بورسبورس اوراق

گزارش‌های ۳ماهه شرکت‌ها فراتر از انتظارات است/ انتظار ادامه رشد قیمت‌‎های بازار سهام تا پایان سال

ولید هلالات گفت: با وجود شرایط دشوار تحریم، وضعیت شرکت‌ها نه تنها در فصل بهار رو به تضعیف نرفته، بلکه عملکرد شرکت‌ها در سودسازی بهتر از زمستان سال گذشته بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه، درباره آخرین صورت‌های مالی منتشر شده شرکت‌های بورسی و فرابورسی گفت: در حال حاضر دو موضوع مهم تأثیر قابل توجهی بر روند معاملات بازار سهام می‌گذارد. موضوع اول انتشار صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ماهه شرکت‌هاست که در مقطع فعلی در حال انتشار است و شرکت‌ها موظف هستند تا پایان تیرماه این گزارش‌ها را منتشر کنند. موضوع دومی که می‌تواند تحلیل‌ها و رفتارهای بازار سهام را در برهه فعلی تحت تأثیر قرار دهد انتشار گزارش ماهانه عملکرد شرکت‌ها است که از ابتدای مرداد ماه تا روز دهم مرداد منتشر خواهد شد. 

هلالات افزود: صورت‌های مالی میاندوره‌ای فصل بهار شرکت‌ها که تا کنون منتشر شده، تحلیل‌گران و معامله‌گران را شگفت‌زده کرده است. از آنجا که کشور در شرایط دشوار تحریم قرار دارد و تلقی عمومی این است که با پیش رفتن در زمان وضعیت اقتصادی شرکت‌ها رو به تضعیف می‌رود، کمتر تحلیل‌گری انتظار داشت که سود مطلوب شرکت‌ها که در فصل زمستان محقق شده بود در فصل بهار قابلیت تکرار داشته باشد. با این وجود صورت‌‌های مالی شرکت‌های صنایع بزرگی همچون گروه‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و پالایشی نشان داد که وضعیت شرکت‌ها نه تنها در فصل بهار رو به تضعیف نرفته، بلکه عملکرد شرکت‌ها در سودسازی بهتر از زمستان سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: با بهبود عملکرد شرکت‌ها، حالا نسبت قیمت به درآمد سهام شرکت‌ها در محدوده مناسبی قرار گرفته و به نظر می‌رسد صورت‌های مالی ۳ماهه شرکت‌ها، چاشنی صعود قیمت سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز را آماده کرده است. چون در شرایط تحریم قرار داریم همواره این هراس وجود دارد که آیا این عملکرد مناسب شرکت‌‎ها، در آینده قابل تکرار خواهد بود؟ اینجاست که گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نقش مهمی در ترسیم نقشه راه آینده، بازی خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: اگر طبق گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها در تیرماه، نرخ‌های فروش شرکت‌ها افزایش پیدا کرده باشد، با توجه به اینکه بهای تمام شده محصولات شرکت‌ها تا پایان سال رشد بااهمیتی نخواهد داشت، حاشیه سود ناویژه شرکت‌ها در فصل‌های بعدی نسبت به بهار بالاتر خواهد بود و سود شرکت‌های بزرگ در فصول آتی سال بیشتر از فصل بهار خواهد بود.

هلالات در پایان گفت: اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای، مانند تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی و یا سقوط قیمت‌های جهانی، تا پایان سال رخ ندهد به نظر می‌رسد نگهداری سهام تا پایان سال بازدهی قابل توجهی خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا