بین المللطلا و ارز

یوان چین در پایین‌ترین سطح ۱۰سال اخیر

 

تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن، یوان را به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۰ رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارزش پول ملی چین دیروز در برابر دلار به ۷.۱۱۱۴ یوان رسید تا پس از ۱۰ سال، دلار در کانال بالای هفت یوانی مبادله شود. این مساله با واکنش فوری آمریکایی‌ها مواجه شد و بسیاری از مقامات این کشور، چین را به دخالت تعمدی در نرخ ارز و به راه انداختن جنگ اری متهم کردند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، این نرخ که از اوت ۲۰۱۰ بی سابقه بود پس از آن به ثبت رسید که با به نتیجه نرسیدن آخرین دور از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در شهر شانگهای، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که از یکم سپتامبر امسال، ۳۰۰ میلیارد دلار باقی مانده از محصولات وارداتی چینی را مشمول اعمال تعرفه ۱۰ درصدی خواهد کرد. در صورت تحقق چنین امری، دولت ترامپ بر تمامی واردات ۵۵۰ میلیلارد دلاری آمریکا از چنین تعرفه ۱۰ تا ۲۵ درصدی اعمال کرده است.

از سوی دیگر چین بر تمامی ۱۱۰ میلیارد دلار واردات خود از آمریکا تعرفه اعمال و تهدید کرده است که به هر اقدام بعدی آمریکا پاسخ فوری وقاطع خواهد داد.

نوسانات یوان توسط دولت چین کنترل می‌شود و باید حداکثر صعود یا نزول آن در مقابل دلار در هر روز دو درصد باشد. روند نزولی یوان امروز اندکی متوقف شد به گونه‌ای که در معاملات روز سه شنبه، ارزش یوان اندکی بهبود یافت و در نهایت هر دلار به ۷.۰۶۹۹ یوان کاهش یافت. با این حال دلار هنوز بالاتر از کانال هفت یوان قرار دارد که مرز روانی بسیار مهمی تلقی می‌شود چرا که این مرز از سال ۲۰۱۰ تاکنون شکسته نشده بود.

کن چونگ، استراتژیست ارشد ارزی در بانک “میزوهو” ژاپن گفت: به نظر می‌رسد که دور تازه افزایش تعرفه‌ها با اقدامات متقابل طرفین همراه شود و این مساله حتی می تواند به توقف مذاکرات منجر شود. فکر می‌کنم بانک مرکزی چین در کوتاه مدت دلیلی برای ثبات بخشیدن به یوان نمی‌بیند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا