بانکبانک و بیمه

پیشنهاداتی برای حل مشکل کاسپین


کارشناس ارشد امور بانکی با بیان اینکه مشکل موسسه های اعتباری غیرمجاز، سبب سلب اعتماد از نظام بانکی می شوند، پیشنهاد کرد: بانک ها و دولت برای حل مشکل سپرده گذارانی نظیر کاسپین وارد میدان شوند.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، «تاج محمد قجاوند» اظهار کرد: در همه جای دنیا وقتی مشکلی در موسسه های مالی و اعتباری بروز می کند، دولت، بانک مرکزی و نظام بانکی برای رفع آن وارد عمل می شود.
وی افزود: نخستین نتیجه بروز مشکل در موسسه های اعتباری نظیر آنچه درباره کاسپین رخ داده، سلب اعتماد مردم از کل نظام بانکی است و ضرر این سلب اعتماد از هزاران میلیارد ضرر مادی بیشتر است.
این کارشناس ارشد بانکی به بحران پیش آمده برای بانک های آمریکایی در سال های گذشته و ورشکستگی آنها اشاره کرد و به ایرنا گفت: در آن زمان دولت هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار از بودجه کشور را برای رفع مشکل تزریق کرد تا اقتصاد آسیب نبیند.
قجاوند با بیان اینکه اگر اعتماد مردم از نظام پولی و اعتباری کشور سلب شود، همه اقتصاد بانک ها اعم از دولتی و خصوصی آسیب می بینند، گفت: اثر روانی ناشی از بروز بحران های مالی ممکن است سبب شود مردم به سپرده گذاری در بازارهای دیگر نظیر طلا و ارز روی بیاورند و در نتیجه امنیت سپرده گذاری در بانک ها که تامین مالی کشور را برعهده دارند، آسیب می بیند.
وی همچنین پیشنهاد کرد که بانک مرکزی با اختصاص یک خط اعتباری، مطالبات سپرده گذاران را بپردازد و پس از اتمام امور تصفیه مالی تعاونی های منحل شده و فروش اموال آنها، منابع خود را تجدید کند.
قجاوند یکی دیگر از روش ها برای رفع مشکل سپرده گذاران را تشکیل کنسرسیومی از بانک ها عنوان کرد و گفت: با این کار می توان پول سپرده گذاران را پرداخت و از محل فروش دارایی های این موسسات، منابع را به بانک بازگرداند.
وی تاکید کرد: ورود بانک ها برای رفع مشکل موسسه های اعتباری، به معنی هزینه تراشی برای نظام بانکی نیست بلکه در حقیقت یک سرمایه گذاری بی زیان است که سود آن با جلب اعتماد عمومی و سپرده گذاری مردم در شبکه بانکی کسب می شود.
قجاوند یادآور شد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز بانک ها دچار بحران شدند که با ورود شورای انقلاب و ادغام ۳۴ بانک در یکدیگر و تشکیل ۹ بانک دولتی، مشکل مدیریت شد.
این کارشناس ارشد بانکی با بیان اینکه در دوره ای نظام بانکی به حال خود رها و به شکل افسار گسیخته مجوز فعالیت بانک های خصوصی صادر شد، گفت: تشکیل تعاونی های اعتباری بدون مجوز از بانک مرکزی، بر مشکلان نظام پولی کشور افزوده است.
قجاوند اظهار کرد: امروز بانک ها و موسسات اعتباری با تشکیل صرافی، صندوق های سرمایه گذاری و نظایر آن در حوزه های مختلف ارزی و بازار سرمایه ورود کرده اند که خود سبب بی نظمی بیشتر در نظام پولی شده است.

همچنین بخوانید

یک دیدگاه

  1. بسیار راه حل حوبی است نگرش و باور داشتن نظام اقتصادی دارای ماهیت ذهنی بسیار اثر گذاری است در درجه اول فقر و ثروت مقوله ای ذهنی است مردم از نا کارمدی حیدری به تنگ آمده اند.

دکمه بازگشت به بالا