بانکبانک و بیمه

پیام "کاسپین" برای اقتصاد ایران


وضعیت فعلی «کاسپین» چه پیام هایی برای اقتصاد ایران دارد؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، مهرداد سپهوند عضو پژوهشکده پولی و بانکی درباره الزامات برخورد رسانه ای با پدیده هراس بانکی در هفته نامه تجارت فردا نوشت: این هیاهوها چیست؟ چرا موسسه کاسپین به این شرایط دچار شد و سپرده گذارانش در شهرهای مختلف هر روز در حال اعتراض هستند؟ آیا این نشان بحران بانکی نیست؟
خیر، این نه تنها نشانه بحران نیست بلکه حتی می‌تواند خبر خوبی تلقی شود. بخش پولی و بانکی جای بی سامان و بی نظمی نیست. موسسات و بانک‌هایی که به واسطه نفوذ خود تا اینجا آمده‌اند باید بدانند که قرار است قاعده بازی از این مرحله به بعد عوض شود و در این بخش با همه قرار است با یک قاعده و بر اساس یک قانون رفتار شود. در غیر این صورت بانک‌های خارجی با ما وارد تعامل نخواهند شد و اگر این اتفاق نیفتد سرمایه گذاری هم به این کشور پا نمی‌گذارد. این به این معنی است که می‌شود سرمان را مثل کبک زیر برف کنیم و مشکلات عدیده نظام بانکی را نبینیم. این فقط به آن معنی است که هنوز فرصتی هست تا آن زمان که کار کلاً از دست برود تا با راه حل‌های حرفه‌ای و کارشناسی و به‌دور از آرمان پردازی‌های بی پایه به این بخش سروسامان بدهیم.
حرفه بانکداری یک کار کاملاً تخصصی است و همان طور که در کار پزشک هر کس و ناکسی دخالت نمی‌کند به باور اینجانب در این حوزه هم باید حرفه‌ای عمل کرده و کلاس کارمان را سعی کنیم به کلاس کار در سطح بین المللی نزدیک کنیم. این حتی از کار پزشکی حساس‌تر است. ریسک سیستمی و خطر یک بحران فراگیر بانکی مانند آن هیولای افسانه‌ای گودزیلاست که در ته اقیانوس خوابیده است. بعضی وقت‌ها یک بی‌ملاحظگی کافی است تا با سرو صدای نابجا این هیولا از خواب بیدار شود. پس مواظب باشیم.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا