بین الملل

اقتصاد انگلیس پس از برگزیت چه وضعی خواهد داشت؟

برآورد جدید بانک مرکزی انگلیس نشان دهنده رشد پایین اقتصاد انگلیس در سال جاری است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک مرکزی انگلیس در گزارشی اعلام کرد که پیش بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را به ۰.۸ درصد کاهش داده که این نرخ ۰.۴ درصد کمتر از نرخ رشد پیش‌بینی شده در گزارش قبلی این نهاد است.

این بانک در آخرین جلسه کمیته پولی با هفت رای موافق در برابر دو رای مخالف تصمیم گرفت که نرخ بهره را در سطح ۰.۷۵ درصد فعلی حفظ کند. برخی از تحلیلگران موضع فعلی بانک مرکزی را ناشی از عدم اطمینان قطعی این بانک به حصول توافق با اتحادیه اروپا در طی دوران گذار مخص شده تفسیر می کنند.

همچنین بخوانید

با تحقق رسمی برگزیت در سی و یکم ژانویه، انگلیس نخستین کشوری تبدیل شد که اتحادیه اروپا را ترک می کند. اکنون لندن ۱۱ ماه برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا وقت دارد اما تاکید مقامات دولت بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور تاکید کرده اند که خواهان این اتحادیه اروپا است که باید شرایط انگلیس را بپذیرد نه آن‌که انگلیس شرایط اتحادیه اروپا را قبول کند.

 بانک مرکزی انگلیس همچنین پیش بینی کرده است که رشد اقتصادی سال آینده این کشور ۱.۴ درصد باشد که ۰.۳ دصرد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی است. انتظار می‌رود با تداوم روند کنونی، انگلیس به زودی جایگاه خود به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را به هند واگذار کند.

دبا پارتیم، اقتصاد دان موسسه ” دلویت” گفت: انتظار زیادی برای کاهش نرخ بهره با توجه به برگزیت وجود داشت اما اقدام بانک مرکزی خیلی‌ها را شگفت زده کرد.

بانک مرکزی انگلیس همچنین با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سطح جهان اعلام کرده است که در حال رصد اوضاع برای تصمیم‌گیری مناسب است و مانند سایر نهادهای ناظر مالی جهان، به دقت تحولات چین را زیر نظر دارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا