سد قزلداش؛ سی و چهارمین سد دولت تدبیر و امید آبگیری شد

آبگیری سد مخزنی ۱۲ میلیون مترمکعبی قزلداش در شهرستان راز و جرگلان خراسان شمالی با حضور وزیر نیرو آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نیرو در این مراسم با بیان اینکه واقع شدن کشورمان در منطقه ای خشک و نیمه خشک اهمیت موضوع آب را دوچندان کرده است، برنامه ریزی دقیق و جدی در مدیریت تأمین و مصرف آب را ضروری دانست.

حمید چیت چیان از سد قزلداش به عنوان سی و چهارمین سدی یاد کرد که در دولت یازدهم تکمیل شده است و اضافه کرد: طی روزهای آینده سه سد دیگر نیز بهره برداری می شود؛ به نحوی که در دولت یازدهم با احداث سدهای جدید، توان استحصال آب به میزان سالانه یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

استاندار خراسان شمالی هم در این آیین با اشاره به برنامه های در دست اجرا برای تأمین پایدار منابع آب در استان خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم توان ذخیره سدهای این استان ۲۳ میلیون مترمکعب افزایش یافته و اکنون این توان ذخیره سازی به ۱۸۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

محمدرضا صالحی مهم ترین طرح های این حوزه نظیر بهره برداری از سد و شبکه آبرسانی سد غلامان، اجرای سد گلمندره و تکمیل طرح آبرسانی به بجنورد را یادآور شد و تصریح کرد: در چهار سال اخیر، اقدامات درخور توجهی برای کنترل افت آب های زیرزمینی، تعادل بخشی به سفره ها و منابع آب و ساماندهی حریم و بستر رودهای استان انجام شده است.

سیدابراهیم علوی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز هدف از ساخت این سد را تأمین آب آشامیدنی و بهبود کشاورزی و ارتقای وضعیت معیشت مردم اعلام کرد و گفت: مخزن این سد گنجایش ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب آب را دارد.

به گفته وی، این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و توان تنظیم سالانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب را دارد و شبکه آبیاری آن هم ۵۶۰ هکتار از زمین‌های منطقه را زیر پوشش خواهد برد.

برای اجرای طرح سد و شبکه قزلداش تاکنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه شده و تکمیل نهایی آن حدود ۳۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع:ایسنا
خروج از نسخه موبایل