رقابت پایاپای حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سرمایه/ شاهد اصلاح سنگین بازار نخواهیم بود

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اینکه نقدینگی ورودی به بازار بی هدف و بدون تحلیل است، بیان کرد: درخصوص اینکه روند صعودی و پرشتاب بازارتا کجا ادامه‌دار خواهد بود نمی‌توان سخنی به میان آورد؛ اما تا زمانی که شاهد فعالیت برابر حقیقی‌ها و حقوقی‌ها باشیم این جریان رو‌به رشد نیز استمرار پیدا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نماگر بورس تهران امروز در دقایق آغازین معاملات با هزار و ۶۷۸ واحد رشد به کانال ۳۷۸ هزار و ۶۹۰ واحد رسید؛ در ادامه نیز این روند صعودی با شتاب بیش‌تری ادامه پیدا کرد و در نهایت با پایان یافتن داد و ستد‌ها شاخص با هفت هزار و ۸۶ واحد رشد در کانال ۳۸۴ هزار و ۹۹ واحدی قرار گرفت و شاهد بزرگ‌ترین جهش خود از تاریخ ۲۰ مهر ماه تا کنون بود.

در همین راستا ولید هلالات؛ کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد غیرمنتظره‌ بازار سهام در روز جاری بیان کرد: در شرایط کنونی پیش بینی روند آتی بازار کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ چون از آبان ماه تا به امروز برآیند ورود و خروج پول به این گونه  رقم خورده که حقوقی‌ها می‌فروختند و حقیقی‌ها نیز خریدار بوده‌اند. به عبارتی دیگر، ما همواره شاهد ورود پول از سمت حقیقی‌ها بوده‌ایم.

هلالات افزود: به دلیل نامشخص بودن نحوه سازماندهی و بی تدبیری منابعی که حقیقی‌ها وارد بازار سرمایه میکنند در مجموع می‌توان گفت رفتار بازار تا حد زیادی نامشخص است. ما شاهد روزهایی در بازار بودیم که اتفاقاتی بر خلاف تصورات تحلیل گران در بازار رخ داد؛ مانند امروز که به گمان خیل وسیعی از افراد، یک روز با روال معمول تلقی می‌شد، اما با یک رشد غیر منتظره مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی نمی‌توان در خصوص روند آینده بازاربا درصد اطمینان بالا سخن گفت، اضافه کرد: درواقع این جریان نقدینگی است که باعث رشد دادامه دار بازار شده است و برای اینکه تشخیص دهیم آیا این میزان از رشد طبیعی است یا دور از انتظار، باید دید نوع تحلیل‌های افراد بر چه اساسی است که بر اساس ترجیحات افراد می‌تواند بر اساس نسبت قیمت به مقدار، ارزش جایگزینی شرکت‌ها و سایر موارد باشد.

هلالات تصریح کرد: نقدینگی ورودی به بازار بی هدف و بدون تحلیل بوده و نوع نگاهش به بازار مشخص نیست؛ بنابراین نمیتوانیم درخصوص اینکه این رشد تا کجا ادامه‌دار خواهد بود سخنی به میان آوریم.

وی عنوان کرد: یکی از مواردی که باعث متمایز کردن بورس از سایر بازار‌ها می‌شود این است که در صورت ورود نقدینگی و خارج نشدن آن از بازار، شاهد ریزش بازار نخواهیم بود.اما در بازارهای موازی مثل بازار طلا و ارز از ابزارهای اهرمی استفاده می‌شود و به اندازه معاملات صورت گرفته نقدینگی وجود ندارد این در حالی است که در بورس تمامی افراد از پول نقد خود استفاده می‌کنند و از هیچ گونه ابزار‌های اهرمی استفاده نمی‌شود و در مجموع خروج نقدینگی است که در نهایت باعث ریزش بورس خواهد شد.

چشم انداز آتی بازار

وی افزود: تا کنون شاهد فعالیت پایاپای حقوقی‌ها و حقیق‌ها در بازار بوده‌ایم و تا زمانی که این روند ادامه‌ دار باشد و شاهد شوک غیرمنتظره در بازار نباشیم، شرایط کنونی استمرار پیدا خواهد کرد، به علاوه قطع یه یقین شاهد اصلاح سنگین بازار نخواهیم بود.

هلالات افزود: این نکته حائز اهمیت است که افراد باید سهام شرکت‌هایی را در سبد سهام خود داشته باشند که از درجه نقدشوندگی بالایی برخوردارند؛ قاعدتا شرکت‌های بنیادی و بزرگ‌تر در این مورد نسبت به سایر شرکت‌ها برتری دارند در صورتی که ممکن است از EPS و‌نسبت قیمت به درآمد کمی برخوردار باشند. همچنین به عنوان مثال اگر فردی ریسک گریز باشد بهتر است در پورتفوی خود علاوه بر نقد شوندگی، به EPS نیز توجه لازم کنند.

 

از طریق
فائزه زمانی
منبع
اقتصادآنلاین
خروج از نسخه موبایل