گلورد؛ سی‌وسومین سد افتتاح و آبگیری شده دولت یازدهم

وزیر نیرو گفت: گلورد؛ سی و سومین سد افتتاح و آب‌گیری شده دولت یازدهم در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید چیت چیان در آیین آغاز آبگیری سد بتنی گلورد در شرق مازندران با اشاره به پشتیبانی های صورت گرفته برای احداث سد گلورد اظهار کرد: گلورد سی‌وسومین سدی است که در دولت یازدهم افتتاح و یا آبگیری شده است و چند سد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که تاپایان سال جاری افتتاح یا آبگیری می شود.

وی با بیان اینکه از دهه ۳۰ که فعالیت های سد سازی در ایران آغاز شده است مجموع سدهایی که در کشور ساخته شده است امکان ذخیره سازی ۱۴میلیارد مترمکعب آب را داشت که به صورت میانگین ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از این سدها استحصال می شد، افزود: از ابتدای انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم یعنی از سال ۵۷ تا ۹۲ در طی ۲۵ سال، ۲۰میلیارد مترمکعب آب تنظیم شده به ظرفیت ذخیره سازی آب در سدها اضافه شد اما به صورت متوسط سالانه در دولت یازدهم ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور استحصال شده است.

چیت چیان اظهار کرد: سدهای ساخته شده در دولت یازدهم که به بهره برداری و آبگیری رسیدند توان تنظیم و استحصال، ۴.۵میلیارد مترمکعب آب را دارند که به ازای هر سال یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم آب به کشور اضافه شد و این نمونه بارز اقدام و عمل دولت یازدهم بود.

وزیر نیرو درباره تامین آب شرق مازندران از طریق سد گلورد عنوان کرد: بخش اعظم مشکل آب شرب و کشاورزی شرق مازندران با آبگیری سد گلورد مرتفع می شود.

وی اشاره به آبرسانی روستایی در کشور عنوان کرد: با کمک دولت و مجلس منابع اعتباری خوبی برای آبرسانی روستایی در کشور اختصاص داده شده است. در دولت یازدهم  ۵هزار و ۴۰۰ روستا، آبرسانی روستایی صورت شده است و تنها در سال ۹۴، دو هزار و ۹۵۸ روستا، آبرسانی شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه فعالیت یک سال اخیر دولت در زمینه سد برابر با ۱۰ سال فعالیت در زمینه آبرسانی دولت های قبل است، افزود:در سال جاری ۵ سد در کشور افتتاح، سه سد آبگیری و یک سد آماده افتتاح و یک سد نیز آبگیری می شود و نیز تا پایان سال ۹۶، ده سد دیگر افتتاح و آبگیری خواهد شد.

چیت چیان با بیان اینکه تمام استان های کشور برای دولت یکسان هستند و توجه به استان و منطقه خاصی وجود ندارد، عنوان کرد: مقایسه استان ها قیاس مع الفارق است؛ مازندران بین ۶۰۰تا ۲هزار میلی متر بارندگی سالانه دارد اما برخی استان ها سالانه ۲۰۰میلی متر بارندگی دارند. به طور مثال در سال جاری خوزستان ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشت و اگر در استان خوزستان استحصال آب از طریق سدها نبود تداوم حیات در این استان ها امکان نداشت.

وزیر نیرو درباره شرایط دریاچه ارومیه نیز عنوان کرد: اگر اقدامات دولت یازدهم درباره دریاچه ارومیه صورت نمی گرفت سالانه ۴۰سانتی متر آب دریاچه پایین می آمد، یک قطره آب از آن باقی نمی ماند و با وضعیت فوق اشباع از نمک فاجعه انسانی به بار می آمد. با از بین رفتن دریاچه ارومیه؛ امکان زیست برای ۱۴ میلیون نفر از مردم استان های آذربایجان و غرب کشور از بین می رفت و زندگی عادی انسان ها درمعرض خطر قرار می گرفت.

وی افزود: وضعیت دریاچه ارومیه از سال ۹۳تثبیت شده است و اگر سرمایه گذاری انجام نمی شد فاجعه انسانی به بار می آمد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نیرو همچنین درباره وضعیت استان مازندران در زمینه سدسازی و آبرسانی عنوان کرد: دولت یازدهم برای ۹منطقه استان مازندران برنامه‌ریزی دقیق صورت داده است که از منابع آب سطحی و رودخانه ها برای تمام روستاها و شهرهای مازندران طرح آبرسانی انجام می شود.

چیت چیان تصریح کرد:  با آبگیری سد گلورد؛ به ویژه طرح آبرسانی در شهرهای شرق مازندران با برنامه ریزی دقیق صورت می گیرد، با برنامه ریزی های صورت گرفته شبکه آبیاری و زهکشی و بهره برداری در سال جاری رونق می گیرد.

وی تاکید کرد:  با احداث سدهراز نیز تا ۴سال آینده از لحاظ مدیریت آب و آبرسانی به مناطق کشور در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت اما استان مازندران به  دلیل شرایط طبیعی و آب های زیرزمینی نیاز به اهتمام بیشتر در زمینه فاضلاب دارد.

 انتهای پیام

منبع:ایسنا
خروج از نسخه موبایل