تجارتصنعت، معدن، تجارت

آخرین خبر از بازشدن مرز «شیخ صله»

گرچه قرار بود بود فعالیت مرز شیخ صله از امروز (پنج شنبه) آغاز شود، اما با وجود استقرار کارکنان گمرک ایران و عراق به دلیل عدم اتمام اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی عراق بازگشایی آن احتمالا در هفته آینده انجام خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مرزهای ایران و عراق که در جریان شیوع ویروس کرونا مانند برخی مرزهای دیگر با موانعی برای انجام امور معمول مواجه و بسته شده بود به تدریج در حال بازگشایی است، در همین راستا درروزهای گذشته اعلام شد که مرز شیخ صله از روز پنج‌شنبه باز می‌شود و جابه‌جایی کالا از سر گرفته خواهد شد.  

پیگیری آخرین وضعیت مرزهای عراق و بازارچه مرزی شیخ صله از گمرک ایران از این حکایت دارد که با وجود مجوز بازگشایی از امروز فعلا جابه‌جایی کالا انجام نشده است.  

همچنین بخوانید

آن طور که لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – اعلام کرد کارکنان گمرک ایران و عراق از روز گذشته مستقر شده اند و عراقی ها فعلا در حال تجهیز مسیرهای ضدعفونی هستند که به محض اتمام آن عملا امکان جابه‌جایی کالا وجود دارد، این در حالی است که مجوز صادر شده تاکید بر اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی دارد و با توجه به اهمیت رعایت کامل آن برای سلامت اتباع دو کشور و تاخیری که در فرآیند عملیات وجود داشته به نظر می‌رسد که عملیات جابه‌جایی کالا نیز از ابتدای هفته آینده از سرگرفته شود.  

مرز شیخ صله در شهرستان ثلاث باباخانی واقع شده و تا مرکز استان کرمانشاه حدود ۱۳۶ کیلومتر فاصله دارد. در این مرز روزانه حدود ۲۰۰ کامیون صادراتی کالای خود را منتقل می‌کنند.

در سایر مرزهای ایران و عراق نیز چهار مرز تمرچین پیرانشهر، باشماق مریوان، پرویز خان کرمانشاه و مرز بانه فعال است و مرز شوشمی پاوه نیز از سه شنبه مجوز باز شدن آن صادر شد ولی فعال نیست.  

این در حالی است که دو طرف ایران و عراق در حال پیگیری برای فعال شدن مرز شیخ صله و شوشمی هستند.  

اما مرزهای عربی با عراق فعلا بسته هستند و رایزنی برای بازگشایی آنها بین دو کشور ادامه دارد.  

آنطور که سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد دیروز (چهارشنبه) نیز کنسولگری ایران و  اقلیم کردستان به همراه استاندار کرمانشاه بازدیدی از این مرزها و پرویزخان داشته اند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا