و نقایص فراوانی برای اقتصاد کشور ایجاد کرد. این شکست ها تقریبا در تمام دولت ها قبل تبدیل به جریانی ثابت شده و نشان از نبود استراتژی صحیح برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی دارد.

فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو موسسه مطالعات دین و اقتصاد در تشریح عوامل این شکست های اقتصادی طی دهه های گذشته به خبرآنلاین گفت: شما وقتی به صورت سیستمی تمام موارد شکست سیاست‌گذاری را یکجا مورد مطالعه قرار می‌دهید، آن وقت به این جمع‌بندی خواهید رسید که یک طیفی از جهت‌گیری‌های سیاست اقتصادی طی سه دهه گذشته در ایران حاکم شده، تمام آن سیاست‌ها درباره تمام اهدافی که اعلام کرده بودن بدون استثناء با شکست روبرو شده است و این معنایش این است که نظام تصمیم‌گیری ما باید به این بلوغِ فکری برسد که تداوم روندهای پیشین، به معنای پیشروی در باتلاق است و هر چه دیرتر این مساله به رسمیت شناخته شود، طبیعتاً کشور باید هزینه‌های سنگین‌تری بپردازد.

همچنین بخوانید

من بارها گفته ام  آخر کجای دنیا موسسه‌های غیرمجاز را ساماندهی می‌کنند؟ کارِ موسسه غیرمجاز را متوقف می‌کنند و به خاطر خلافِ قانونی که انجام داده، آن را تنبیه می‌کنند، شما آمدید هم سامان دادید و هم یک جایزه ۳۶ هزار میلیارد تومانی به آنها دادید!

وی ادامه داد: ما در اتمسفر اقتصادی کشور با یک مشکل بنیادی روبرو هستیم و آن هم این است که این مناسباتی که کشور را از منظر کیفیتِ زندگیِ مردم و از منظر بنیه تولید ملی و از منظر محیط‌زیست و نابرابری‌های ناموجه شکنندگی‌آور، از منظر گستر و عمقِ فساد مالی و ده‌ها گرفتاری دیگر به بن‌بست کامل رسانده، برای کسانی و گروه‌هایی منافع غیرمتعارفی به همراه داشته و دارد؛ بنابراین طبیعی است آنهایی که از این مناسباتِ فاجعه‌ساز منافع بزرگ کسب کردند، هزینه کنند، رسانه‌ها را به خدمت بگیرند و فضایی ایجاد کنند که هم مردم و هم نظامِ تصمیم‌سازی را گیج کند.

به گفته مومنی رسانه ها می توانند دولت را در تشخیص اولویت‌ها ناتوان کند، من نام این را «مافیای رسانه‌ای» گذاشتم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به نقش رسانه ها در انعکاس و اجرای مشکلات اقتصادی کشور گفت: مافیای رسانه‌ای آنهایی هستند که منافع گروه‌های رانت‌جو و رباخوار و واردات‌چی و دلال را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و از طریق فضاسازی‌های غیرعادی نظامِ تصمیم‌سازی ما را کاملاً گیج کردند.

مومنی با اشاره به ماجرای ساماندهی موسسات غیر مجاز اظهار کرد:‌ شما همین روزنامه‌ها را نگاه بکنید، از قول رئیس محترم سازمان برنامه به صراحت گفته شده که موسسه‌های مالیِ غیرمجاز ۳۶ هزار میلیارد تومان زیان به دولت تحمیل کردند، این درحالی است که طی یک سال گذشته ۴ بار این زیان ۳۳۶ هزار میلیارد تومانی به عنوان بزرگترین افتخارِ  دولت عنوان شده است.

وی ادامه داد:  اصلاً خود این عبارت‌ها را با دقت نگاه بکنید من بارها گفته ام  آخر کجای دنیا موسسه‌های غیرمجاز را ساماندهی می‌کنند؟ کارِ موسسه غیرمجاز را متوقف می‌کنند و به خاطر خلافِ قانونی که انجام داده، آن را تنبیه می‌کنند، شما آمدید هم سامان دادید و هم یک جایزه ۳۶ هزار میلیارد تومانی به آنها دادید!

به گفته این استاد دانشگاه آن چیزی که در این زمینه بسیار مهم است این است که امضاء روسای قوای مقننه و قضائیه هم پای این مصوبه است،

وی افزود:  من به عنوان کسی که به مسائل توسعه کشور علاقه دارد و آنها را دنبال می‌کند، می‌گویم که کمتر نمونه‌ای به این شدت عریانی وجود دارد که نشان می‌دهد این نظام تصمیم‌گیری قادر به تشخیص اولویت‌ها نیست!

مومنی در پایان گفت: بنابراین بحث بر سر این نیست که کسی جابجا شود، بحث بر سر این است که این ناتوانی در تشخیصِ اولویت‌ها معنایش این است که هیچ نیازی در نظام تصمیم‌گیری کشور به اندازه نیاز به تقویتِ بنیه اندیشه‌ای سیاست‌های اقتصادی، چشمگیر نیست و هیچ ضعفی به اندازه این ضعف برای کشور خطرناک و شکننده‌آور نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا