صنعت، معدن، تجارت

افزایش اعتبار «ریال» با عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق ایران یکی ازمزایای عضویت دراتحادیه اوراسیا را تجارت با ارز ملی عنوان کرد و گفت: پیوستن به سوئیفت روسی واستفاده از ارز ملی،به افزایش اعتبار ریال کمک می کند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا فاروقی درباره آغاز اجرای تعرفه ترجیحی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و تاثیر آن بر تجارت کشور گفت: عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، با توجه به شرایط تحریمی کشور فرصت بسیار خوبی است و از چندین جهت می‌تواند به ما کمک کند.

وی با بیان اینکه با عضویت ایران در این اتحادیه تعرفه ۷۰ قلم کالا در واردات و ۵۰۲ قلم کالا در صادرات با تعرفه ترجیحی محاسبه می‌شود، ادامه داد: به جزء موضوع تعرفه ترجیحی، می‌توان از پتانسیل انتقال پول و مراودات تجاری به ارز کشور طرف معامله نیز استفاده کرد.

نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران ادامه داد: در حال حاضر با قرقیزستان با ریال معامله می‌کنیم و راه افتادن سوئیفت روسی نیز بزرگترین مزیتی که برای ایران خواهد داشت، استفاده از ارز ملی در مراودات بین‌المللی خواهد بود که در نهایت به افزایش اعتبار ریال در بازار منجر خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد ایران می‌تواند کریدور ترانزیتی برای کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ایجاد کرده و آنها با به آب‌های گرم و بازار هند متصل کند که البته این امر نیازمند بسترسازی و پیش شرط‌ هایی خواهد بود.

فاروقی خواستار وضع شدن قوانینی مانند «کارنه تیر» برای ایجاد کریدور شمال- جنوب مختص کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا شد و افزود: باید بستری را آماده کنیم که اپر پروانه خارجی برای کالاهای اوراسیا کشیده شد، تمام امکانات در مرزهای دریایی جنوب برای آن آماده باشد و در اینجا تنها موضوع تعرفه ترجیحی مطرح نیست.

وی تاکید کرد: ما پیش از این نیز مشکلی در صادرات به کشورهای اوراسیا نداشتیم و اگر هم مشکلی بوده، مربوط به ایراداتی بوده که آنها به کالاهای ایران وارد می‌دانستند. متاسفانه نتوانستیم کیفیت لازم را برای نمونه درباره کودهای شیمیایی، سموم و ارگانیک بودن برخی اقلام کشاورزی ایجاد کنیم. اگر قرار باشد که این موضوع را درباره تجارت با اتحادیه نیز تکرار کنیم، با تعرفه صفر درصدی نیز موفق نخواهیم بود.

نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم ارز مشترکی را برای تجارت بین کشورهای اوراسیا تعریف کنیم، به افزایش اعتبار ریال منجر خواهد شد. این در حالی است که در شرایط کنونی، کشور به شدت نیازمند ارزآوری از محل صادرات است.

وی به عضویت ناظر هند و صربستان در اتحادیه اوراسیا اشاره کرد و افزود: اتحادیه اوراسیا می‌تواند مفری برای صادرات و واردات کالاها برای ایران در شرایط تحریمی باشد.

این فعال بخش خصوصی همچنین تصریح کرد که عضویت در این اتحادیه می‌تواند باعث تسهیل تعاملات ایران با سازمان تجارت جهانی شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت از مفرهای قانونی مانند سران قوا و شورای هماهنگی‌های اقتصادی مصوبه می‌گیرد و تصمیمات فراقانونی می‌گیرد و بعضا شاهد هستیم که صادرات کالاهایی را ممنوع و بعد از مدتی آزاد می‌کند که این امر به تجارت بازرگانان ضربه می‌زند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا