صنعت، معدن، تجارت

نامه‌نگاری پورابراهیمی با روحانی درباره فولاد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بر لزوم عرضه کل تولیدات فولاد کشور در بورس کالا به منظور تعادل این بازار تاکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بر لزوم عرضه کل تولیدات فولاد کشور در بورس کالا به منظور تعادل این بازار تاکید کرد.

در این نامه آمده است که با توجه به تولید ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور و اینکه میزان مصرف به سختی به ۱۸ میلیون تن می‌رسد، هیچ نگرانی از بابت تأمین نیاز داخل وجود ندارد و با یک برنامه ریزی صحیح و منسجم می‌توان ضمن تأمین نیاز داخل، صادرات فولاد را در دستور کار قرار داد.

در بخشی دیگر عنوان شده است: از ۱۸ میلیون تن محصول مورد مصرف در داخل کشور کمتر از ۳۵ درصد آن در بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد و مابقی بدون شفافیت توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسد که این امر بازار فولاد را با چالش جدی روبه رو کرده است.

پورابراهیمی تاکید می‌کند: به نظر می‌رسد با ایجاد شفافیت از طریق تجمیع تمام معاملات در بورس کالایی، کنترل دقیق صادرات، رصد خریداران محصولات همچون انواع ورق‌های فولادی، شمش و اسلب فولادی تا بازار نهایی مصرف از طریق تحول اساسی در سیستم بهین یاب و از همه مهمتر شفاف سازی عرضه و تقاضا از طریق مکانیزم بازار سرمایه در کلیه مراحل زنجیره تولید، بازار محصولات فولادی نیازمند هیچگونه مداخله قیمتی نبوده و به تعادل قیمتی خواهد رسید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نامه اعلام می‌کند که ابلاغ قیمت‌های دستوری در بازار فولاد باعث افزایش شدیدی قیمت‌ها برای مصرف کننده، توزیع گسترده رانت و ایجاد فساد در دستگاه‌های اجرایی و نیز بازگشت امضاهای طلایی و عدم توسعه زنجیره می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا