امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

پسته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای استان سمنان درآمد دارد

سمنان – مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان از دو برابر شدن سطح باغات پسته استان خبر داد و گفت: پسته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای استان درآمد دارد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مهدی قرائیان ظهر شنبه در نشستی با فعالان تولید و فرآوری پسته استان سمنان به میزبانی جهاد کشاورزی سمنان ضمن بیان اینکه محصول پسته ۱۷ هزار میلیارد ریال برای استان درآمد دارد، ابراز داشت: ۲۲ هزار هکتار از باغات به کشت این محصول اختصاص دارد که از این تعداد ۱۴ هزار هکتار آن بارده هستند.

وی ضمن بیان اینکه کشت پسته ۳۶ درصد سطح باغات استان سمنان را شامل می‌شود، افزود: باغات پسته در سنوات اخیر با رشد قابل توجه همراه بود به نحوی که از سال ۸۶ تاکنون سطح این باغات در استان تقریباً به دو برابر رسیده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه این استان پنجمین تولید کننده عمده پسته در کشور محسوب می‌شود، ابراز داشت: امسال از سطح باغات استان بیش از از ۱۷ هزار تن پسته خشک تولید شد که آمارها نشان می دهد نخستین استان کشور از نظر میزان تولید پسته در واحد سطح متعلق به این خطه است.

قرائیان در ادامه تصریح کرد: تولید پسته در مقایسه با سایر بخش‌ها به نسبت منابع مصرفی، یکی از شاخص‌های مهم بهره‌وری محصولات کشاورزی استان سمنان است با توجه به این امر توسعه باغات پسته به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اجرای طرح اصلاح و بهسازی باغات پسته، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای بهره‌برداران، توسعه واحدهای فرآوری پسته و اعطای تسهیلات کم‌بهره برای این مهم، ایجاد باغات الگویی پسته، حمایت از تولید نهال استاندارد و توسعه نهالستان‌های شناسنامه‌دار پسته و همچنین حمایت از توسعه آبیاری تحت‌فشار در باغات پسته استان سمنان با اولویت توسعه آبیاری زیر سطحی برای این باغات از جمله برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی برای تسریع در توسعه باغات پسته در این استان است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه پسته دامغان به عنوان کشتی موفق با مزیت نسبی در الگوی کشت استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اضافه کرد: کیفیت و میزان تولید این محصول در هر هکتار، انطباق کشت این محصول با شرایط آب و هوایی، دانش بومی ارزشمند باغداران و نیز اهمیت پسته از نظر مقاومت‌های محیطی سبب این مزیت در پسته دامغان شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا