بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سهم دو درصدی دستگاه‌های ATMR از خودپردازهای فعال ایران

مدیرعامل توسن تکنو، با بیان اینکه، پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی به شمار می‌رود، گفت:سهم دستگاه‌های ATMR از خودپردازهای فعال ایران دو درصد است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد مظاهری، در نشستی خبری به مناسبت هزارمین دستگاه خودپرداز و خود دریافت شرکت توسن تکنو با اشاره به خودکار سازی پول نقد، گفت: پول نقد آخرین سنگر بانکداری سنتی به شمار می‌رود و نظام بانکی ایران به عنوان یکی از صنایع نوآور با کمک فناوری‌های نوین در چند سال اخیر است و دیگر برای واریز وجه نقد نیاز نیست تا مشتریان به شعب بانک‌ها مراجعه کنند.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد:  چشم انداز توسن تکنو بهبود تجربه مردم از جامعه دیجیتال است و به دنبال کاربردی سازی فناوری‌های جدید در نظام بانکی هستیم.

مدیرعامل توسن تکنو با اشاره به رویکرد وزارت اقتصاد در خصوص بانکداری دیجیتال خاطر نشان کرد:  با توجه به برنامه وزارت اقتصاد، بانک‌ها در حال حرکت به سمت تحول دیجیتال هستند و یکی از اقدامات مهم در همین راستا نیز خود خدمتی یا دریافت قسمتی از خدمات بانکداری توسط مشتریان است که بانکداری الکترونیک در این زمینه نقش مهمی دارد.

مظاهری ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که  شعبه در بانکداری امروز بسیار گران تمام می‌شود بر همین اساس نیز ماشین‌های بانکی و خدمات الکترونیکی نقش مهمی در نظام بانکی دارند.

وی در خصوص تعداد خودپردارهای فعال در کشور اظهار داشت: آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که در حدود ۶۵ هزار خودپرداز فعال در سراسر کشور وجود دارد؛  مبلغ و گردش مالی خودپردازها نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است که هم اکنون ۲ درصد آن به صورت خودکار دریافت می‌شود؛ این در حالی است که خودپردازهای ژاپن صد درصد خودگردان و در آلمان نیز ۹۴ درصد از خودپردازها خودگردان است که در کشور ما این سرویس به دلیل گرانی و سایه تحریم‌ها دیرتر ارائه شده است.

مظاهری درباره وضعیت کشورهای همسایه در زمینه استفاده از ATMR گفت: بالغ بر ۱۰ درصد خودپردازهای ترکیه مدل خودپرداز و خود دریافت هستند که در ایران زمینه رشد استفاده از این ماشین‌ها وجود دارد.

مدیرعامل توسن تکنو خاطر نشان کرد: بالغ بر ۳.۵ میلیون عملیات بارگذاری پول در خودپردازها داریم که هزینه‌بر است، حالا این هزینه در خودپردازهای شعب کمتر و در خودپردازهای خارج از بانک به مراتب بیشتر است.

مظاهری افزود: واریز وجه نقد سومین دلیل ورود مشتری به شعب است و بسیار خوشحالم که با کمک شبکه بانکی امروز به بیش از هزار دستگاه خود دریافت و خودپرداز وجه نقد رسیده‌ایم که در ساعات غیر کاری بانک‌ها ارئه خدمت می‌کند و می‌تواند ورود به شعب برای واریز وجه نقد را مدیریت کند.

وی خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم، بانک‌ها در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال در سال ۱۴۰۰ باید به هدف ۸ درصد خودپردازهای خودگردان برسند؛ کاهش و تحول شعب نیازمند ماشین‌های بانکی هوشمند و دستگاه‌های خودپرداز و خود دریافت است.

مدیرعامل توسن تکنو تاکید کرد: تعداد ۱۲۱۵  دستگاه ATMR در سراسر کشور برای ۸ بانک راه‌اندازی شده و ۴ بانک دولتی و خصوصی دیگر نیز در مرحله آزمایش قرار دارند.

وی ادامه داد: ‌آمارهای گزارشات جهانی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ در حدود ۷۰ درصد دستگاه ATMR خواهند بود.

مظاهری در زمینه میزان داخلی سازی دستگاه‌های ATMR خاطر نشان ‌کرد:  ۵۸ درصد دستگاه خود دریافت و خودپرداز داخلی سازی شده است؛ معتقدم تعریف کارمزد نقش مهمی در آینده  و توسعه ماشین‌های بانکی دارد؛ از سویی دیگر اتصال شتابی این دستگاه‌ها اهمیت بالایی دارد چرا که فعلا بدون اتصال شتاب هر دستگاه یک بانک متعلق به مشتریان همان بانک است.

مظاهری درباره آمار استفاده از ATMR گفت:  هر واریز از دستگاه‌های ATMR به صورت میانگین ۴۰۰ هزار تومان است و سرویس باید شتابی شود چرا که هر بانکی صرفا فقط به مشتریان خود سرویس می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد ماشین خود دریافت و خودپرداز را دارند و  در حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اسکناس به صورت خودکار از دستگاه‌های ATMR استخراج می‌شود. همچنین سرانه واریز در تهران ۳۹۰ میلیون تومان، سرانه اصفهان ۵۷۰  میلیون تومان و مازندران ۲۷۰ میلیون تومان است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا