صنعت، معدن، تجارت

دلیل کمبود تایر «کامیونتی» و «نیسان‌باری»

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: کمبود تایرهای سایز کامیونتی و نیسان باری یکی از پیامدهای واردات گسترده سایر سایزهای تایر در دو سال اخیر بوده است.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر دلیل اصلی آشفتگی بازار تایرهای سایز «کامیونتی» و «نیسان‌باری» را بی‌عدالتی در قیمت‌گذاری تایرها دانست و گفت: روند قیمت‌گذاری به گونه‌ای بود که حتی هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌داد.

وی ادامه داد: به همین علت تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای اختصاص ظرفیت کارخانه خود برای تولید تایر سایز رینگ ۱۶ ندارند و به جای آن به سمت تولید سایزهای سودآور حرکت کردند.

تنها با اشاره به مصوبه اخیر اصلاح قیمت تایر گفت: خوشبختانه، قیمت این سایز تایر اصلاح شده است و بدین ترتیب، تولید تایر‎ در سایزهای «کامیونتی» و «نیسان‌باری» برای تولیدکنندگان سودآور می‌شود و کمبود این بخش در بازار مرتفع خواهد شد.

دلیل کمبود تایر در سایزهای «کامیونتی» و «نیسان‌باری» چیست؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، واردات بی‌حساب و کتاب این کالا را در دو سال اخیر، مشکل‌آفرین دانست و افزود: کمبود تایرهای سایز کامیونتی و نیسان باری یکی از پیامدهای واردات گسترده سایر سایزهای تایر بوده است، به طوری که با ایجاد رانت وارداتی برای بعضی از سایزهای تایر ناوگان سنگین، واردکنندگان تنها مدل‌هایی را وارد می‌‎کردند که برای آن‌ها سودآور بود.

وی با اشاره رقابتی نبودن قیمت تایرهای تولید داخل و تایرهای وارداتی گفت: این مسئله از چند بعد قابل بررسی است. اولاً باید به این موضوع توجه کرد که هر محصولی، کیفیت مناسب نداشته و نمی‌توان آن را تایر استاندارد دانست. به همین دلیل نمی‌شود هر تایری را با تایر دیگر مقایسه کرد.

تنها در همین رابطه ادامه داد: در کشور ما هیچ کالایی امکان رقابت با کالای چینی ندارد، به طور کلی در اکثر کشورهای تولید کننده تایر، به جهت مبارزه با تسخیر بازار توسط تایرهای چینی‌ها، قوانین «ضد دامپینگ» وضع می‌شود.

ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تایر به زودی تأمین می‌شود

این مقام صنفی مخارج ارزی تولید تایر را معادل ۴۰ تا ۴۵ درصد از قیمت تمام شده تولید دانست و افزود: صنعت تایر در مقاطعی از سال جاری، دچار مشکلات عدیده در زمینه تخصیص و انتقال ارز برای تولید بوده است تا جایی که حتی در مواردی شاهد کاهش تولید کارخانجات به دلیل عدم گشایش اعتبار ارزی بودیم.

وی با تاکید بر اینکه، مسئله تخصیص ارز به زودی حل خواهد شد، گفت: در هفته گذشته قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی این قول را به تولیدکنندگان دادند که ارز مورد نیاز برای تأمین مواد اولیه آن‌ها به صورت کامل تأمین خواهد شد بنابراین در صورت تأمین مواد اولیه، فعالیت تولیدکنندگان قطعاً با تمام ظرفیت تداوم پیدا خواهد کرد.

تولیدکنندگان، اسناد فروش تایر را در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند

تنها در واکنش به خبر عدم ثبت اسناد فروش تایرهای سواری، کامیونتی و وانتی در سامانه جامع تجارت گفت: تمامی اسناد فروش تایرها در اختیار وزارت صمت قرار می‎‌گیرد، به عبارت دیگر تمام کارخانه‌های تولیدی می‌بایست به صورت ماهانه گزارش تولید خود را ارائه دهند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

وی در پایان گفت: ما چاره‌ای جز ارائه گزارش تولید و فروش خود به وزارت صمت نداریم چرا که در غیر این صورت در تأمین ارز و نیازهای وارداتی خود با مشکل مواجه می‌شویم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا