انرژیتعاون و اشتغال

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تعیین دستمزد چیست؟

یک فعال کارگری مدعی است اکنون دولت و کارفرمایان تمایل دارند هر چه سریعتر نرخ سبد معیشت تعیین شود تا بدون لحاظ تاثیر قیمت بنزین این سبد بسته شود اما بخش کارگری تمایل دارد این مهم به تعویق بیافتد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از خبرآنلاین، علی خدایی، نماینده کارگری شورای عالی کار، در رابطه با دو جلسه شورای عالی کار در رابطه با مزد ۹۹ که تاکنون برگزار شده است، گفت: جلسه اول بیشتر به هماهنگی ها و چگونگی اداره جلسات آینده گذشت. این میان ویژگی جلسات امسال این است که نمایندگان دولتی حضور پررنگ‌تری در جلسات کمیته مزد دارند. در سال‌های گذشته تنها نماینده وزارت کار در جلسات این کمیته شرکت می‌جست و نمایندگان وزارت اقتصاد و صمت حضور پیدا نمی‌کردند که این سبب می‌شد در جلسات شورای عالی کار نکاتی راجع به سبد معیشت مطرح کنند. بنا شد هر کسی در این رابطه بحثی دارد در جلسات کمیته مزبور شرکت کند و نظرات خود را بگوید تا در جلسات شورای عالی کار مباحث متمرکز بماند.

تاثیر افزایش قیمت بنزین بر تعیین دستمزد چیست؟ این فعال کارگری با ابراز تاسف از وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: امسال شرایط اقتصادی آن قدر بغرنج است که همه آمارها حق را به طبقه کارگر می‌دهد. در این شرایط تیم کارگری شورای عالی کار از نهادهای رسمی مانند وزارت اقتصادی و صمت می‌خواهد خود هزینه سبد معیشتی یک ماه خانوار کارگری را براساس اقلامی که به آن‌ها می‌دهیم تعیین کنیم.

همچنین بخوانید

خدایی افزود: در جلسه دوم اما اتفاق خاصی نیافتاد زیرا در دوشنبه هفته گذشته از یکسو برف و باران و از طرف دیگر اعتراضات به افزایش قیمت بنزین سبب شد تیم کارفرمایی نتواند در جلسه حضور یابد و تنها آقای آهنی‌ها چند دقیقه در جلسه شرکت کردند. در این جلسه هم بیشتر بحث‌ها حول و حوش بحث ماده ۱۴۹ و مباحث مربوط به تعاونی مسکن و مصرف را در دستور داشتیم.

او در رابطه با تعیین سبد معیشت خانوار برای سال ۹۸ تصریح کرد: اکنون زمان مناسبی برای تعیین سبد معیشت نیست زیرا هنوز تاثیر افزایش قیمت بنزین بر کالاها مشخص نشده است. فعلا به شکل دستوری اجازه افزایش قیمت برخی کالاها را نداده‌اند ولی به نظر من بعد از یک ماه این تاثیر بیشتر خود را نمایان می‌کند.

خدایی خاطرنشان ساخت: در سال‌های قبل همواره کارفرمایان و دولت از تعیین سبد معیشت دلخوشی نداشتند ولی امسال آن‌ها تمایل دارند که هر چه زودتر این سبد به تصویب برسد. ولی کارگران به دنبال تعویق این سبد هستند تا بعد از گذشت مدتی و تاثیر افزایش قیمت بنزین بر برخی اقلام سبد کالا به تعیین هزینه های خانوار بپردازیم.

این فعال کارگری در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تورم کلی گفت: آرزو دارم این تاثیر به اندازه ۴ درصدی باشد که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد. البته انتظارات تورمی به مراتب بیش از این رقم است ولی هر چه نرخ تورم پایین‌تر باشد به سود کارگران است و امروزه ثابت شد نرخ تورم بیشترین آسیب را بر زندگی مزد بگیران خواهد گذاشت. این میان برخی از کارشناسان تاثیر نرخ بنزین را بر نرخ تورم کلی ۹ درصد می‌دانند که امیدوارم اینگونه نباشد.

خدایی در رابطه با رقم ۱۵ درصدی اعلام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه گفت: در مصاحبه پیشین خود با خبرآنلاین هم تاکید کردم که این رقم مبنا ندارد و در بهترین حالت رقم پیشنهادی دولت برای بحث مزد خواهد بود. در هر حال نه نرخ تورم کشور و نه افزایش هزینه معیشتی‌ معادل با ۱۵ درصد نیست و دو تا سه برابر این رقم است. به همین دلیل نباید آن را مبنا قرار دهیم. آنقدر این رقم ۱۵ درصد نادرست است که حتی دولتی‌ها هم ان را جدی نمی‌گیرند. این اتفاق بارها در صحبت‌های غیررسمی من با دولتی‌ها رخ داده است.

او با انتقاد از افزایش قیمت بنزین و استدلال آن گفت: چند سال قبل زمانی که آقای هجده تن معاون وزیر کار بودند محاسباتی انجام شد که نشان می‌داد اگر دستمزد ۱۰۰ درصد افزایش یابد نرخ تورم ‍پنج درصد بالا می‌رود. اکنون این رقم به مراتب کمتر شده چون قیمت نیروی کار کاهش یافته است. این اتفاق می‌توان ۱۳.۵ میلیون خانوار کارگری را در شرایط بهتر زیستی قرار دهد. این سبب می‌شود حتی نیازی به یارانه نقدی هم نباشد. با این حال سه برابر کردن بنزین اگر حتی ۴ درصد تورم داشته باشد هم نهایتا دولت مجبور خواهد شد که به ۱۸ میلیون خانوار نیز پول بدهد. راه حل اول به مراتب تاثیرات بهتری می‌داشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا