صنعت، معدن، تجارت

تورم کالاهای صادراتی ۹۴ درصد شد

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده­ های ریالی در چهار فصل منتهی به پاییز ٩٨ برابر با ٩٣.٧ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، گزارش مقدماتی شاخص قیمت کالاهای صادراتی فصل پاییز ٩٨ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٣٩٨، ١٧.۴ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٣٩٨ (برابر با ٩.٧ درصد) حدود ٧.٧ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیزدر فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل،٠.٠٣ درصد کاهش داشته که در مقایسه با تورم فصلی تابستان ١٣٩٨ (برابر با ٠.١ – درصد) حدود ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه «چربیها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و …» (١.٨- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (٧۴.٧ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨١.٣ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان ١٣٩٨ (برابر با ١٠١.٣ درصد) ٢٠.٠ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠.٧ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه تابستان سال ١٣٩٨ (برابر با ١١.٢ درصد) ١٠.۵ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه « چربیها و روغن‌های حیوانی یا نباتی و …» (١.۶- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن» (٢٣١.۶ درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٨ برابر با ٩٣.٧ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه تابستان ١٣٩٨ (برابر با ٩٣.۶ درصد) ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است. تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٨ برابر با ١١.۵ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه ی تابستان ١٣٩٨ (برابر با ١٨.١ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم سالانه در بخش ریالی مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ‌های گرانبها و …» (٢.۵ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه « کالاها و مصنوعات گوناگون» (٢٠٠.٣ درصد) است.

برای دریافت اطلاعات تفصیلی به اینجا مراجعه کنید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا