تجارتصنعت، معدن، تجارت

تاخیر ۶ ماهه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در تعیین کالای همراه مسافر

پس از نوسانات ارزی سال ۹۷ برای ورود و خروج کالا در مناطق آزاد سهمیه ارزی اختصاص یافت که بر مبنای آن باید کالای همراه مسافر هر منطقه نیز تعیین شود که با وجود گذشت شش ماه از سال ۹۸ خبری از این فهرست کالایی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس،  براساس قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هر ساله تسهیلاتی برای مسافران و رونق این مناطق در قالب تعیین فهرست کالای همراه مسافر در نظر گرفته می شود. انجام این کار برعهده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد است.

در حال حاضر شش ماه از سال ۹۸ می‌گذرد و طبق نامه گمرک هنوز فهرست کالای مسافری تعیین نشده است و از طرفی گمرک باید براساس ضوابط و قانون، بر ورود و خروج کالا در این مناطق نظارت داشته باشد.

همچنین بخوانید

معمولاً شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد فهرست کالای همراه مسافر را ارائه و پس از تصویب در مراجع ذی صلاح  به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. اما هنوز کالاها برای سال ۹۸ این فهرست تعیین و اعلام نشده است.

مناطق ازاد و ویژه اقتصادی طی یک و نیم سال اخیر در زمینه‌ ورود و خروج کالا با محدودیت‌هایی همراه شده که ناشی از نوسان شدید ارزی در سال ۹۷ است. در این باره سال گذشته برای مناطق آزاد سهمیه ارزی تعیین شده که تا پیش از این چنین رویه‌ای حاکم نبود و به همین علت با واکنش‌ها و مخالفت‌هایی نیز همراه بود.

با این وجود، مصوبه هیات وزیران در رابطه به ثبت سفارش کالا و سهمیه ارزی مناطق ازاد ابلاغ شد و برای اجرای آن کالاهای مجاز در این مناطق نیز مشخص شد. معمولا این مناطق جذابیت‌هایی کالایی دارند و مسافران به دنبال اقلام مصرفی با صرفه اقتصادی هستند. کالاهای مذکور عمدتا از سوی دولت در فهرست گروه ۴ کالایی قرار گرفت بدین معنا که ارز دولتی و ثبت سفارش به آن تعلق نمیگیرد و حتی ورود آن به سرزمین اصلی ممنوع است.اما برای رفاه حال مسافران و رونق نسبی این مناطق فهرست محدودی از کالاهای ممنوعه امکان ورود به این مناطق را دارد.

در روزهای گذشته علی وکیلی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق ویژه اقتصادی گمرک در نامه‌ای به عباسپور مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت خواستار تشکیل جلسه تعیین فهرست کالای همراه مسافر در مناطق آزاد شده است.

علی وکیلی در گفت‌وگو با فارس در این‌باره عنوان می‌کند: معمولاً جلسات زیر نظر وزارت صمت تحت عنوان یک کارگروه تشکیل می‌شود و قرار است هفته پیشرو جلسه برای تعیین فهرست کالای همراه مسافر برگزار شود. فهرست اقلام همراه مسافر بر اساس وضعیت سهمیه ارزی مناطق تعیین خواهد شد که به صورت سالانه از سوی مراجع ذیربط تهیه می‌شود. ممکن است سهمیه‌ای که تعیین شده برای سال آینده آن نیز قابل استفاده باشد به شرط آن که کارگروه تایید کند.

وی ادامه داد: گمرک مجری تصمیمات است و هنوز از سوی وزارت صمت در این رابطه فهرستی ابلاغ نشده که بخواهیم در رابطه با مسافران و مناطق آزاد آن را اجرا کنیم. در حال حاضر هر منطقه آزاد سهمیه ارزی مشخص دارد و باید کالاهایی که از این مناطق وارد و خارج می‌شود در کارگروه تعیین شود.

  از پیامدهای عدم تعیین فهرست کالا، ورود و خروج بی حساب و کتاب کالاهای مصرفی مشمول گروه ۴ کالایی است که ورود آنها به طور طبیعی به داخل کشور ممنوع بوده و میزان و حجم آن نیز نامشخص است و در صورتی که کنترل نشود می‌تواند برخی صنایع از جمله پوشاک داخلی و اشتغال وابسته به آن را تحت الشعاع قرار دهد.

گمرک نیز به عنوان ناظر و مسئول تجارت خارجی باید بداند و چه نوع کالاهایی و چه میزان ارزش ریال در این مناطق در حال تردد است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا