امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تسهیلات برای تکمیل زنجیره تولید محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

بیرجند- وزیر جهادکشاورزی با اشاره به نبود زنجیره تولید محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی گفت: تسهیلات کم بهره در این زمینه پرداخت می کنیم و امیدواریم کارآفرینان ورود کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمود حجتی بعد از ظهر دوشنبه در همایش ملی روز روستا و عشایرکه در بیرجند برگزار شد؛ اظهار داشت: شورای عالی عشایری هیچ ساختار و سازمانی نداشتند و خدمات در ارتباط با جامعه عشایری کاملا گسسته بود.

وی با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده اتحادیه، تعاونی، صندوق توسعه سرمایه گذاری عشایری برای این قشر شکل گرفت، بیان کرد: درامدی از صندوق توسعه ملی به این صندوق اختصاص یافته که ایجاد زنجیره گوشت قرمز یکی از نتایج مهم آن است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تأمین نهاده ها،  توسعه زیرساخت ها و کددار کردن مناطق عشایری از جمله اقداماتی است که با تلاش دولت و همکاری مردم انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم این روند را ادامه دهیم و بیشترین ارزش افزوده تولیدات عشایر به خصوص در تولید گوشت قرمز به خود عشایر برگردد.

حجتی با اشاره به اینکه یکی از کارهای نمونه در خراسان جنوبی اجرای طرح ترسیب کربن بود که با تکیه بر ظرفیت های اقلیمی و ظرفیت های انسانی اجرا شد، بیان داشت: این طرح در حال حاضر در اغلب استان ها در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح بازده مرتع چندین برابر شد و با ایجاد صندوق های خرد روستایی و مشارکت مردم زنجیره تولید برای روستاییان و عشایر فراهم شده است.

وزیر جهاد کشاورزی، نبود زنجیره تولید برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی را یکی از مشکلات استان دانست و گفت: هنوز نتوانسته این زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

حجتی ادامه داد: دولت با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد تسهیلات کم بهره در این زمینه پرداخت می کند و امیدواریم کارافرینان به این حوزه وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی زعفران در خراسان جنوبی شکل گرفته و بیش از سه هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده است، افزود: این امکان در ارتباط زرشک و توسعه زعفران وجود دارد که امیدواریم با کمک کارآفرینان انجام دهیم و رنج تاریخی استان در این حوزه را از سر راه برداریم.

وی با بیان اینکه روز به روز اقبال بیشتری نسبت به این محصولات در دنیا ایجاد می شود، بیان کرد: روز به روز تقاضای برای گیاهان دارویی در حال گسترش بوده و محصولات کشاورزی خراسان جنوبی نیز اغلب دارویی هستند.

وزیر جهاد کشاورز با بیان اینکه خراسان جنوبی محدودیت منابع آب فوق العاده ای دارد، بیان کرد: امروز دولت از طریق سیستم های نوین آبیاری و طرح های آبخیزداری تلاش می کند این منابع را حفظ کند.

وی ادامه داد: احیاء قنوات حلقه مفقوده این طرح ها است و امیدواریم این حلقه مفقوده را بتوانیم با اجرای طرح های آبخیزداری احیاء کنیم.

حجتی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت زیادی در شترداری دارد، افزود: شتر نیز ظرفیت زیادی دارد که تاکنون از آن استفاده نشده است.

وی ادامه داد: توسعه صنعت شترداری جزء طرح های محوری استان است و امیدواریم با کمک مسئولان و مشارکت مردم بحث شترداری را بیشتر از گذشته توسعه دهیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا