انرژی

تسویه ۱۱ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های پیمانکاران صنعت آب و برق

ایسنا/خراسان رضوی وزیر نیرو گفت: با استفاده از سازوکارهای قانونی بودجه سال گذشته و امسال توانستیم بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران و سازندگان صنعت آب و برق را تسویه کنیم که ادامه خواهد داشت.

رضا اردکانیان امروز ۳ دی ماه در جریان مراسم بهره‌برداری از پست زکریا و ابوطالب مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکنون در پویش هر هفته الف ب ایران از ۲۲۷ پروژه وعده داده شده تا پایان سال، ۸۶ پروژه را با سرمایه‌گذاری بیش از ۷ هزار میلیارد تومان در ۱۸ استان کشور افتتاح کردیم.

وی در خصوص مطالبات نیروگاه فردوسی، گفت: بحث مطالبات، بحث جدی است و از حدود ۲ سال پیش که خدمت خود را شروع کردم، شاید بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های صنعت آب و برق به پیمانکاران و سازندگان بود. وزارت نیرو از بدهکاران معتبر است، طلبکاران در عین مطالبه، مشتاق ادامه و انجام کارهای جدید هستند، زیرا اطمینان دارند که این صنعت، زیربنایی بوده، نقش مهم و موثری دارد و نمی‌توان کار را تعطیل کرد.

همچنین بخوانید

اردکانیان افزود: پرداخت مطالبات آنها با تلاش شبانه‌روزی دولت و وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد، به عنوان نمونه موفق شدیم با استفاده از سازوکارهای قانونی بودجه سال گذشته و امسال بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از مطالبات را تسویه کنیم که ادامه خواهد داشت. در خصوص نیروگاه فردوسی نیز بحث جابه‌جایی تجهیزات به طور کلی بحث مختص یک نقطه نیست، اما موضوع را پیگیری خواهیم کرد تا مشکلات پیمانکار این نیروگاه تخفیف پیدا کند و تعهداتش را به موقع انجام دهد.

وزارت نیرو در خصوص تدابیر این وزارتخانه برای آلودگی هوا، عنوان کرد: وزارت نیرو از مدت‌ها پیش درصدد ایفای نقش فعال در کاهش آلودگی‌ها بوده است، استفاده از گاز به جای سوخت‌های مایع به ویژه در کلان‌شهرها برنامه جدی بوده و از همکاری نزدیک وزارت نفت نیز برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: در جلسه یکشنبه‌ هیات وزیران در هفته جاری تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد و انتظار داریم که همکاران ما در وزارت نفت بتوانند میزان بیشتری گاز به نیروگاه‌ها برای مصرف سوخت برسانند، از این حیث نیروگاه‌های موجود باید در وهله اول نقش جدی در ایجاد آلودگی نداشته و همزمان در کاهش آلودگی‌ها تاثیرگذار باشند، البته باید احداث و به بهره‌برداری رساندن نیروگاه‌های تجدیدپذیری را که انرژی پاک تولید می‌کنند را توسعه دهیم که نقش موثری دارد.

اردکانیان با اشاره به انتقال آب از دریای عمان، تصریح کرد: بحث انتقال آب از دریا به فلات مرکزی و سرزمین اصلی از مدت‌ها پیش در دست مطالعه بوده و ۱۷ استان ما می‌توانند و نیاز خواهند داشت که از این منبع نیز بهره‌مند باشند، این مطالعات اخیرا به اتمام رسید، گزارشات آن در شورای عالی آب مطرح شد و به تایید و تصویب شورای عالی آب رسید. همزمان با این موضوع ما در استان‌ها تهیه کرده و به تصویب رساندیم.

وزارت نیرو اضافه کرد: طرح‌های سازگاری با کم‌آبی را در دستور کار قرار دادیم. بر اساس مصوبه اسفند ۹۶ هیات وزیران استان خراسان نیز این طرح را به شکل بسیار مناسبی با همکاری همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها تهیه کردند. این طرح در کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به عنوان یک پیش‌نیاز برای تخصیص آب از دریا تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما چنین تمهیدی برای سازگار کردن مناطق مختلف با کم‌آبی نداشته باشیم، این انتقال‌ها نیز با صرف مبالغ سنگین و سال‌های زیاد نمی‌تواند چاره اصلی کار باشد. باید همزمان مصرف خود را نیز مدیریت کنیم. تخصیص لازم داده شده، منابع آن بخش غیر دولتی خواهد بود و این کار سازمان‌‎ها و بخش خصوصی است که پا پیش بگذارند و مطابق با ضوابط شرکت‌های آب منطقه‌ای از جمله خراسان رضوی در جلو بردن این طرح پیشگام شوند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا