بانکبانک و بیمه

خودپردازهای سفید و قهوه‌ای چیست؟


دستگاههای خودپردازی که در محل شعبه قرار دارند خودپردازهای On-site و دستگاههای خودپردازی که خارج از محل شعبه و در مکان دیگری قرار دارند Off-site نامیده می شوند.دستگاههای خودپرداز Off-site اغلب در مکان های مهم مانند نزدیک ایستگاه اتوبوس، ایستگاه راه آهن، فرودگاهها ، دانشگاهها ، بازار و … ، که به مسافران و عموم مردم بسیار مفید است قرار می گیرند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)،ماشین های پرداخت اتوماتیک (خودپردازها) در درجه اول کانال های جایگزین در دسترس برای دریافت وجه نقد برای مشتریان بانکها هستند، پول در هر لحظه و زمان مناسب برای مشتریان بانک می تواند پرداخت گردد.
دستگاههای پرداخت اتوماتیک عموماً با عناوین خودپردازهای برچسب سفید، برچسب قهوه ای، و On-site  و Off-site شناخته می شوند. آنها به دلایلی از قبیل مالکیت ، قرارداد سرویس دهی از بانک حامی و مکان قرارگیری دستگاه خودپرداز نام گذاری می شوند که درذیل توضیح داده می شود:

دستگاههای خودپرداز برچسب سفید
دستگاههای خودپرداز برچسب سفید (با نام اختصاری WLA:"White Label ATMs") دستگاههای متعلق به مؤسسات غیربانکی(Non-Bank) هستند.این دستگاههای خودپرداز نام تجاری و لوگوی هیچ بانکی را نمایش نمی دهند.مشتریان بانک می توانند با کارتهای؛ متصل به حساب کارت های نقدی Debit Cards))، اعتباری (Credit Cards) و کارت های پیش پرداخته (Prepaid Cards)، صادر شده توسط بانک از WLAها برداشت کنند اما آنها باید برای خدمات ارائه شده هزینه پرداخت نمایند.

دستگاههای خودپرداز برچسب قهوه ای
در دستگاههای خودپرداز برچسب قهوه ای، سخت افزار دستگاه متعلق به یک ارائه دهنده خدمات است.ارائه دهنده خدمات خود مسئولیت شناسایی سایت خودپرداز، مذاکره با مالک محل ، تنظیم منبع تغذیه و دکوراسیون داخلی کیوسک خودپرداز را بر عهده دارد.کیوسک خودپرداز کاملاً عملیاتی، به بانک حمایت کننده اجاره داده می شود. مسئولیت نگهداری از کیوسک خودپرداز اجاره شده بر عهده ارائه دهنده خدمات بوده و بانک حامی مسئولیت مدیریت پول نقد و اتصال دستگاه به شبکه بانکی را بر عهده می گیرد.
بر خلاف WLA ، دستگاههای خودپرداز برچسب قهوه ای نام تجاری بانک حامی را نمایش می دهند.بانک های بخش خصوصی مانند بانک ICICI ، بانک Axis، بانک Dhana Lakshmi و بانک Ratnakar در حال حاضر دارای سیستم یا ساختار خودپرداز برچسب قهوه ای هستند.

دستگاههای خودپرداز On-site و Off-site
به نوشته شرکت ایران ارقام، دستگاههای خودپردازی که در محل شعبه قرار دارند خودپردازهای  On-site و دستگاههای خودپردازی که خارج از محل شعبه و در مکان دیگری قرار دارند Off-site نامیده می شوند.دستگاههای خودپرداز Off-site اغلب در مکان های مهم مانند نزدیک ایستگاه اتوبوس، ایستگاه راه آهن، فرودگاهها ، دانشگاهها ، بازار و … ، که به مسافران و عموم مردم بسیار مفید است قرار می گیرند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا