انرژی

وعده‌ای که وفا شد

پویش الف – ب – ایران باید تا پایان سال ۱۳۹۸ به وعده داده شده برای افتتاح ۲۲۷ طرح بزرگ صنعت آب و برق با ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان وفا کرد؛ موانعی از جمله تنگناهای مالی، تحریم‌ها و در آخر بیماری همه‌گیر کرونا هر کدام می‌توانستند مانع تحقق این وعده باشند اما با همکاری ارکان دولت و صنعت آب و برق در بخش خصوصی شاهدیم که این پویش متوقف نشده و به ایستگاه آخر رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، ۲۲۷ پروژه بزرگ آب و برق و فاضلاب  با سرمایه گذاری ۳۳ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در ۳۱ استان کشور افتتاح شد که در بخش منابع آب ۱۳ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۹۰ میلیارد تومان در بخش آبفا ۷۰ پروژه با سرمایه ۳۲۶۴ میلیارد تومان و در بخش برق و انرژی ۱۴۴ پروژه با سرمایه ۲۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان افتتاح شد. مجموع تعداد پروژه‌ها ۲۲۷ پروژه با سرمایه ۳۳ هزار و۴۵۳ میلیارد تومان بوده که از این رقم ۱۳ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان آن سرمایه گذاری دولتی و یا منابع داخلی و ۱۹ هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

پویش هر هفته الف – ب – ایران رسما از  نیمه دوم سال گذشته آغاز شد اما افتتاح طرح‌ها در تابستان داغ و درست مدتی قریب به یک ماه بعد از فروکش کردن سیلاب‌هایی که در فروردین چندین استان کشور را دربرگرفت و بخش زیادی از توان وزارت نیرو را به خود معطوف ساخت از تیرماه سال گذشته آغاز شده بود.

همچنین بخوانید

هفته اول

تهران پایتخت و نقطه آغاز حرکت‌های مهم در جامعه ایرانی و بازتابی از کل کشور و آیینه‌ای است که تحولات را به همه کشور بازتاب می‌دهد. پویش الف – ب – ایران نیز رسما از ۱۶ مهر ماه درتهران آغاز شد. البته می‌دانستیم که قطار پویش قطعات دیگری نیز به ایستگاه تهران باز می‌گردد. طرح‌هایی که هفته اول  در تهران افتتاح شده است، شامل سه طرح به ارزش ۷۳.۴ میلیارد تومان بود اما استان تهران بزرگتر و مهمتر از آن است که فقط این مقدار طرح در این استان داشته باشد. هفته اول در حالی که ۱۷۴ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب با اعتباری افزون بر ۳۵ هزار میلیارد تومان در استان تهران برای توسعه زیرساخت‌های نعت آب و برق در دست ساخت داشت، آغاز شد.

هفته دوم

طبق اعلام وزارت نیرو، در ۲۱ مهر ماه هفته دوم، پویش آغاز شد و هفت طرح افتتاح شده در استان ایلام برای آب‌رسانی به ۹۱ روستا باجمعیت ۳۳ هزار و ۱۲۵ نفر بالغ بر ۳۰ یلیارد تومان ارزش سرمایه گذاری داشت. استان ایلام میزبان ۵۸ پروژه دیگر با اعتبار بیش از ۴۸۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیر ساخت‌های آب و برق است که همگی درحال اجرا هستند. هفته دوم پویش درحالی در ایلام پایان یافت که چشم به آینده داشتیم تا قطار پویش بار دیگر به این استان بازگردد.

هفته سوم

هفته سوم الف_ ب_ ایران دراستان قم در تاریخ ۳۰ مهرماه برگزار شد ،جمع اعتبار سه طرح افتتاح شده در استان قم نزدیک به ۱۶۰ میلیارد تومان می‌شد و عملیات اجرایی یک طرح به ارزش ۶۷ میلیارد تومان دراین هفته در قم آغاز شد. طرح‌های دیگری در بخش‌های آب و فاضلاب و برق در استان قم به جز موارد ذکر شده درحال ساخت و اجرا هستند که ۱۷ طرح با اعتباری افزون و ۳۴۳ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

هفته چهارم

هفته چهارم پویش هر هفته الف – به- ایران در ۱۴ آبان ماه در آذربایجان غربی صورت گرفت، چهار طرح به ارزش حدود ۴۹۹ میلیارد تومان در سردشت استان آذربایجان غربی افتتاح شد، نیروگاه برقآبی سردشت با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان، تصفیه خانه آب مهاباد با جمعیت تحت پوشش ۲۴۶ هزار نفر، تصفیه خانه فاضلاب گلمان با جمعیت تحت پوشش ۴۵ هزار نفر و تصفیه خانه آب پلدشت با جمعیت تحت پوشش ۱۲ هزار نفر از جمله طرح های افتتاح شده در استان آذربایجان غربی بوده است. استان آذربایجان غربی به جز این طرح‌ها میزبان ۱۴۱ طرح دیگر نیز هست که با اعتباری افزون بر ۱۶ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخته ای آب و برق در حال اجرا است.

در این میان وزارت نیرو موفق شد قبض‌های برق کاغذی را حذف کند وکلیه اطلاع رسانی درباره‌ی قبوض برق از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد که همین امر باعث صرفه جویی در هزینه ها شده است. وزارت نیرو از محل صرفه‌جویی، بسته‌های از لوازم التحریر تهیه و بین دانش آموزان کشور توزیع می‌کند.تعدادی از این بسته‌های هدیه نیز به دانش آموزان در سردشت اهدا شد.

هفته پنجم

هفقته پنجم پویش الف – ب- ایران در استان یزد  برگزار شد . جمع اعتبار ۹ طرح افتتاح شده در این استان‌ها ۱۹ هزار و ۱۷۸ میلیارد تومان و۷ طرح کلنگ زنی شده ۲۲۲۲ میلیارد تومان است. طرح‌های توسعه‌ زیر ساخت آب وبرق در هر دو استان علاوه بر طرح‌های افتتاح شده و کلنگ زنی شده شامل ۱۳۶ طرح  در استان یزد با اعتبار ۲۱۷۸ میلیارد تومان و ۵۴ طرح به ارزش ۱۸هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان در استان کرمان در حال ساخت هستند.

کرمان سرزمینی که از سردسیر تا گرمسیر را در خود جای داده است، در ایستگاه پنجم پویش الف – ب – ایران جلوه‌های زیادی برای شادمانی و امیدواری داشت. واحد دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمان که با ارزش ۲۰ میلیارد تومان ساخته شده و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر را تحت پوشش داده است. نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، نیروگاه خورشیدی چهار مگاواتی قلعه گنج، بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان و پسته ای متعدد برق از مواردی بود که  در استان کرمان افتتاح شد ارزش این طرح‌ها به یبش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. عملیات اجرایی ۶ طرح دیگر در زمینه تکمیل سیستم فاضلاب کرمان و توسعه پست‌های برق در این استان نیز به  ارزش ۱۸۶۷ میلیاردتومان آغاز شده است.

هفته ششم

هفته ششم پویش در استان سمنان با افتتاح دو طرح با ارزش سرمایه‌ گذاری بالغ بر ۸۹ میلیارد تومان و یک پروژه کلنگ‌زنی شده با ارزش بیش از ۹ میلیارد تومان برگزار شد، استان سمنان نیز مانند بقیه استان‌ها در مجموع دارای ۱۱۱ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب نیز هست که با اعتباری افزون بر ۱۵۹۸ میلیارد تومان در زمینه‌ی توسعه زیرساخت‌های آب و برق در حال اجرا هستند.

اجرای طرح‌های توسعه و بهبود زیرساخت برق برای استان سمنان بهبود وضعیت ولتاژ، تامین برق برای مشترکان جدید صنعتی، افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه و در نهایت کاهش تلفات شبکه را میسر می‌کند. همچنین آغاز عملیات اجرایی برای تامین آب شرب سالم ۳۶۰۰ نفر و افتتاح پروژه‌های آبرسانی به ۲۰ روستا با جمعیت حدود ۴۰۰۰ نفر از مهم‌ترین طرح‌های پویش در استان‌ سمنان است.

هفته هفتم

هفته هفتم پویش شامل افتتاح یک تصفیه‌خانه به عنوان بخشی از آبرسانی به داراب و زرین دشت در استان فارس با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز شد. همچنین کلنگ‌زنی طرح خط انتقال آب به شهر زرین دست نیز با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان در هفته هفتم انجام شد. استان آذربایجان شرقی نیز به مانند استان‌هایی که شاهد افتتاح طرح‌هایی در قالب پویش بودند در مجموع میزبان اجرای ۱۱۴ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب نیز است که با اعتباری افزون بر ۵۰۷۳ میلیارد تومان در دست اجرا هستند.

دستاورد ویژه هفته هفتم راه‌اندازی نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی در منطقه محروم روستای آقکند موجب تامین برق حدود ۱۰۴ هزار خانوار و تامین بار کامل منطقه کاغذکنان و برخی از بار پایه میانه شده است. این نیروگاه همچنین سالانه سبب صرفه‌جویی ۴۹ میلیون مترمکعب کاغذ طبیعی، ۳۸ هزار مترمکعب آب و کاهش انتشار حدود ۱۲۰ هزار تن آلاینده زیست محیطی می‌شود.

هفته هشتم

هفته هشتم پویش در استان کرمانشاه برگزار شد که چهار طرح با ارزش سرمایه‌ گذاری بیش از ۱۳۵۸ میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی دو طرح به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان آغاز شد. حجم بسیار زیاد طرح‌های آب، برق و فاضلاب در استان کرمانشاه در حال ساخت است، ۱۹۱ طرح با اعتباری افزون بر ۱۸ هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان در زمینه‌ی توسعه زیرساخت‌های آب و برق این استان در جریان است که به شرط بهره‌گیری مناسب و بهره‌ور از آب و برق می‌توان به اتکای آنها نرخ بیکاری در استان را کاهش داد.

دستاورد ویژه این هفته آبرسانی به ۵۵ روستا با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر و کلنگ‌زنی افتتاح دو تصفیه‌خانه فاضلاب با اعتباری بالغ بر ۱۰۷ میلیارد تومان بوده است که هدف اصلی آن افزایش زیرساخت‌های صنعت آب و برق بوده است.

هفته نهم

هفته نهم پویش در استان کردستان شاهد افتتاح ۵۷۲.۸ میلیارد تومان پروژه‌های مختلف بود، علاوه بر این وزارت نیرو ۳۴ پروژه در بخش‌های مختلف آب، برق و فاضلاب در سطح استان کردستان در دست اجرا دارد که هزینه‌های آن بالغ بر ۹۱۰۳ میلیارد تومان است. استان کردستان نیز به غیر از طرح‌های افتتاح شده میزبان ۳۴ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب است که با اعتباری افزون بر ۹۱۰۳ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌ها در حال اجرا است.

هفته دهم

هفته دهم پویش الف – ب – ایران در سه استان بوشهر، خراسان رضوی و گیلان برگزار شد. در این هفته شاهد بهره‌برداری یا کلنگ‌زنی ۹۵۵ میلیارد تومان پروژه‌ صنعت آب و برق در استان خراسان رضوی بودیم. در این استان عملیات اجرایی پست برق ۴۰۰ کیلوولتی امام رضا (ع) برای تامین برق پایدار و مطمئن در مرکز مشهد مقدس آغاز شد.

هفته دهم پویش در استان گیلان در تاریخ پنجم دی‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد. افتتاح ۱۰ طرح برق با اعتبار قریب به ۱۲۰ میلیارد تومان و افتتاح یک سد لاستیکی برای استفاده بهینه از رواناب‌ها و کمک به توسعه و بهبود کشاورزی منطقه و آبرسانی به ۱۵ روستا جمعا با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان از جمله برنامه‌های این سفر در هفته دهم پویش الف – ب – ایران بود. در مجموع ۴۶۱ میلیارد تومان طرح در سفر به استان گیلان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

سدهای لاستیکی کوچک و کم‌هزینه، یکی از امکان‌های مناسب برای مدیریت و تنظیم منابع آب در استان گیلان و در عین حال اجتناب کردن از خسارات ناشی از سدهای مخزنی بزرگ است. استان گیلان با ۱۰۲۰ میلی‌متر بارش به سالیانه ۲.۹ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد، این در حالی است که منابع آب شیرین استان ۵.۵ میلیارد مترمکعب است.

سدهای لاستیکی این امکان را فراهم می‌کنند که بدون تخریب جنگل، زیرآب رفتن روستاها و خسارات متداول ناشی از سدسازی، ذخیره آب صورت گیرد و قدرت تنظیم آب افزایش یابد و ضمن حفظ محیط زیست، مناقشات آبی نیز کاهش یابد.

هفته دهم پویش همچنین شاهد افتتاح سد قیزقلعه دشتی در تاریخ دو دی‌ماه ۱۳۹۸ بود. طرح ساختمان سد و شبکه آبیاری زهکشی زنگلانلو (ابیورد) در استان خراسان رضوی در محدوده شرقی و جنوب شرقی شهرستان درگز با با حجم کل ۴۳ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی ۳۱ میلیون مترمکعب که ساخت آن در سال ۱۳۸۵ آغاز شده بود، تکمیل و افتتاح شد. هدف از احداث این سد و تاسیسات، تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی است. تامین آب شرب شهرهای درگز، لطف آباد، نوخندان و مجتمع‌های روستایی محدوده و پایین دستی با جمعیتی بالغ بر ۱۵۳۰۰ خانوار (قریب ۷۰ هزار نفر) از همین سد است.

«طرح جایگزینی پساب با آب کشاورزی» که در آن بناست با افزایش کیفیت پساب فاضلاب، زمینه استفاده بهزینه از این ظرفیت ایجاد شود و با حفظ جاده‌های مهم آب ارزشمندی که به مصرف کشاورزی می‌رسید، آبرسانی پایدار در این استان توسعه یابد با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان محقق شد.

هفته یازدهم

هفته یازدهم پویش الف – ب – ایران شاهد افتتتاح طرح‌هایی از گرمسیر کرمان تا سردسیر اردبیل در روزهای نهم و یازدهم دی‌ماه بود. مراسم افتتاح در استان اردبیل برگزار شد. کرمان در هفته یازدهم پویش نیز میزبان پویش الف – ب – ایران بود و افتتاح و شروع عملیات اجرایی ۱۴ طرح بزرگ آب و برق با اعتبار ۴۱۹۴ میلیارد تومان در آن صورت گرفت.

دستاورد ویژه این هفته نیروگاه خورشیدی ماهان با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان بود که از چند جهت برای آینده کشور اهمیت دارد. اول، تولید برق تجدیدپذیر پاک، برای کاهش مصرف آب جهت تولید بخار در نیروگاه‌های حرارتی و کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت برای تولید برق اهمیت دارد. ایران – بالاخص در بخش شرق، جنوب شرقی و کویری کشور – همچنین مستعد توسعه نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر برای مصارف داخلی و صادراتی و تسهیل ترانزیت انرژی است. نیروگاه ماهان هر چند گام ابتدایی باشد، گامی در مسیری طولانی، ثمربخش و امیدوارکننده است.

هفته یازدهم پویش در استان اردبیل بیشتر رنگ و بوی توسعه زیرساخت‌های آب داشت، اما از توسعه زیرساخت‌های برقی خالی نبود. اتصال رینگ ۶۳ کیلوولت شهر اردبیل به پست ۳۳۰ آرتا و خطوط ارتباطی و پست ۲۳۰ کیلوولت خلخال، برق‌رسانی به ۱۷ روستای زیر ۱۰ خانوار و اصلاح و ساماندهی روشنایی معابر، برجک‌ها و پاسگاه‌های مرزی اردبیل با اعتبار ۵۱ میلیارد تومان طرح‌های برقی افتتاح شده در این استان بود. استان اردبیل نیز به مانند همه دیگر استان‌هایی که میزبان پویش بوده‌اند، دارای ۴۱ طرح در حال ساخت دیگر است که با اعتبار ۸۳۳۶ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق اجرا می‌شوند.

هفته دوازدهم

هفته دوازدهم پویش در استان سیستان و بلوچستان در ۲۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ انجام شد. جمع اعتبار پنج طرح افتتاح شده برای آبرسانی به ۲۱۶ روستا با جمعیت ۶۰ هزار ۲۰۳ نفر بیش از ۱۸۵ میلیارد تومان و جمع ۱۱ طرح شروع عملیات اجرایی برای آبرسانی به ۱۲۶ روستا با جمعیت ۳۶ هزار و ۵۱۸ نفر بالغ بر ۱۴۳ میلیارد تومان است. استان سیستان و بلوچستان به جز طرح‌های ذکر شده، میزبان ۶۰ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب با اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان در زمینه‌ی توسعه زیرساخت‌های آب و برق نیز است.

هفته سیزدهم

هفته سیزدهم پویش در استان همدان د تاریخ یکم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد. ویژگی متمایز هفته سیزدهم آن بود که ۴۲۳۷ طرح توسعه‌ای شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور که ارزش سرمایه‌ گذاری بالغ بر ۱۹۱۳ میلیارد تومان داشت، همگی با ارتباطات راه دور افتتاح شدند. افتتاح نیروگاه ۷ مگاواتی خورشیدی در کبودرآهنگ موجب می‌شود تا ۱۴ هزار مگاوات ساعت انرژی الکتریکی در یک سال به شیوه‌ی تجدیدپذیر تولید شده و به واسطه آن در حدود ۹۶۰۰ تن گاز آلاینده دی‌اکسید کربن در طول یکسال کمتر تولید شود.

همچنین صرفه‌جویی ۳.۹۵ میلیون مترمکعبی سوخت‌های فسیلی و صرفه‌جویی حدود ۳۰۰۰ مترمکعبی مصرف سالانه آب از دیگر مزایای این طرح است. راه‌اندازی نیروگاه مقیاس کوچک نیز سبب شد کاهش تلفات شبکه به همراه ایجاد اشتغال ۳۰ نفر در زمان نصب و ۱۴ نفر در زمان بهره‌برداری فراهم شود. استان همدان همچنین میزبان ۱۰۴ طرح دیگر با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق نیز است.

دستاورد ویژه این هفته افتتاح همزمان ۴۲۹۷ طرح توسعه‌ای شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور علاوه بر توسعه ظرفیت‌های اتوماسیون و هوشمند سازی، منجر به افزوده شدن ۷۲۱ هزار مشترک جدید خانگی، صنعتی و کشاورزی در شبکه برق کشور شد. افتتاح این طرح‌ها سبب افزایش پایداری بیشتر شبکه‌های برق و رفع سریع خرابی‌های شبکه در عرصه ملی نیز می‌شود.

هفته چهاردهم

هفته چهاردهم پویش الف – ب – ایران  در تاریخ هشتم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ به افتتاح ۲۷ طرح در استان تهران با اعتبار بیش از ۱۰۷۸ میلیارد تومان اختصاص داشت، طرح‌هایی که در نزدیکی پایتخت اجرا شده‌اند. طعم آب جنوب و شمال با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در گذشته تا حدودی فرق می‌کرد. هفته چهاردهم پویش اما شاهد دستاورد بزرگی بود. آب آشامیدنی دو میلیون نفر هموطن، در جنوب و جنوب شرقی استان تهران، جایی بین حاشیه و متن، جایی که شمال نیست، طعم و رنگ عدالت گرفت و آن اندک تفاوت آب جنوب و شمال هم دیگر وجود ندارد. آب یکسان با بقیه مناطق تهران که از منابع سطحی (سدها) استفاده می‌کنند در رگ‌های خانه‌های پاکدشت، ورامین، پیشوا، قرچک، باقرآباد، خیرآباد، قیام دشت و مناطق ۱۵ تا ۲۱ شهر تهران جاری است.

تامین آب شرق دو میلیون نفر از هموطنان تهرانی با افتتاح واحد دوم تصفیه‌خانه هفتم و دسترسی ۷۲ روستا با جمعیت حدود ۱۴۵ هزار نفر به آب سالم و پایدار سبب می‌شود تا یکپارچگی کیفیت آب مصرفی در تهران و شهرهای اطراف گامی مهم به سمت تحقق عدالت اجتماعی را رقم زند. هم چنین افزایش ظرفیت تامین آب تهران و شهرهای جنوب شرقی آن در قالب تکمیل رینگ جنوبی بزرگ سبب می‌شود تا زیرساخت‌های آب شهری ایمن و تاب‌آور شده و رضایت مردم منطقه را در بر داشته باشد.

افتتاح پروژه‌ها در هفته چهاردهم پویش الف – ب – ایران فقط مختص به بخش آب نبود و در بخش برق نیز مجموعه‌ای از طرح‌ها افتتاح شدند. بهره‌برداری از ۲۰ طرح تامین شبکه برق استان تهران با ارزش سرمایه‌ گذاری ۲۷۵ میلیارد تومان آغاز شد. همچنین دو طرح توسعه نیروگاه‌های خورشیدی ۱۰ و ۲.۷ مگاواتی در شهر ری و پروژه ۸.۴ مگاواتی برق خورشیدی دماوند نیز با سرمایه‌ گذاری ۱۲۷ میلیارد تومان افتتاح شدند که مجموعا ۲۱ مگاوات به ظرفیت نصب شده برق خورشیدی کشور افزودند. افزایش ظرفیت عملی نیروگاه‌های برق استان نیز با هزینه ۷۲ میلیارد تومان صورت گرفته و در خدمت پایدارسازی تامین برق در استان قرار گرفته است.

 اهمیت تحت پوشش آب شرب و بهداشتی قرار گرفتن دو میلیون نفر، وقتی بیشتر آشکار می‌شود که به سهم این جمعیت از ۱۳.۳ میلیون نفر جمعیت استان تهران (بنا به سرشماری سال ۱۳۹۵) توجه شود. اگر افزایش سالانه ۲۵۰ هزار نفری جمعیت استان تهران لحاظ شود. این تعداد معادل ۱۴.۲ درصد جمعیت استان تهران در حال حاضر است. اهمیت آب شرب و بهداشت در استان تهران به جهت دیگری نیز هست. ترکیب مصرف آب در کل کشور به گونه‌ای است که هشت درصد آب تولیدی صرف شرب و بهداشت می‌شود، اما این میزان در تهران ۴۰ درصد و پنج برابر سهم نسبی آب شرب و بهداشت در مصارف آبی کل کشور است و همین امر ویژگی دستاورد حاصل شده را در زمینه‌ی توسعه تصفیه‌خانه‌ها و تاسیسات تامین، انتقال و توزیع آب در پایتخت نشان می‌دهد.

هفته پانزدهم

مجموعه طرح‌هایی که در ۷۸ ماه دوران دولت تدبیر و امید در بخش‌های آب، برق و فاضلاب در استان خوزستان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده‌اند، بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌ گذاری در برداشته است و این یعنی که در هر ماه، فقط در این بخش‌ها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری شده است. این میزان سرمایه‌ گذاری به ویژه در یکی از سخت‌ترین شرایط مالی کشور ناشی از تحریم‌های آمریکا، نشانی از امیدواری و تلاش برای آبادانی وقفه‌ناپذیر ایران دارد. گویی در سرزمین الف – ب – مقاومت، توسعه زیرساخت‌ها نیز الهام‌ گرفته از تاریخ دفاع مقدس، در سخت‌ترین شرایط موفقیت‌آمیز پیش می‌رود.

هفته پانزدهم پویش در استان خوزستان (۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۸)  برگزار شد. خوزستان در این پویش شاهد افتتاح ۱۰ طرح و آغاز عملیات اجرایی طرح (آبرسانی به هشت روستا با جمعیت تحت پویش ۲۵۰۰ نفر) بود که جمع اعتبارات آنها ۲۵۰۷ میلیارد تومان می‌شد. استان خوزستان همچنین میزبان ۲۹۹ طرح دیگر با اعتباری افزون بر ۵۰ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق است.

آبرسانی به شهر شادگان با سرمایه‌ گذاری ۱۵۰ میلیارد تومان که در سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود، ۱۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و تامین آب شرب تا افق ۱۴۲۵ را میسر می‌کند. آبرسانی به شهر رفیع با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان و پوشش ۴۶۰۰ نفر و آبرسانی به ۲۲ روستا با جمعیت ۳۲۰۰ نفر نیز از دیگر طرح‌های آبرسانی افتتاح شده در این هفته از پویش الف – ب – ایران بود.

افتتاح سد تنظیمی آریوبرزن در بهبهان با اعتبار ۱۷۵ میلیارد تومان که آب خروجی از نیروگاه مارون را برای مصارف کشاورزی تنظیم می‌کند و بازیابی و توسعه تصفیه‌خانه آب بهبهان که ظرفیت تصفیه ۵۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز را داراست و جمعیت ۱۳۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد نیز اهمیت ویژه دارند.

هفته شانزدهم

سرزمینی همچون نگین در فاصله گنبد گیتی، این دیو سپید پای در بند، این دماوند تا بزرگ‌ترین دریاچه جهان، دریای خزر بر تارک ایران جلوه‌گری می‌کند. مازندران این نگین سبز، به علت موقعیت جغرافیایی و وجود دریا، جلگه، جنگل و کوه، بهشتی است که فرصت‌های توسعه آنت را آکنده‌اند. همسایگی با چهار کشور ساحلی روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان، ظرفیت بالایی برای تبادل انرژی در این استان ایجاد می‌کند. وجود پنج سد بزرگ و چهار نیروگاه مهم و تامین کننده انرژی و رودخانه‌ها که بیشتر دائمی هستند، نشان از ظرفیت بالای منابع آبی در این استان دارد که با مدیریت صحیح امکان بهره‌برداری و تامین آب و برق پایدار و سالم را فراهم می‌سازد.

هفته شانزدهم در استان مازندران در تاریخ ۲۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برگزار شد. این هفته شاهد افتتاح ۹ طرح و شروع عملیات اجرایی طرح با مجموع اعتبار ۴۴۷۷ میلیارد تومان بود. استان مازندران همچنین میزبان ۱۷۶ طرح دیگر آب، برق و فاضلاب است که با اعتباری افزون بر ۲۰ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان در زمینه‌ی توسعه زیرساخت‌های آب و برق در حال اجرا هستند.

طرح‌های پویش برای استان مازندران در بخش برق شامل افتتاح نیروگاه‌های مقیاس کوچک و توسعه پست‌های برق به منظور افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه، تامین برق مستمر و مطمئن، کاهش هزینه‌های تعمیرات خطوط و برق‌دار نمودن ۱۲ خانوار روستایی بود. همچنین عملیات اجرایی نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی محمودآباد با اعتباری بالغ بر ۵۴۰۰ میلیارد تومان قصد دارد تا بخشی از تقاضای برق شمال کشور را فراهم ساخته و زمینه‌های اشتغال در منطقه را به وجود آورد.

هفته هفدهم

هرمزگان همچون نگینی بر تارک خلیج فارس نشسته است. تامین آب و برق در نقطه‌ای راهبردی برای جهان و زمینه‌سازی توسعه در استانی که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بندر کشور را در خود جا داده افتخارآفرین است. پویش الف – ب – ایران در استان هرمزگان در تاریخ ۲۶ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با افتتاح چهار طرح با اعتبار بیش از ۲۶۳ میلیارد تومان در هفته هفدهم  ادامه یافت. استان هرمزگان به غیر از طرح‌های افتتاح شده میزبان ۵۹ طرح دیگر است که با اعتباری افزون بر ۴۰۸۴ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق در دست اجرا هستند.

مناطقی در شمال بندرعباس تا پیش از افتتاح طرح آبرسانی مشکلاتی در زمینه‌ی تامین آب سالم و پایدار داشتند. این طرح انتقال که در برگیرنده شهر تازیان و ۴۴ روستای شمال شهر بندرعباس است، جمعیتی افزون بر ۱۰۲ هزار نفر را تحت پوشش آب سالم و پایدار قرار می‌دهد. سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر بندرعباس را حدود ۵۲۷ هزار نفر نشان می‌دهد و این طرح آبرسانی دسترسی به آب سالم و پایدار برای حدود ۲۰ درصد جمعیت بندرعباس را فراهم می‌کند.

هفته هجدهم

خراسان شمالی اگرچه در بین استان‌های مرکزی، شرقی و شمال شرقی ایران با مساحت حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربعی و جمعیت حدود ۹۰۰ هزار نفری، استان بزرگی از نظر جمعیت و مساحت به حساب نمی اید، اما میزبان تنوع خیره‌کننده قومیت‌های کرد، کرمانج، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و گروه‌های زبانی و شیعیان و اهلت سنت است که هم‌زیستی تنوع را به زیبایی تصویر می‌کنند. خراسان شمالی نمودی از ظرفیت‌های فرهنگی وغنای تنوع سرزمین ایران است. خدمت به ایرانیان فارغ از هر نوع تفاوتی، آرمان صنعت آب و برق است.

خراسان شمالی با همه زیبایی تنوع‌هایش میزبان هفته هجدهم پویش الف – ب – ایران بود که مراسم آن در تاریخ ۴ اسفندماه ۱۳۹۸ برگزار و چهار طرح با مجموع اعتبار ۲۱۶ میلیارد تومانافتتاح شد. استان خراسان شمالی غیر از طرح‌های افتتاح شده دارای ۴۲ طرح دیگر است که با اعتباری افزون بر ۱۷۵۴ میلیارد تومان در زمینه توسعه زیرساخت‌های آب و برق در حال اجراست.

سازگاری با کم‌آبی و صیانت از محیط زیست در هر طرحی می‌تواند دستاورد ویژه باشد. تصفیه‌خانه فاضلاب آشخانه از هر دو ویژگی برخوردار است. بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی و نفوذناپذیری نامطلوب خاک در برخی از نواحی شهر آشخانه مشکلاتی برای دفع سنتی فاضلاب ایجاد کرده بود. این طرح ۱۳۵۰۰ نفر از جمعیت ۲۷ هزار نفری شهر آشخانه (۲۷۳۰ خانوار) را تحت پوشش قرار می‌دهد و روزانه ۵۸۰۰ مترمکعب فاضلاب را تصفیه می‌کند.

این طرح باعث جلوگیری از ورود ۲.۱ میلیون مترمکعب فاضلاب خام به محیط زیست و پیشگیری از نفوذ و ورود انواع آلاینده‌های نیترات، دترجنت‌ها، عوامل میکروبی و بیماری‌زا به منابع آب و خاک خواهد شد و با کاهش نیترات موجود در آب از ۴۴ به ۱۴.۱ میلی‌گرم بر لیتر، شاخص کیفی سلامت آب را ارتقاء می‌دهد. برآورد می‌شود مبلغ ۲۵ میلیارد ریال از محل فروش حدود ۲.۱ میلیون مترمکعب پساب و ۲.۷ میلیارد ریال از محل فروش ۱۸۲۵ تن کود در سال، درآمد طرح باشد.

هفته نوزدهم

کرونا هم نتوانست قطار پویش را متوقف کند، برنامه های هفته نوزدهم پویش در تاریخ ۱۳ اسفند ماه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت ارتباط ویدئو کنفرانس با ۶ استان آذربایجان غربی، اصفهان، زنجان، کرمان، قزوین و لرستان برگزار شد. هفته نوزدهم پویش به این دلیل که افتتاح طرح‌های متعدد در استان‌های مختلف را شامل می‌شد، دستاوردهای ویژه متعددی نیز داشت. بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان با مجموع سرمایه‌ گذاری ۹۵۱.۵ میلیارد تومان که خود شامل ۱۶ طرح می‌شد، اهمیت بسزایی در حفظ محیط زیست و صیانت از منابع آب دارد. آبرسانی به ۸۰ روستای استان لرستان با جمعیت تحت پوشش ۳۰ هزار نفر نیز طرح دیگری در حوزه آب بود که در هفته نوزدهم افتتاح شد. بخش برق نیز در هفته نوزدهم شاهد افتتاح واحد ۱ بخش گاز سیکل ترکیبی نیروگاه خرم‌آباد با ظرفیت ۱۶۲ مگاوات بود. پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه خرم‌اباد نیز در همین هفته افتتاح شد.

هفته بیستم

روز ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ آخر هفته از پویش الف – ب – ایران به دلیل محدودیت‌های بهداشتی ناشی از همه گیری کرونا مانند هفته ۱۹ با ارتباط از راه دور برگزار شد. کرونا باز هم نتوانست مانع  رسیدن به ایستگاه آخر شود. نوروز ۱۳۹۹ اگرچه تحت تاثیر بیماری کرونا از راه رسید اما وزارت نیرو و صنعت آب و برق به وعده‌ی خود به مردم عمل کرد.

بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات با اعتبار ۱۷۹۳ میلیارد تومان وارد مدار شد. بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند به ظرفیت ۱۶۰ مگاات نیز با هزینه ۲۲۵۸ میلیارد تومان دست آورد مهم و بزرگ دیگری در هفته بیستم بود، اضافه شدن نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی لارستان در استان فارس نیز گام دیگری در جهت بهره برداری از مزیت های طبیعی و محیط زیستی کشور رای تولید انرژی خورشیدی بود. در طول شش ماه اجرای پویش هر هفته الف –ب – ایران و افتتاح هفتگی طرح‌های آب و برق و فاضلاب عملیات اجرایی ۴۰ طرح دیگر نیز در استان‌های مختلف کشور آغاز شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا