بزرگترین اوراق تامین مالی دولت در هفته آخر مهر

در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم فرابورس ایران از بزرگترین اوراق تامین مالی دولتی با نماد «افاد۴» رونمایی کرد. این اوراق منفعت بنا به درخواست مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق منفعت جهت تامین منابع مالی مورد نیاز دولت پذیره‌نویسی شد. انتشار این اوراق در کنار یازدهمین عرضه اولیه فرابورس در سال ۹۸ با نماد «وآوا» می‌تواند مهمترین اخبار هفته‌ای باشد که آخرین روز معاملاتی آن با شروع ماه آبان توام شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، شتاب گرفتن انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ماهه شرکت‌ها در سامانه کدال و توجه ویژه فعالان به این گزارش‌ها نیز از جمله موضوعات موثر بر بازار خرید و فروش اوراق بهادار در تابلوهای مختلف بود. ترافیک گزارش‌ها به دلیل رسیدن به پایان روز کاری ۳۰ام مهر شدت گرفت و در پایان شاهد بودیم چند مورد از نمادهای حاضر در بازار فرابورس به دلیل عدم ارائه اطلاعات طبق دستورالعمل افشا متوقف شدند.

گزارش شاخص و ارزش هفتگی
در هفته‌ای که گذشت فرابورس در حالی کار خود را از یکشنبه آغاز کرد که شاخص در لحظه نواخته شدن زنگ معاملات، رقم ۳۸۶۸ واحد و ارزش بازار نیز ۳۹۳ هزار میلیارد تومان را نشان می‌داد؛ اما برآیند روزهای مثبت و منفی بازار در ۴ روز کاری هفته گذشته خروجی یکسانی برای آنها داشت و ارزش بازار و شاخص آیفکس هر دو با کاهشی ۲.۲ درصدی کار خود را پایان دادند. به این ترتیب شاخص فرابورس با قرار گرفتن در نقطه ۳۷۸۳ واحد و همچنین ارزش بازار با رسیدن به رقم ۳۸۴ هزار میلیارد تومان منتظر شروع بازار در ۴ آبان خواهد بود.
لازم به ذکر است که به‌رغم کاهش صورت گرفته در شاخص فرابورس و ارزش بازار، در پایان هفته جاری بازدهی این دو از ابتدای سال ۹۸ به ترتیب به ۶۸ و ۴۹ درصد رسید.

«افاد۴» و میانگین حجم و ارزش معاملات
در این هفته میانگین ارزش معاملات به دلیل انتشار اوراق منفعت در روز دوشنبه ۲۹ مهر، رقمی بیشتر از دو برابر نسبت به سایر روزهای معاملاتی هفته را نشان می‌دهد. میانگین ارزش معاملات طی ۴ روز کاری گذشته رقمی بالغ هزار و ۹۸۲ میلیارد تومان بود که همانطور که اشاره شد، فروش حدودا ۵ هزار میلیارد تومانی اوراق «افاد۴» در اواسط هفته نقشی پررنگ در وزن‌دهی به میانگین داشت.
اما از سوی دیگر میانگین حجم معاملات انجام گرفته در طی این مدت نیز رقمی قریب به هزار و ۲۵۰ میلیون ورقه بود که بر خلاف ارزش معاملات، روندی تقریبا یکنواخت را در کل روزهای معاملاتی این هفته تجربه کرد.
لازم به ذکر است که ارزش کل معاملات در هفته گذشته ۷ هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان، حجم کل معاملات ۴ هزار ۹۹۲ میلیون ورقه و تعداد معاملات ۱ میلیون و ۸۷۴ هزار دفعه بوده است.

فرابورس به تفکیک تابلوها
در هفته‌ای که آخرین معاملات مهرماه در آن صورت گرفت و پایان‌بخش آن نخستین روز آبان بود، بازارهای مختلف فرابورس به جز بازار ابزارهای نوین مالی که رشد ۳۲۸ درصدی در ارزش معاملات را ثبت کرد، در سایر تابلوها و زیر بخش‌های حجم، ارزش و تعداد معاملات این تابلوها روندی کاهشی را شاهد بودیم.
برای بررسی اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به سایت فرابورس ایران که به تازگی تغییر شکل یافته مراجعه و اطلاعات لازم را در بخش گزارش‌های آماری سایت ملاحظه کنید.

 

خروج از نسخه موبایل