انرژی

راه‌اندازی پارک تخصصی در وزارت نفت

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت گفت: پارک نفت به صورت خاص در منطقه شهر ری تهران راه‌اندازی خواهد شد و به صورت شبکه‌ای با تمام پارک‌های علم و فناوری همکاری خواهد کرد.

 امید شاکری، شب گذشته دوم دیماه در جمع خبرنگاران در خصوص میزان بهره‌مندی صنعت نفت از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: طی دو روزی که در  پارک علم و فناوری خراسان رضوی حضور داشتیم، خوشبختانه شاهد پیشرفت‌ها و ظرفیت‌های خوبی که در این حوزه ایجاد شده بودیم و شرکت‌های دانش‌بنیان نیازهای استراتژیک و حساس صنعت نفت را بومی و محصولات خود را با کیفیت مطلوبی برای صنعت نفت ارائه می‌کنند.

وی افزود: شکل مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان و انتظاری که از حاکمیت می‌رود  این است که زمینه ورود محصولات تولید شده در این شرکت‌ها را به بازار تسهیل کند، دغدغه شرکت‌دانش‌بنیانی که در حوزه صنعت نفت فعالیت می‌کنند این است که براساس نیاز صنعت نفت تولید کنند و مشکلی در زمینه ورود محصولات به بازار نداشته باشند، در همین راستا مقرراتی که شخص وزیر نفت در نظر دارند بر این مبناست و سازوکارهایی طراحی شده که به زودی شکل قرارداد به خود گرفته و می‌تواند زمینه را برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت بیش از گذشته فراهم کند.

همچنین بخوانید

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت بیان کرد: وزیر نفت هفته گذشته در یک جلسه رسمی اعلام کردند که مکانیزم تضمین خرید در برابر تضمین کیفیت را ارائه خواهند کرد بدین معنا که اگر نیاز مشخص شده به یک شرکت دانش‌بنیان واگذار شود، در صورتی که آن شرکت بتواند کیفیت مورد انتظار صنعت نفت را تامین کند، این صنعت تضمین خرید محصولات آنان را می‌دهد تا به این طریق ریسک تجاری برطرف شود.

شاکری در خصوص گواهینامه کیفیت محصول خاطرنشان کرد: این گواهینامه یکی از حلقه‌های واسط و لازم برای به هم‌رسانی عرضه و تقاضا است. صنعت نفت ایمنی‌محور و استانداردهای آن حیاتی است و در کنار آن، عِرق و علاقه مدیران به استفاده از محصولات داخلی، دغدغه کیفیت مطلوب کالاها مطرح شده و در این زمینه گام‌های آخر برداشته شده است.

وی اضافه کرد: نهاد صدور گواهینامه کیفیت در داخل کشور می‌تواند زمینه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار را تسهیل کند بدین معنا که در صورتی که محصولی از کیفیت لازم برخوردار باشد، توسط این نهاد تاییده دریافت می‌کند و داشتن تاییده سبب می‌شود تا مصرف‌کننده با آرامش و اطمینان از اینکه استفاده از محصول مشکلی در زنجیره تولید ایجاد نمی‌کند، اقدام به استفاده از آن می‌کند.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌های وزارت نفت در خصوص ایجاد پارک نفت تصریح کرد: پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و به صورت عمومی در تمام موضوعات مشغول به فعالیت هستند اما پارک نفت به صورت تخصصی در حوزه نفت ایجاد خواهد شد.

شاکری با اشاره به این موضوع که صنعت نفت به دنبال ایجاد اکوسیستم است، گفت: پارک‌های علم و فناوری کنونی می‌توانند در قالب این اکوسیستم فعالیت کنند اما پارک نفت به صورت خاص در منطقه شهر ری تهران راه‌اندازی خواهد شد و به صورت شبکه‌ای با تمام پارک‌های علم و فناوری همکاری خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا