انرژی

اجرای ۳۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در استان هرمزگان

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به افزایش ۳۲۰۰ مگاواتی ظرفیت موجود تولید نیروی برق استان هرمزگان، گفت: درصددیم تا پیش از پیک تابستان سال آینده حدود ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان بیافزایم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن طرزطلب در آیین افتتاح پروژه‌های صنعت برق استان هرمزگان با تاکید بر اینکه امروز ۱۶ طرح و پروژه تولید، توزیع و انتقال نیروی برق استان با اعتباری بیش از ۲۰۰۰  میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، اظهار کرد: از میان این طرح‌ها هفت پروژه مربوط به حوزه انتقال نیروی برق و هفت طرح نیز مربوط به حوزه توزیع شبکه فشار ضعیف است که با اعتباری بالغ بر ۳۵۲ میلیارد تومان افتتاح شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های یاد شده در حوزه توزیع و انتقال موجب افزایش ظرفیت شبکه، بهبود ولتاژ و پایداری شبکه انتقال در شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، میناب و بندرخمیر خواهد شد، ادامه داد: تامین برق صنایع واحدهای خدماتی و تولیدی منطقه، کاهش تلفات در استان و کاهش بارهای پست این منطقه از جمله دستاوردهای اجرای این پروژه‌ها است.

همچنین بخوانید

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی به طرح‌های تولید نیروی نیروی برق استان اشاره کرد و گفت: در شرایط موجود تراز تولید و مصرف منطقه در زمان پیک مصرف منفی بوده و میزان مصرف بالاتر از تولید است. به طوری که کسری ما در حوزه تولید برق استان هرمزگان حدود ۷۰۰ مگاوات است.

وی ادامه داد: یکی از واحدهای مهم استان هرمزگان نیروگاه بخار بندرعباس با ظرفیت ۱۲۸۰ مگاوات است که با برخورداری از چهار واحد بخار ۳۲۰ مگاواتی قدمتی ۴۰ ساله دارد، در طی این مدت ظرفیت عملی نیروگاه به دلیل فرسودگی کاهش زیادی پیدا کرده بود، بدین منظور در چند سال اخیر و به ویژه از سال گذشته با اقدامات صورت گرفته از سوی کارکنان این نیروگاه توانسته‌ایم با سرمایه‌گذاری ۴۸ میلیارد تومانی ظرفیت عملی واحد بخار این مجموعه را حدود ۱۱۵ مگاوات افزایش بدهیم.

طرزطلب با اشاره به برنامه وزارت نیرو و شرکت تولید نیروی برق حرارتی برای تامین کسری تراز منفی تولید و نیازهای رو به گسترش استان هرمزگان، گفت: بدین منظور احداث نیروگاه سیریک در منطقه مکران، راه‌اندازی نیروگاه راندمان بالای کلاس F در بندرعباس، تبدیل واحدهای گازی نیروگاه ایسین به سیکل ترکیبی، احداث یک واحد متوسط در جزیزه کیش و تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی قشم در دستور کار گرفته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به افزایش ۳۲۰۰ مگاواتی ظرفیت موجود تولید نیروی برق استان با افتتاح طرح‌های یاد شده، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته درصددیم تا پیش از پیک تابستان سال آینده حدود ۸۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق استان بیافزایم.

وی با اشاره به افتتاح واحد نخست بخش گاز نیروگاه قشم، گفت: میزان تولید فعلی جزیره قشم حدود ۷۰ مگاوات است که در زمان پیک، نیاز مصرف این منطقه به ۲۷۰ مگاوات افزایش پیدا می کند که با ورود واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی قشم این منطقه از نظر تولید برق در زمان پیک خودکفا شده و نیازی به تامین برق از سرزمین اصلی ندارد.

طرزطلب اضافه کرد: همچنین با توجه به نیاز آبی منطقه درصدد تولید آب شیرین کن در منطقه هستیم که این ظرفیت هم برای سرمایه‌گذار و هم برای سرمایه‌پذیر وجود دارد تا بخش بخار نیروگاه بیشتر به سمت تولید آب شیرین کن در منطقه برود.

انگیزه جدیدی برای رونق اقتصادی جاسک شکل گرفته است

همچنین در این مراسم امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با بهره‌برداری فاز اول طرح ملی آبرسانی از سد جگین به بشاگرد، انگیزه جدیدی برای رونق اقتصادی جاسک شکل گرفته است.

وی با بیا اینکه برای تکمیل فاز اول این پروژه اعتباری بالغ بر یک هزار ۸۱۰ میلیارد ریال مورد نیاز بود که ۴۰۰ میلیارد ریال آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری تخصیص داده شد، اظهار کرد:  در این مرحله نیاز آبی شهر سردشت و  ۸ روستای مسیر تامین می‌شود، حجم عملیات این طرح  شامل ۸۱ کیلومتر خط انتقال، دو باب ایستگاه پمپاژ، ۵ واحد مخزن و مجموعه تصفیه خانه آب با ظرفیت ۱۸۰ لیتر بر ثانیه است که امسال فاز اول این طرح در قالب آبرسانی به شهر سردشت و روستاهای مسیر با ظرفیت ۳۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری می شود.

قصمی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه یک‌هزار و ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و برای تکمیل طرح انتقال آب از سد جگین به بشاگرد اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.

مدیرعامل آبفای استان هرمزگان افزود: با بهره‌برداری از این پروژه نیاز آبی شهر سردشت و ۸ روستای مسیر شامل وی، چخون، رازکا، جکدان، علی آباد، اَهوِن، گَروغ و دِهِندِر با جمعیتی بالغ بر ۹ هزار نفر برطرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها در فاز اول پروژه ایجاد شده و پیش‌بینی می‌شود در افق طرح ۶۱ هزار و ۴۰۳ نفر از نعمت آب شرب بهره‌مند شوند.

قصمی در ادامه به ابعاد اجتماعی و اقتصادی طرح اشاره کرد و گفت: طرح آبرسانی از سد جگین به بشاگرد باعث ایجاد منابع آبی پایدار، ارتقای کیفیت و کمیت آب تامینی منطقه و افزایش رضایت عمومی مردم خواهد شد.

به گفته وی، اجرای این طرح انگیزه جدیدی برای رونق اقتصادی در بشاگرد فراهم کرده است که در نتیجه آن آبادانی منطقه و پایداری جمعیت را در پی خواهد داشت.

وی همچنین از امکان تامین آب صنایع خرد و کوچک در بشاگرد در اجرای این طرح خبر داد و گفت: نتیجه این طرح باعث ارتقای ظرفیت‌های بهره‌وری، اشتغالزایی و کارآفرینی خواهد شد.

طرح آبرسانی به بشاگرد استان هرمزگان افتتاح شد

همزمان با دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد استان هرمزگان افتتاح شد، این پروژه که عملیات اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز و با ۱۸۱ میلیارد تومان از محل منابع دولتی اجرا شده، امروز با ارائه گزارش «امین قصمی» مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان از محل پروژه به رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری ‌رسید.

در طرح آبرسانی به بشاگرد یک باب ایستگاه پمپاژ با یک پمپ به ظرفیت ۶۰ لیتر در ثانیه، یک باب مخزن به ظرفیت مجموع ۵۹ هزار مترمکعب، ۸۱ کیلومتر خطوط انتقال آب و دو پکیج موقت تصفیه آب احداث شده است. این پروژه با هدف تامین آب به میزان ۳۰ لیتر در ثانیه برای شهر سردشت با جمعیت ۱۲۳۹ نفر و ۸ روستا با جمعیت ۸۷۳۹ نفر به بهره‌برداری رسید.

۳۵۲ میلیارد تومان پروژه توزیع و انتقال نیروی برق هرمزگان افتتاح شد/ افتتاح ۷ پروژه توزیع برق و ۷ پروژه انتقال

علاوه بر این  ۱۴ پروژه توزیع و انتقال نیروی برق استان هرمزگان با اعتباری بالغ بر ۳۵۲ میلیارد تومان افتتاح شد. این طرح‌ها شامل هفت پروژه توزیع و انتقال نیروی برق (۸۲ کیلومتر مدار، توسعه دو فیدر و سه پست با مجموعه ظرفیت ۲۰۵ مگاولت آمپر) است. از جمله مزایای اجرای این طرح‌ها افزایش ظرفیت شبکه، بهبود ولتاژ و پایداری شبکه انتقال، تامین برق صنایع و واحدهای خدماتی و تولیدی خرد منطقه و کاهش بار پست‌های فوق توزیع ناحیه خواهد بود.

همچنین امروز هفت پروژه توزیع شبکه فشار ضعیف استان نیز شامل: ۲۰۷ هزار متر شبکه فشار ضعیف، ۳۶ هزار متر شبکه فشار ضعیف زمینی، ۳۴۵ دستگاه پست هوایی و ۵۵ دستگاه پست زمینی به بهره‌برداری رسید.

افتتاح ۷ پروژه توزیع برق

۷ پروژه توزیع و انتقال نیروی برق استان هرمزگان امروز و با دستور رییس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس به بهره برداری رسید.   این طرح ها شامل ۶۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی، ۲۴ کیلومتر شبکه فشار ضعیف زمینی، ۱۴۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط هوایی، ۱۱ کیلومتر شبکه  فشار متوسط زمینی، ۳۴۵ دستگاه پست هوایی و ۵۵ دستگاه پست زمینی و ۴۸۷۲ چراغ روشنایی معابر است.

کاهش تلفات انرژی و افزایش قابلیت اطمینان با استفاده از تجهیزات نوین، افزایش ایمنی و پایداری شبکه و درنتیجه رضایتمندی مردم و مشترکین از خدمات برق از مهمترین تاثیرهای اجرای این پروژه ها در هرمزگان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در راستای توسعه تولید برق در جنوب شرق کشور و پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه، نیروگاه سیکل ترکیبی قشم به ظرفیت ۵۰۰ مگاوات شامل دو واحد گازی ۱۷۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی در حال احداث است که امروز واحد نخست گاز آن وارد مدار تولید شد. راندمان بخش گاز نیروگاه ۳۳ درصد و راندمان سیکل ترکیبی آن بیش از ۴۹ درصد است که حدود ۵۰۰ نفر در زمان احداث و یکصد نفر نیز در زمان بهره‌برداری این نیروگاه مشغول به کار خواهند بود.

سوخت اصلی نیروگاه گاز بوده و میزان مصرف گاز هر واحد نیز حدود ۴۵ هزار مترمکعب در ساعت خواهد بود. همچنین با توجه به نیاز آبی جزیره قشم این واحد قادر به تولید روزانه هشت هزار مترمکعب آب شیرین خواهد بود. تا پیش از این ظرفیت واحدهای تولید برق جزیره قشم کمتر از انرژی مورد نیاز منطقه بوده که با افتتاح این نیروگاه، جزیره قشم  به خودکفایی در زمینه تولید برق دست پیدا خواهد کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی با سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی شرکت برق و انرژی غدیر و مشارکت ۴۰ درصدی گروه مپنا در حال ساخت است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پاییز سال آینده تکمیل خواهد شد. برای اجرای طرح‌های رفع محدویت تولید نیروگاه‌ بندرعباس نیز حدود ۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که این رقم کمتر از هفت درصد هزینه سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث واحد بخار جدید است.

این طرح با مشارکت سازندگان داخلی و با استفاده از توان تولید داخل محقق شده است و کاهش نرخ خروج اضطراری و افزایش ضریب آمادگی واحدها، کاهش میزان مصرف داخلی واحدها، افزایش راندمان واحدها به میزان یک درصد و کاهش مصرف سوخت به همراه دستیابی به روش‌ها و تکنولوژی‌های جدید شست‌وسوی کندانسور از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

۳ پروژه تامین آب و ساماندهی رودخانه‌های هرمزگان به بهره‌برداری رسید

همچنین سه پروژه تامین آب و ساماندهی رودخانه‌های استان هرمزگان در دوازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران امروز، پنج‌شنبه با دستور رئیس جمهوری به ‌صورت ویدئوکنفرانس وارد مدار بهره‌برداری شد.   این پروژه‌ها شامل سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه «شمیل» و سه هزار هکتار از شبکه دشت «میناب» و شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل و نیز طرح تامین و انتقال آب شهرک صنعتی میناب(فیروز) امروز با ارائه گزارش «قاسم تقی‌زاده خامسی» معاون آب و آبفا وزیر نیرو از محل پروژه به رئیس جمهوری و وزیر نیرو به بهره‌برداری ‌رسید.

اجرای این پروژه‌ها ۴۳۶ میلیارد تومان هزینه در برداشته که ۴۰۰ میلیارد تومان آن برای سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس توسط بخش خصوصی و ۳۶ میلیارد تومان دیگر از منابع دولتی برای دو پروژه دیگر سرمایه‌گذاری شده است. سامانه نمک زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس به ظرفیت ۲۰ هزار متر مکعب با هدف تامین کمبود آب شهرستان بندرعباس اجرا شده که ۹۰ هزار نفر را در شهرستان‌های خمیر و بندرعباس زیر پوشش قرار می‌دهد.

همچنین طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و سه هزار هکتار از شبکه دشت میناب و شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل با احداث ۷ کیلومتر خط لوله فولادی به قطر ۹۰۰ میلی‌متر، ۵۲ دستگاه حوضچه شیرآلات آب و تهیه و اجرای ۵ کیلومتر لوله پلی‌اتیلن با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

این طرح به منظور آبیاری در بخشی از شبکه شمالی دشت میناب به مساحت ۲ هزار هکتار و شبکه گلخانه شمیل به مساحت ۵۰۰ هکتار، ایجاد زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جهت تولید فن‌آوری و صادرات محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۵ هزار نفر و رونق اقتصادی و بهبود شرایط اجتماعی منطقه، مدیریت بهینه منابع آب و خاک دشت میناب و شمیل، کاهش تعارضات اجتماعی ناشی از عدم کفایت آب، جلوگیری از افت سطح آبخوان و حفظ کیفیت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین اجرا شده است.

طرح تامین و انتقال آب شهرک صنعتی میناب (فیروز) هم شامل احداث خط لوله پلی‌اتیلن به قطر ۲۰۰ میلی‌متر و طول ۳۰۰۰ متر، احداث و تجهیز ساختمان ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه، احداث ۴ دستگاه حوضچه شیرآلات، تامین برق و نصب تجهیزات مربوطه با هدف تامین آب مصرفی شهرک صنعتی تیرور از خط دوم انتقال آب میناب به بندرعباس با دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دولتی به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی این پروژه‌ها در سال های ۹۱، ۹۷ و ۹۸ آغاز شده بود.

انتهای پام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا