بورسبورس اوراق

نحوه خرید صندوق‌های قابل معامله (ETF) چگونه است؟

شورای عالی بورس بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ و همچنین به استناد اصل ۴۴، در جلسه یازدهم فروردین‌ماه، سازوکار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد و این مصوبه شانزدهم فروردین ماه ۹۹ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تقدیم معاون اول رئیس‌جمهور شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، طبق این قانون قرار است باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های فعال در بورس و فرابورس در قالب صندوق‌های قابل معامله (ETF) واگذار و به عموم مردم تخصیص داده شود. طبق گفته علیرضا صالح، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی، در این میان یک نوع صندوق تحت عنوان صندوق مالی به عرضه سهام گروه بانکی و بیمه‌ای می‌پردازد. در این راستا باقی مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت و تجارت و همچنین باقی‌مانده سهام دولت در سهام بیمه البرز و بیمه اتکایی امین واگذار خواهد شد.


جزئیات و نحوه خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF


۱- نحوه خرید این سهام از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب (بانک‌های ملت، تجارت و صادرات) است.

۲- مدت‌زمان پذیره‌نویسی از ۱۴ الی ۳۱ اردیبهشت‌ماه است و برای این صندوق اولیه، بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین برای عرضه انتخاب شده‌اند.

۳- پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت کنند و استفاده از حساب آنها برای پرداخت وجوه امکان‌پذیر نیست.

۴- پذیره‌نویسی افرادی که کد بورسی دارند از طریق کارگزاری‌ها و یا از طریق بانک‌های نام‌برده (بانک‌های ملت، تجارت و صادرات) امکان‌پذیر است.

۵- آن دسته از افرادی که کد بورسی ندارند با داشتن حساب در بانک‌های مورد نظر می‌توانند از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری که توسط خود بانک‌ها اعلام خواهد شد، اقدام کنند.

*در صورتی که فرد در بانک‌های نام‌برده فاقد حساب باشد، بانک مکلف است حضوری و یا غیرحضوری فرد و اطلاعات پذیره‌نویسی که شامل: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه است را بپذیرد.

۵- این سهام به میزان ۲۰درصد تخفیف داشته و سقف خرید برای هر نفر دو میلیون تومان و امکان فروش آن پس از دوماه است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا