صنعت، معدن، تجارت

واگذاری بخشی از قیمت‌گذاری و توزیع کالاها به کارگروه های استانی

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت گفت:با توجه به درخواست استان ها، بخشی از اختیارات قیمت‌گذاری و بخشی از اختیارات توزیع کالا به کارگروه های استانی تنظیم بازار واگذار می شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت صمت، محمد رضا کلامی در گفتگو با برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما افزود: کارگروه ملی تنظیم بازار متشکل از ۱۴ دستگاه اجرایی و نظارتی فعالیت می‌کند و برای اینکه استان‌ها به عنوان واحدهایی که وظیفه اجرایی، تکالیف و مصوبات مرتبط با تنظیم بازار را بر عهده دارند بتوانند موارد را به طور مناسب عملیاتی کنند؛ کارگروه‌های متناظر تنظیم بازار را در سطح استان‌ها با ریاست استاندار تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: اخیراً در کالاهایی مانند مرغ، شکر و شیر با تعیین یک تلورانس قیمتی به استان‌ها اختیار لازم داده شد تا متناسب با هزینه‌های مرتبط به تأمین و توزیع کالا، تصمیم‌گیری و قیمت مصوب استانی خود را اعلام کنند.

کلامی ادامه داد: به عنوان نمونه قیمت مصوب مرغ در کارگروه ملی تنظیم بازار، ۱۵ هزار تومان تعیین شد که با تلورانس مثبت و منفی ۵ درصد، به استان‌ها اجازه افزایش یا کاهش قیمت داده شد و در خصوص قیمت شیر خام هم این تلورانس قیمتی حدود ۷ درصد تعیین شده است.

دبیر تنظیم بازار کشور گفت: با توجه به تقاضای مسئولان استان‌ها، برای واگذاری بخشی از اختیارات توزیع کالاهای اساسی به ستاد تنظیم بازار این استان‌ها، مقرر شد ستاد تنظیم بازار استان اختیار لازم را داشته باشد تا بر مبنای اولویت‌های منطقه‌ای و استانی در خصوص توزیع اقلام تصمیم‌گیری نماید.

کلامی افزود: این تصمیم برای تحویل دقیق اقلام کالایی به جامعه هدف اتخاذ شده و اگر استانی برای توزیع کالا در شبکه خاصی تصمیم‌گیری نمایند، کارگروه ملی این اختیار را خواهد داد.

وی تصریح کرد: البته درخواستی برای اختیار استان‌ها در خصوص توزیع کالا از محل ذخایر کالاهای استراتژیک نیز وجود داشت که این مسئله امکان پذیر نبوده و این ذخایر بر اساس ابلاغیه شورای امنیت ملی و در حجم معینی نگهداری و توزیع می‌شوند.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه آتی کارگروه ملی تنظیم بازار میزبان مدیران دو استان خراسان رضوی و اصفهان خواهیم بود تا با دریافت و اعمال نظر آنها به نمایندگی از سایر استان‌ها، مصوبه لازم جهت تفویض اختیارات بیشتر را اخذ کنیم.

کلامی تاکید کرد: در خصوص کالاها و خدمات صنفی این اختیار در حدود وظایف کمیسیون‌های نظارت استان‌ها به آنها واگذار شده است.

وی افزود: کالاهایی که نیازمند قیمت گذاری در سطح ملی هستند با یک تلورانس قیمتی، اختیار تعیین قیمت مصوب به استان‌ها داده می‌شود و معیار نظارت و بازرسی‌ها نیز همین تصمیمات استانی خواهد بود.

دبیر تنطیم بازار کشور در خصوص اولویت‌های بازرسی نیز تصریح کرد: افزایش نظارت‌ها و تشدید بازرسی‌ها با توجه به میزان تقاضای کالا در فصول و مقاطع مختلف تغییر می‌کند و بر اساس افزایش تقاضای هر کالایی، اولویت‌های نظارتی نیز تعیین و در دستور کار قرار می‌گیرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا