امور زیربناییتعاون و اشتغال

پیمانکارها باید توان پرداخت حقوق کارگری را داشته باشند

اهواز- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: شرکت‌ها باید پیمانکاری را بگیرند که توان پرداخت حقوق و دیون کارگری را داشته باشد و ما تمام قد مطالبات کارگری را پیگیری می کنیم.

همچنین بخوانید

ارسلان غمگین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس قوانین موجود اجازه داریم بر عملکرد پیمانکاران تا حدودی که اختیار داده شده، نظارت کنیم ولی در حال حاضر با انبوهی از شرکت‌ها و دستگاه‌های دچار مشکلات مالی مواجه هستیم.

وی افزود: یکی از وظایف ذاتی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه «بازرسی کار» نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه پیمان‌ها و قراردادهای پیمانکاری است تا بتوانیم کار خود را بهتر انجام دهند.

وی بیان کرد: از مهرماه سال گذشته که مدیریت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان را بر عهده گرفتیم با انبوهی از مشکلات متأثر از سال‌ها انباشتگی به خصوص طی چهار سال اخیر مواجه بودیم که با تلاش شبانه‌روزی و سعه صدر و ایجاد باور بهترین بودن بین همکاران فرهیخته و توانمندمان توانستیم با کار پرفشار جبران کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: در حوزه روابط کار قوانین خوبی را برای نظارت بر فعالیت پیمانکاران داریم و طی ۸ ماه اخیر با انجام بازرسی‌های بسیار در خوزستان مقام اول کشور را در زمینه بازرسی کار کسب کردیم.

غمگین با اشاره به فعالیت‌های گسترده معاونت‌های پشتیبانی، امور اجتماعی و رفاهی، روابط کار، اشتغال و کارآفرینی و تعاون، ادامه داد: معاونت روابط کار با زیر مجموعه‌های مختلف از جمله اداره بیمه بیکاری، بازرسی کار، روابط کار، تشکلات کارگری کارفرمایی و طبقه‌بندی مشاغل و… جز مهم‌ترین معاونت‌ها و حتی در سال‌های دور خودش یک اداره کل بود.

وی با بیان اینکه انجام چهار هزار بازرسی مرتبط با کرونا طی اسفند ۹۸ به مدت ۲ ماه رکورد کشوری زده شد، اضافه کرد: از مهرماه سال قبل نیاز به بازسازی در اجرا، ساختار سازی و حوزه نظارت را در این اداره کل احساس کردیم که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفت و کماکان انجام خواهیم داد که البته باید حمایت مطلق از این اداره کل مهم و مؤثر انجام شود.

ما با یک میلیون نفر کارگر مرتبط هستیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص وقفه در پرداخت حقوق کارگران عنوان کرد: دولت با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که به تبع اکثر پیمان‌ها با وقفه پرداختی مواجه شدند ولی با این حال دلیل نمی‌شود که کارگران بدون حقوق بمانند.

غمگین با اشاره به وجود چندین شرکت با حقوق معوق کارگری در استان خوزستان گفت: هرچند که دولت در حال حاضر به دلیل تحریم و ویروس کرونا با مشکلات مالی مواجه شده و هزینه‌های آن افزایش یافته است ولی شرکت‌ها باید پیمانکاری را بگیرند که توان پرداخت حقوق و دیون کارگری را داشته باشد ما تمام قد پیگیری مطالبات کارگری را انجام خواهیم داد و محال است در این زمینه کوتاهی کنیم، با خود در این خصوص عهد بستیم که کارگران نباید محتاج نان شب باشند و ما در حوزه‌ی وظیفه خود محکم پیگیری خواهیم کرد.

وی به نظارت مستمر و مستقیم بر شرکت‌های پیمانکاری اشاره کرد و گفت: کمیته پیشگیری از بحران را با حضور رؤسای بازرسی کار، بیمه بیکاری، روابط کار، حراست و ارزیابی عملکرد تشکیل دادیم تا شرکت‌ها و کارخانجات بحرانی یا در حال ورود به بحران را شناسایی کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان تصریح کرد: تا جایی که قانون این اجازه را بدهد، نسبت به رفع این بحران‌ها اقدام می‌کنیم؛ برای مثال در حال حاضر شهرداری اروندکنار در زمینه پرداخت حقوق کارگران با مشکل مواجه شده که کمیته پیشگیری در حال پیگیری و هیئتی را نیز برای بررسی رفع این مشکل اعزام می‌کند.

غمگین تأکید کرد: تمام دستگاه‌ها موظف هستند که قراردادهای نفرات، پیمانکاری و طرح‌های طبقاتی و… را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه دهند که این کار به صورت کجدار مریض طی سال‌های قبل انجام می‌شد ولی طی چند ماهه گذشته با جدیت پای‌کار هستیم و دستورالعمل آن را صادر کردیم که با وجود موانع به طور قطع در کوتاه مدت و درازمدت جواب می‌دهد.

وی در خصوص فوت کارگر یکی از شرکت‌های نفتی خوزستان نیز گفت: پیگیری این موضوع به حوزه روابط کار اداره کل برای بررسی فوری و ویژه محول و دستورات لازم در این خصوص صادر شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: کارگر متوفی جمعی مؤسسه نظم آفرینان ایمان است و قرارداد وی ابتدا از تاریخ ۱۱ فروردین‌ماه سال ۹۵ آغاز و در تاریخ ۲۹ اسفند ۹۸ به پایان رسیده است و مجدداً پس از غیبت کارگر متوفی از ابتدای سال ۹۹ تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری در ۱۲ اردیبهشت‌ماه نسبت به‌کارگیری مجددش تا زمان فوتش اقدام کرده است.

غمگین بیان کرد: خودم نیز شخصاً در جلسه‌ای با حضور معاونت و کارشناسان روابط کار، بازرسی کار، اداره حراست و بازرس کار هویزه در اهواز به بررسی و جمع‌بندی موضوع پرداختیم.

وی با اشاره به تشکیل جلسه فوری در شهرستان هویزه با حضور مسئولان، کارفرما و پیمانکار، یادآور شد: مؤسسه حفاظتی و مراقبتی نظم آفرینان پیمانکار شرکت سینوپک چین طرف قرارداد با شرکت مهندسی توسعه نفت است که در زمینه حفاظت از چاه‌های نفتی منطقه نفتی یادآوران حوزه شهرستان هویزه فعالیت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان افزود: این مؤسسه دارای پیمان حفاظتی و مراقبتی با چندین شرکت است که پیمان شرکت سینوپک چین یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با آن است و از تاریخ سوم شهریورماه ۹۳ آغاز و تاکنون ادامه دارد.

غمگین یادآور شد: تعداد کارگران مؤسسه ۴۳۶ نفر است و بر اساس موضوع قرارداد به شغل نگهبانی و حراست از تأسیسات و چاه‌های نفتی مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: امسال به دنبال اختلاف بین برخی از کارگران و مؤسسه نظم آفرینان در خصوص مفاد قرارداد کار ۵۵ نفر از کارگران از امضای قرارداد کار خودداری کردند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اضافه کرد: ۲۹ اردیبهشت مسئولان، کارفرما و پیمانکار جلسه‌ای با حضور نماینده کارگران برگزار و پس از آن اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهر هویزه قرارداد کاری کارگران را اصلاح و کارگران نسبت به امضای قرارداد اقدام کردند.

غمگین بیان کرد: بر اساس اظهارات و مدارک ارائه شده توسط نماینده مؤسسه حقوق و مزایای کارگر متوفی تا پایان اسفند ۹۸ پرداخت و تسویه‌حساب شده ولی حقوق و مزایای او از تاریخ ۱۲ اردیبهشت‌ماه تا زمان فوت پرداخت نشده است؛ همچنین کارگر متوفی قرارداد کار سال ۱۳۹۹ را امضا کرده و جزو کارگران معترض نبود.

وی در پایان اظهار کرد: حقوق و مزایای فروردین‌ماه کارگران در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه پرداخت شده است ولی تا این لحظه حقوق و مزایای اردیبهشت‌ماه به کارگران پرداخت نشده است.

غمگین با اشاره به انتصاب خود از ۶ مهرماه سال گذشته به عنوان سرپرست اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: از همان ابتدا با هرگونه تخلفات اداری احتمالی مخالف بوده و بازرسی‌های مربوط به حوزه کارگری را نسبت به سنوات قبل چند برابر کردم.

وی افزود: آن زمان رتبه این اداره کل در سطح کشور بین ۳۱ استان جایگاه بیست و نهم و حتی در حوزه تعاون نیز منفی ۴۴ درصد بودیم که با فعالیت‌های مختلف آن را تا پایان سال به رشد مثبت ۹۰ درصد ارتقا دادیم و رتبه سوم کشوری را در پایان ۹۸ در ۶ ماه باقی‌مانده از سال با تلاش همکاران به دست آوردیم.

غمگین در واکنش به اینکه شاید در بازرسی‌ها کارگران به خاطر ترس از دست دادن شغل خود حرفی از تخلفات پیمانکار به میان نیاورند، بیان کرد: علاوه بر چک کردن لیست بیمه کارگاه‌ها، همیشه به صورت نامحسوس پرسنل را شناسایی و همچنین با سرگروه کارگران در انجمن‌های کارگری برای احصا مشکلات احتمالی صحبت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای پرداخت حق بیمه همه کارگران پیمانکاری هر دو هفته یک بار با مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان جلسات منظم برگزار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تمامی شرکت‌ها و پیمانکاران فعال در همه حوزه‌ها اعم از نفت، فولاد، نورد، حفاری، فولاد، لوله‌سازی، پالایشگاه‌ها، شهرداری‌ها و دیگر نهادها و شرکت‌ها الزام قانونی دارند که گواهینامه صلاحیت ایمنی از آنها اخذ کنند، بدیهی است در صورت نداشتن اجازه ورود در هیچ مناقصه‌ای را ندارند و چنانچه هر شرکتی چنین مجوزی دهد، برابر قانون به عنوان خاطی به مراجع قانونی معرفی می‌شود.‌

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا