۷۰درصد زندان اولی‌ها بیکار و فاقد مهارت هستند/فقرمهارت موج می‌زند

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:بیش از ۷۰ درصد زندان اولی ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند و این آمار به تنهایی می تواند نشان دهد که در کشور فقر مهارتی موج می زند. 

علیرضا حاتم زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آسیب‌های اجتماعی بیکاری و ارتباط آن با بی مهارتی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی با گروه‌های هدف مختلفی از جمله کارجویان، فارغ التحصیلان، دانشجویان و گروه‌های مختلف مواجه است که یکی از این گروه‌ها زنان سرپرست خانوار است که افراد فاقد مهارتی هستند و حداقل مهارت‌ها را حتی برای گذران زندگی روزمره خود ندارند.

وی با بیان اینکه البته خوشبختانه با مشارکت وزارت کشور و نهادهای حمایتی در حال تدارک برنامه‌های آموزش‌های مهارتی برای این گروه از جامعه هستیم گفت: میزان زنان سرپرست خانوار در کشور رقم بالایی است و باید برای افزایش مهارت این گروه اقدامات اساسی صورت گیرد.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، با اشاره به بندی از سند تحول بنیادین آموزش و پروش گفت: بر اساس این سند هر فردی که در سیستم نظام وزارت آموزش و پرورش در حال تحصیل است باید به گونه‌ای تربیت و آموزش داده شود تا در هر زمان که از این سیستم جدا شد توان امرار معاش برای خود و خانواده را داشته باشد در حالی که حدود ۹۰ درصد افرادی که به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند سیستم آموزش رسمی متوسطه اول و دوم را گذراندند که اگر این اصل از سند بنیادین آموزش و پرورش رعایت می‌شد نباید به این مشکل مواجه می‌شدیم.

حاتم زاده با تاکید بر اینکه ما در سیستم نظام آموزش وزارت آموزش و پرورش با فقر مهارتی مواجه هستیم گفت: البته برای این بخش از دو سال گذشته با همکاری وزارت آموزش و پرورش طرح ایران مهارت ویژه دانش آموزان اجرایی شد که در سال ۹۶ در ۷ استان و در سال ۹۷ در کل کشور عملیاتی شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره تأثیر بیکاری بر آسیب‌های اجتماعی گفت: بر اساس آمارها بیش از ۷۰ درصد زندان اولی‌ها فاقد کار یا فاقد مهارت هستند و این آمار به تنهایی می‌تواند نشان دهد که در کشور فقر مهارتی موج می‌زند.

۴۰ درصد متقاضیان آموزش‌های مهارتی، خروجی دانشگاه‌ها و آموزش رسمی هستند

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین با بیان اینکه نزدیک ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، افزود: این آمار به این معنا است که بخش عمده‌ای از خروجی‌های نظام آموزش رسمی کشور مجدد به مراکز آموزش فنی و حرفه مراجعه می‌کنند، این افراد همان‌هایی هستند که به بازار کار مراجعه کردند و بر اساس توانایی‌هایی که نداشتند متوجه شدند باید توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار را کسب کنند و سپس وارد بازار کار شوند.

حاتم زاده تاکید کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هر جایی لازم باشد کنار وزارت علوم قرار می‌گیرد و به استناد چارچوب‌های آنها همکاری می‌کنیم؛ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دلیل اینکه منطبق بر چارچوب‌های شغلی فعالیت می‌کند هر گاه وزارت علوم حوزه‌ای را برای تربیت نیروی آماده ورود به بازار کار تعریف کند حتماً سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همکاری خواهد کرد.

وی افزود: پاشنه آشیل بیکاری و بی مهارتی امروز جوانان، ورود به مهارت و کارآفرینی و موضوع چارچوب صلاحیت‌های حرفه‌ای است که نقش همه دستگاه‌های ارائه دهنده آموزش‌های رسمی و مهارتی در قالب این صلاحیت در شورای عالی فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی تعریف می‌شود.

منبع

مهر

خروج از نسخه موبایل