صنعت، معدن، تجارت

استاندارد حلال به گردشگری و پوشاک هم رسید

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت : فعالیت های ما در حوزه حلال از بخش غذایی به حوزه های گردشگری و پوشاک توسعه می یابد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سازمان ملی استاندارد، نیره پیروز بخت در مراسم امضای یادداشت تفاهم با وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان گفت: علامت استاندارد حلال در مبادلات تجاری و بازرگانی روی کالاها ثبت می شود و نشان دهنده حلال بودن کالاها و محصولات صادراتی است.

وی افزود: ایران از نخستین کشورهایی است که فعالیت های آن بر مبنای فقه جعفری و بر پایه حلال انجام می شود و پس از انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته این مقام مسئول، ایران عضو هیات مدیره موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی است و فعالیت های کشور در نهایت به تدوین استانداردهای ویژه به خصوص تدوین استاندارد حلال مواد غذایی منجر شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: امروز فراتر از غذای حلال می اندیشیم و به دنبال توسعه آن به بخش های گردشگری، غذایی و منسوجات هستیم.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم، سازمان ملی استاندارد موظف به تشکیل شورای سیاستگذاری حلال شد، افزود: بر این اساس، علامت استاندارد حلال طراحی و تصویب شد و آن را برای مباحث تجاری خود با سایر کشورها بهره خواهیم گرفت.

پیروزبخت افزود: اکنون ۱۸واحد کشتارگاهی و ذبح در کشور، علامت استاندارد حلال را دریافت کرده اند که امید است این علامت به سایر حوزه های نیز تسری یابد.

وی با اشاره به اینکه ارمنستان سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از ایران است، افزود: علاوه بر صنعت غذای حلال، گردشگری حلال نیز باید مد نظر دولت ارمنستان قرار گیرد.

معاون وزیر توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری ارمنستان هم گفت: روابط ایران و ارمنستان دیرینه و عمیق است به ویژه دارای اشتراکات فرهنگی زیادی هستیم و علاقه مندیم در حوزه اقتصادی هم مبادلات تجاری ما گسترش یابد و انتظارات ما را برآورده کند. برای توسعه همکاری ها لازم است امکانات مورد نیاز را برای فعالیت تجار و بازرگانان و کارآفرینان دو کشور برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی فراهم کنیم.

وی گفت: اتحادیه اروپا، اورآسیا، خاورمیانه و بویژه ایران بازار هدف ارمنستان برای توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی است.

تاراسیان افزود : همچنین با ایجاد آزمایشگاه های حلال می توانیم بازار ۱۸۰ میلیونی اوراسیا را به روی محصولات و کالاهای ایرانی باز کنیم که تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این تفاهم نامه که به امضای وحید مرندی مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران و امیل تاراسیان، معاون وزیر توسعه اقتصادی ارمنستان رسید، زمینه بهبود و تقویت روابط و گسترش همکاری دو کشور در زمینه­های گوناگون بر اساس روابط کهن و پایدار  دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان را فراهم می کند.

این تفاهم نامه با هدف کاهش موانع فنی تجارت و افزایش حجم معاملات تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان در زمینه صنعت حلال بر اساس استاندارد OIC/SMIIC امضا شد.

به موجب این تفاهم نامه، اطلاعات قانونی اداری و تجارب در زمینه مسائل اقتصادی و در خصوص محصولات غذایی و آشامیدنی ، برگزاری و بهره گیری از برنامه های آموزشی مشترک در خصوص آخرین روش­های بازرسی غذا و آشامیدنی حلال و اطلاعات در خصوص بازار محصولات غذایی و آشامیدنی مبادله می شود.

علاوه بر  گسترش همکاری و ضوابط ارزیابی بازرسی و ممیزی حلال و  تشویق بخش خصوصی در هر دو کشور برای ایجاد پروژه های اقتصادی مشترک،  همکاری در خصوص حمایت از محصولات و شرکت­های غذایی و آشامیدنی داخلی ،  شرکت  در کارگاه ها ، سمینار ها و کنفرانس های مربوطه ،  ترویج  همکاری میان واحدهای تولیدی غذایی و آشامیدنی ،  ایجاد فرصت برای صدور نشان استانداردهای حلال جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ارمنستان نیز صورت می گیرد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا