اقتصاد کلان

موافقت رئیس جمهور با پیشنهادات گمرک برای ترخیص سریع کالاها+ جزئیات

بعد از آنکه گمرک ایران طی گزارشی وضعیت رسوب و موانع ترخیص کالا را به همراه پیشنهاداتی به رئیس جمهور اعلام کرد، وی نیز با کلیت موضوع موافقت کرده و آن طور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید، با اجرایی شدن این پیشنهادات ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی از گمرک سرعت می‌گیرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، ایستایی و رسوب کالا در اماکن گمرکی و بنادر و عدم ترخیص سریع آن طی چند سال اخیر مورد توجه بوده و البته حواشی و بحث های بسیاری را با خود به همراه داشته است، حتی در دو سال گذشته بعد از بازدیدها و بررسی‌هایی که از بنادر صورت گرفت طی توافقات انجام شده دستورالعمل‌هایی هم در راستای ترخیص کالاها صادر و در دستور کار قرار گرفت، اما پایان دهنده به مشکلات مربوط به ترخیص کالا نبوده و باز هم طی مدت گذشته براساس آنچه که مسئولان در گمرک و بنادر ایران اعلام کردند همچنان حجم رسوب کالا در این بخش‌ها بالا بوده و مشکلات خاص خود را به همره داشته است.

چندی پیش بود که گمرک ایران طی گزارشی آخرین وضعیت موجودی و  ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرکات را به  همراه پیشنهادها و راهکارهایی به مراجع ذیربط از جمله ریاست جمهوری اعلام کرد.

همچنین بخوانید

 اما تازه ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران از این خبر می دهد که پیشنهادات گمرک از سوی رئیس جمهور جهت تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و تولیدی مورد پذیرش قرار گرفته است.

وضعیت کالا در گمرک و بنادر

طبق توضیح ارونقی به ایسنا، در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور بیش از ۳.۵ میلیون تن است. حدود ۳.۳ میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری نیز در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد که حدود ۸۰درصد از این کالاها تولیدی، سرمایه ای و یا مربوط به پروژه های مختلف است. موجودی کانتینرهای پُر وارداتی نیز بیش از ۳۰ هزار دستگاه برآورد می شود.

وی همچنین با اشاره به دلایل ایستایی، دپو و رسوب کالاها در بنادر و گمرکات کشور که پس از احصاء و به همراه راهکارها و پیشنهادهای لازم به مراجع ذیربط و ذیصلاح اعلام شده است گفت که این دلایل در چهار مقطع، قبل از اظهار کالا به گمرک، بعد از اظهار کالا به گمرک و درحین انجام تشریفات گمرکی، بعد از صدور پروانه و قبل از خروج کالا از گمرک و بعد از ترخیص کالا بررسی و برای هر مقطع پیشنهادهای لازم داده شد.

معاون امور گمرکی گمرک ایران یادآور شده که این پیشنهادات به استحضار رئیس جمهور نیز رسید و ایشان با اجرایی شدن پیشنهادهای ارائه شده موافقت کرده و دستور لازم در این خصوص صادر شده است که جزئیات آن طی روزهای آینده اعلام خواهد شد، بنابراین با تعامل بوجود آمده با سازمان ها و دستگاههای ذیربط از جمله وزارت صمت و بانک مرکزی، پیش بینی می شود ترخیص کالاهای اساسی و ضروری، مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی از گمرکات ظرف روزهای آینده سرعت گیرد.

جزییاتی از ۲۰ پیشنهاد گمرک برای ترخیص کالا

اما گزارش دریافتی ایسنا، در رابطه پیشنهادات مطرح شده از سوی گمرک از این حکایت دارد که ۲۰ مورد در راستای رفع مشکلات مربوط به دپو، ایستایی و رسوب احتمالی کالاهای وارده در بنادر، مناطق آزاد و ویژه و اماکن گمرکی به رئیس  جمهور  ارائه شده بود.

در پیشنهادها و راهکارهایی که گمرک ایران مطرح کرده است می‌توان به تشکیل کمیته‌ای برای رفع مشکلات و ترخیص سریع کالاها با مشارکت وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و گمرک اشاره کرد.

همچنین تعیین مهلت حداکثر هفت روز کاری برای افتتاح مجوز ثبت سفارش کالاهای وارداتی پس از ارائه‌ درخواست سیستمی واردکنندگان کالا به صورت تجاری، ارسال اطلاعات ثبت سفارش‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت دارای شناسه رهگیری بانک مرکزی از طریق سامانه به گمرک جهت اظهار کالا، تامین ارز کالاهای اساسی در حداقل زمان ممکن، ترخیص کامل کالاهای اساسی و ضروری در صف تخصیص ارز بانک مرکزی به تشخیص وزارت صمت یا کشاورزی و یا با صدور اعلامیه تامین ارز بانک مرکزی به صورت اعتباری از دیگر موارد مطرح شده است.

از دیگر پیشنهادات گمرک می‌توان به این موارد اشاره کرد:
تعیین تکلیف کالاهای دپو شده در بنادر، مناطق آزاد و ویژه و گمرک که تاریخ اعتبار ثبت سفارش آنها منقضی شده است با اولویت اقلام سرمایه‌ای و مواد اولیه مرتبط با خطوط تولید.
بازنگری شرایط اخذ حقوق ورودی در ابتدای پروسه اظهار کالا به گمرک و اجازه اخذ حقوق ورودی برخی کالاها در انتهای تشریفات گمرکی.  
اعمال مقررات متروکه برای کالاهایی که ظرف مهلت مقرر قانونی صاحبان کالا برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص مراجعه نکردند.
تفویض اختیار به گمرک در خصوص ترخیص درصدی کالاهای گروه یک و دو که در صف تخصیص ارز بانکی بوده و مشکل مالکیت ندارد.
ترخیص قطعی و کامل کالاهای اساسی و ضروری گروه یک که در صف تامین ارز بانکی هستند و اعلام آمار کالاهای ترخیص قطعی شده به بانک مرکزی.
الزام کلیه دستگاه‌های صادرکننده مجوزهای قانونی به صدور مجوزهای مربوطه ظرف حداکثر هفت روز کاری و ارسال سیستمی به گمرک.
قرارگیری اظهارنامه‌های اقلام اساسی و ضروری در مسیر ثبت انتخاب مسیر اظهارنامه و ترخیص فوری از گمرک با اخذ و ارائه‌ی مجوزهای قانونی.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا